nieuws

ABN Amro mikt op verdubbeling marktaandeel in verzekeringen

Archief

ABN Amro gaat op het gebied van verzekeringen in het offensief. De verzekeringsdochter van de bank wil dit jaar zo’n 550 nieuwe medewerkers aantrekken. Binnen drie jaar wil ABN Amro Verzekeringen het marktaandeel hebben vergroot van vier naar tien procent.

Deze niet geringe doelstelling ontvouwde lid van de raad van bestuur mr R.W.J. Groenink tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de bank. In een toespraak tot het personeel zei Groenink dat ABN Amro min of meer gedwongen heeft moeten kiezen voor autonome groei.
“Een verzekeraar overnemen in ons land zit er toch niet meer in. We hebben de markt afgezocht. Aegon is niet te koop. Stad Rotterdam? Ach, we zoeken een verzekeraar met een zeker karakter. Hij moet niet al te veel in schade zitten, niet te regionaal zijn”, aldus Groenink.
Marktaandeel
Het verzekeringsbedrijf van de bank heeft zich ten doel gesteld om het huidige marktaandeel van 4%, dat in drie jaar is opgebouwd, meer dan te verdubbelen tot 10% in de komende drie jaar. Dat percentage blijft dan nog achter bij dat van de bank zelf. “Dat ligt tussen de 15% en 20%”, aldus Groenink.
Om dit doel te bereiken, is de bank naarstig op zoek naar capabele arbeidskrachten. Vorig jaar traden bij het verzekeringsbedrijf in Zwolle zestig medewerkers in dienst; dit jaar zullen er daar nog eens 150 bij komen. Verder is de bank gestart met de werving van 400 verzekeringsadviseurs voor de rayons.
Pensioenverzekeringen
ABN Amro bereidt een offensief voor op het gebied van flexibele pensioenverzekeringen. Volgens Groenink is dat een nieuwe markt voor alle verzekeraars, dus ook voor ABN Amro. “Daar liggen onze kansen”, zei hij met verwijzing naar de vele combinaties die te maken zijn met beleggings- en spaarproducten van de bank.
Die productcombinaties zijn voor Groenink heilig. Binnen de gewijzigde organisatie met 225 rayons die – naar het voorbeeld van de lokale Rabobanken – elk eigen winstverantwoordelijkheid hebben, wordt het verkopen van verzekeringsproducten één van de speerpunten.
In het rechtstreeks benaderen van potentiële klanten via post of telefoon gelooft Groenink niet. Wel wil hij op termijn samenwerking zoeken met zelfstandig werkende assurantiekantoren. Tot nu toe krijgt ABN Amro, zelf één van de grotere tussenpersonen voor verzekeraars, daar nog geen voet tussen de deur.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.