nieuws

ABC Spaarplan steunt op geslaagde commercial

Archief

Amev beweert dat “met alle activiteiten rond het vernieuwde ABC, het afsluiten van zo’n ABC het intermediair straks bijna geen moeite meer kost”. Bert Both kan zich vinden in die stelling. De enorme doos die Amev het intermediair heeft gestuurd, heeft indruk gemaakt.

Bert Both
De afgelopen jaren heeft beleggen aan populariteit gewonnen ten opzichte van sparen. Sparen kreeg een hoog sukkel-imago, sparen was voor Sissies. Momenteel zit echter menig particulier met een lijk van een beleggingsfonds in zijn kast en bestoken Greenspan en andere coryfeeën de media met waarschuwingen dat de beurs binnenkort in elkaar zal storten. Niet óf, maar wanneer is de vraag. Sparen is dus zo gek nog niet, veilig, zonder het risico dat je zuurverdiende geld in één klap de helft minder waard is.
Dus komt Amev met een ‘vernieuwd’ ABC Spaarplan. “Aangepast aan de eisen en de wensen van deze tijd”, belooft Amev in een brief aan de intermediairs. Wat volgens deze brief tegenwoordig vooral belangrijk is, is gemak, zowel voor de klant als het intermediair. In hoeverre komt dit gemak terug in de vernieuwde communicatie-uitingen van het ABC-Spaarplan?
Safety first
Tussenpersonen die met Amev samenwerken krijgen een flinke doos toegestuurd. Op de buitenkant staat het vooraanzicht van een olifant pontificaal afgedrukt. De olifant wordt “het symbool voor het stabiele en hoge rendement van ABC Spaarplan” genoemd. ‘Stabiliteit’ (zekerheid) wordt niet voor niets eerst genoemd; ‘rendement’ (sparen is lucratief) wordt niet voor niets benadrukt.
Wat de olifant, die het afgelopen decennium op een indrukwekkende manier bedreigd wordt in zijn voortbestaan, met rendement en stabiliteit te maken heeft, is voor de argeloze consument niet duidelijk. “Al 35 jaar een stabiel en hoog rendement”, staat er om het logo heen. 35 jaar? Is dat een pre?
Als je als spaarproduct zo lang meegaat, dan moet het wel goed gaan, is de redenering. En wellicht doet men een beroep op het sentiment: ‘mijn vader sloot ook al een ABC Spaarplan af’. Er zit echter ook een gevaar achter: een financieel product dat zo oud is, kan niet meer van deze tijd zijn. Amev achtte de voordelen blijkbaar hoger dan de nadelen.
Kids of kinderen
De inhoud van de doos is indrukwekkend. Deze bevat om te beginnen het foldermateriaal van de producten: over ABC Spaarplan met en zonder beleggen – beleggen wordt er toch bij gehaald, want menig Nederlander vindt juist de combinatie tussen beleggen en sparen interessant, zo heeft het burgermannetje toch een beetje het idee dat hij kan meepraten met de grote mannen -, een bedrijfsspaarplan, een algemeen ABC Spaarplan en het ABC Kids Spaarplan.
Waarom ‘kids’ en geen ‘kinder’? De voorkeur voor het Engels is volkomen irreëel en onnodig. Blijkbaar denken sommige bedrijven dat de gemiddelde Nederlander denkt dat als een Engelse term wordt gebruikt het product wel in orde moet zijn. Zo spreekt Amev ook over ‘Tips & Tools voor de verzekeringsadviseur’.
Blikvanger in de tuin
Afgezien van het onnodige Engels, is dat een uitermate leuke klapper met ideeën om het ABC Kinder Spaarplan aan de man te brengen. Zoiets moet eigenlijk tot het standaardpakket behoren van elk nieuw verzekerings- of financieel product.
Tegelijkertijd promoot Amev zo zijn eigen ABC Spaarproduct. Het intermediair leest namelijk al op pagina 2 dat 65% van de ouders geld apart zet voor de studie van hun kinderen en dat 47% daarvan de verzekeringsadviseur gebruikt als belangrijkste adviesbron. Dan moet je wel een oen zijn om dit product niet te benutten.
Vooral als Amev ook nog ideeën aandraagt om als eerste in beeld te komen na de geboorte van een kleine. Samenwerking met een drukker, adverteren met het namenboekje, posters in consultatiebureaus, een olifant van twee meter in de tuin van de trotse nieuwe ouders als blikvanger: het zijn stuk voor stuk bruikbare ideeën.
Amev nodigt bovendien tegen een beloning intermediairs uit zelf suggesties aan te dragen. Of zij zullen reageren? Ik hoop het, maar de enige barrière om bepaalde zaken te realiseren is vaak die tussenpersoon zelf. Hij moet erin geloven en er energie in steken. Aan Amev ligt het in ieder geval niet, die geeft hem het materiaal op een presenteerblaadje.
Babyboek
Wat bevat de doos nog meer? Zoals gezegd een poster en een jongens- en meisjesnamenboekje. Tevens een videoband met de commercial en een dertig centimeter grote rode olifant. Zo’n grote knuffel is een investering, maar wel één die zijn geld opbrengt. Er is geen mens die zo’n olifantenknuffel niet vertederd aait en poezelt.
Om in stijl te blijven heeft Amev de productinformatie afgedrukt in een vergroot babyboek van hard karton. Dit originele boek is het eerste wat je tegenkomt als je de doos opent en daarmee krijgt het intermediair het volledige programma uitgelegd. Op de laatste pagina van dat hard kartonnen boek komt Amev slim terug op wat zij belooft in de brief: “met alle activiteiten rond het vernieuwde ABC kost het afsluiten van zo’n ABC u straks bijna geen moeite meer. Dat is nog eens gemak.” Inderdaad.
Commercial
Een baby (een maand of zeven oud) zit in een box. Voice over: “Kijk, dit is Bas.” “Ha”, zegt Bas. Voice over: “Hij heeft grote toekomstplannen voor later.” Bas knikt grote-mensenachtig bevestigend. Voice over: “Studeren bijvoorbeeld.” Bas dreigt het op een huilen te zetten en maakt een navenant geluid. Voice over: “Of een jaartje buitenland.” Grote tegenstelling: Bas lacht. Voice over: “En zijn rijbewijs halen.” Crescendo: Bas schatert het uit. Voice over: “en hoe hebben Bas zijn ouders dat geregeld?” Bas zegt “Eh”, kijkt vragend en grijpt naar de olifant die boven zijn hoofd hangt. Voice over: “Precies, regel vandaag nog de toekomstplannen van je kinderen met een ABC Spaarplan.”
Voor een echt goed begrip van de folderteksten, mailing en advertenties van het ABC Kids Spaarplan is de commercial onmisbaar. Die werpt een heel ander, lichtvoetig licht op de teksten. De baby die zo prominent in het beeldmateriaal aanwezig is, speelt er een hoofdrol in. Baby’s doen het over het algemeen goed in reclame, zeker als zij worden voorgesteld als volwassene.
Dat levert in deze commercial een zeer geslaagd kolderiek beeld op dat niet alleen door kinderen zeer gewaardeerd zal worden, maar ook door oma’s en opa’s. Amev noemt die ook als doelgroep. Hoe die bereikt moet worden laat Amev echter in het midden. Heeft u suggesties?
C&T in Haastrecht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.