nieuws

Aandeel doorlopende reispolis stijgt

Archief

Meer dan de helft van de 16,8 miljoen buitenlandse vakanties was vorig jaar verzekerd op een doorlopende reispolis. Het aandeel van de doorlopende reispolis in het totaal aantal reisverzekeringen is daarmee gestegen tot 70%. Mede door een toenemend aantal onverzekerde vakanties is de verzekeringsgraad van de aflopende reisverzekering gedaald tot 25%.

Die conclusies trekt de organisatie ContinuVakantieOnderzoek (CVO) uit een onderzoek onder 6.500 vakantiegangers. De CVO is een gezamenlijk initiatief van TNS Nipo, Toerisme Recreatie Nederland en het Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme.
Vorig jaar boekten 9,1 miljoen Nederlanders in totaal 16,8 miljoen buitenlandse vakanties, waarvan 60% was verzekerd via een doorlopende reispolis. In 25% van de gevallen werd een aflopende polis gesloten, terwijl 13% van de vakanties niet werd verzekerd. Daarmee is het percentage onverzekerde reizen gegroeid: dat bedroeg in 2001 nog 10%. Opmerkelijk is dat 1% van de ondervraagden niet weet of men een reispolis had gesloten. Nog eens 1% zegt de reis op een andere manier verzekerd te hebben.
Het aandeel van de doorlopende reisverzekeringen is daarmee gestegen tot 70%. Daarmee wint deze verzekeringsvorm weer terrein ten opzichte van de aflopende reispolis: in 2001 was 63% van de gesloten reisverzekeringen doorlopend. Van de kortlopende polissen werd 11% via internet gesloten. Voor de doorlopende reisverzekering was dit 4%.
Marktleiderschap
Een andere conclusie van CVO is dat Unigarant vorig jaar de meeste kortlopende reisverzekeringen voor buitenlandse vakanties heeft verkocht. Unigarant sloot ruim 20% van de ongeveer 850.000 kortlopende polissen die vorig jaar werden verkocht. Volgens Europeesche is die conclusie echter onjuist. “De helft van de klanten die een reisverzekering sluit bij het reisbureau, weet niet waar de polis is ondergebracht”, aldus woordvoerder Walter van Thiel. Bij reisbureaus worden 29% van alle kortlopende reisverzekeringen gesloten. “Dan praat je over 225.000 polissen. Die zijn niet in de berekeningen meegenomen. Wij schatten dat er 2.700 à 2.800 van dergelijke verkooppunten zijn. Daarvan hebben wij er tussen de 1.800 en 1.900 in de boeken. We weten dat Europeesche een distributieaandeel heeft van 60% bij de reisbureaus, tegen 8% voor Unigarant. Als we deze gegevens meenemen, komen we uit op een marktaandeel van 23%.”
De Europeesche zegt op basis van eigen gegevens een marktaandeel in aflopende reispolissen te hebben van circa 32%. De maatschappij werkt niet alleen samen met reisorganisaties en -ketens, maar ook met bungalowparken, tussenpersonen en zorgverzekeraars als CZ en Amicon. Unigarant zou de tweede reisverzekeraar zijn, voor Elvia. Deze top-3 is samen goed voor een marktaandeel van 55%.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.