nieuws

ABN Amro trekt stekker uit adviesorganisatie Matriks

Archief

Matriks, een adviesorganisatie in financiële planning in Amsterdam, moet zijn verkoopactiviteiten stopzetten. Per 1 november trekt het moederbedrijf AA Interfinance, dochter van ABN Amro, de stekker uit de adviesorganisatie, die ruim drie jaar geleden het levenslicht zag.

Matriks werd begin 2000 opgericht, aanvankelijk als project van AA Interfinance. In 2001 werd begonnen met het uitrollen van de organisatie. De doelstelling was om in 2004 met veertig adviseurs, Matriks-coaches genoemd, de consumentenmarkt te gaan bewerken. Aankomende klanten werden hoofdzakelijk geworven via de website (www.matriks.nl) en via mond-op-mondreclame. Klanten die klanten aanbrachten, werden beloond met een cadeaubon van e 50 per klant, tot een maximum van e 500 bij vijf klanten in zes maanden. “Grootschalige reclameactiviteiten bleven achterwege”, bevestigt algemeen directeur Mark Tasche (40), ooit algemeen directeur van de financieringsmaatschappij IDM, die later is opgegaan in Interbank.
Matriks deed zaken met vrijwel alle grote(re) verzekeraars. Voor producten van kleine(re) verzekeraars werd een agentschap aangegaan met Van Kampen Groep in Hoorn. In totaal werden door Matriks bijna vierhonderd polissen van een kleine honderd klanten ondergebracht bij Van Kampen Groep.
Beperkte aanwas
Ondanks alle (financiële) inspanningen – ABN Amro zou vele miljoenen euro’s hebben geïnvesteerd – bleef de aanwas van klanten beperkt. Afgelopen voorjaar – ruim twee jaar na de start – werd de 750e klant in de boeken bijgeschreven, waarover toen nog tamelijk hilarisch werd gedaan. Volgens Tasche was de wervingsperiode aanzienlijk korter. “Verreweg het grootste deel van deze klanten is pas de laatste driekwart jaar binnengehaald.”
Hoe het ook zij, de missie van Matriks was begin dit jaar nog om “stevig door te blijven groeien en tegelijkertijd de kwaliteit van de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen.” Door die missie werd in juli door ABN Amro een streep gehaald, bevestigt Tasche. “Mede door de slechte economische omstandigheden vielen de resultaten en de ontwikkeling van de adviesorganisatie tegen. De tijd is kennelijk niet rijp om door te gaan.” De verkoop van (verzekerings)producten is inmiddels stopgezet. De lopende portefeuille wordt vóór 1 november afgebouwd. “De klanten kunnen hun polissen oversluiten naar de tussenpersoon van hun keuze”, aldus Tasche.
Voor de 35 medewerkers, waarvan twintig in de binnendienst werkzaam, is het sociaal plan van ABN Amro van toepassing, zegt Tasche. Diverse medewerkers hebben evenwel een jaarcontract, zodat van hen sowieso afscheid is of wordt genomen. Om hoeveel medewerkers het daarbij gaat, kan Tasche niet zeggen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.