nieuws

Aandeel direct-writers in Europa marginaal

Archief

In de meeste Europese landen blijft het aandeel van direct-writers op de verzekeringsmarkt marginaal, aldus het Franse tijdschrift L’Argus de l’assurance.

In Nederland, dat qua directe verzekering de tweede plaats inneemt, hebben direct-writers een marktaandeel van 20% en internetverzekeraars 5%. Hun aandeel zou stagneren, omdat hun polissen volgens het Verbond van Verzekeraars niet goedkoper zouden zijn dan die van de traditionele verzekeraars. In buurland België, waar de verkoop van verzekeringen via internet helemaal niet van de grond komt, is het aandeel van direct-writers 2,8%.
Een uitzondering is Groot-Brittannië, waar de omzet van de directe verkoop zal blijven stijgen. Alleen al verzekeraar Direct Line heeft een aandeel op de autoverzekeringsmarkt van 10% en is goed voor 30% van alle 230.000 polissen – voornamelijk reisverzekeringen – die vorig jaar via internet tot stand zijn gekomen.
In de door maatschappijagenten gedomineerde Duitse verzekeringsmarkt hebben direct-writers 2% tot 5% van de markt voor eenvoudige verzekeringen in handen en is hun aandeel op de levenmarkt verwaarloosbaar.
In Spanje zijn direct-writers goed voor een marktaandeel van 3,6% in schadeverzekeringen; het levenaandeel ligt daar ver onder. In Italië lopen de meningen over het marktaandeel van direct-writers uiteen van 1 tot 4,5%.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.