nieuws

Websites hypotheekverstrekkers moeten doelgroepgerichter

Archief

Door online informatie meer af te stemmen op de persoonlijke behoeften van de klant, en door het inzetten van chat-, mail- en belfuncties via de site kunnen hypotheekaanbieders potentiële klanten winnen. Dit adviseert managementadviesbureau DCE Consultants,naar aanleiding van het onderzoek WebExcellence Benchmark 2008

 

In het onderzoek heeft DCE de toegankelijkheid en functionaliteit van websites gemeten van de belangrijkste hypotheekverstrekkers in Nederland. Ook doelgroepgerichte informatie (starters, gezinnen, senioren) en de mogelijkheid om informatie in een andere taal te bekijken, zullen de prestaties van hypotheekverstrekkers verbeteren.

 

  &nbspNet als in de zorgverzekeringenmarkt wordt internet voor hypotheekverstrekkers een steeds belangrijkere afzetmarkt, stelt DCE. Uit het onderzoek blijkt echter dat 70% van de aanbieders geen mogelijkheid biedt tot persoonlijk productadvies. De overige 30% heeft een zeer simpele module die op basis van een minimaal aantal gegevens, advies geeft.

 

  &nbspBij het aanbieden van interactieve contactmogelijkheden lopen MoneYou, Rabobank en SNS Bank voorop. MoneYou biedt als enige de mogelijkheid tot het volgen van het proces van een hypotheekaanvraag.

 

Informatiebehoefte

Slechts 15% van de onderzochte websites van hypotheekverstrekkers schikt de online informatie naar doelgroep, constateert DCE. Volgens het bureau is er een duidelijk verschil in informatiebehoefte van jongeren en ouderen. Jongeren onder de 35 jaar hebben naar verhouding meer informatie nodig over hypotheken in het algemeen, en 55-plussers hebben behoefte aan meer informatie over ‘opeetconstructies’. "Met algemene informatie wordt steeds minder genoegen genomen, consumenten willen graag een persoonlijk advies. Toch maken hypotheekverstrekkers over het algemeen zeer weinig gebruik van doelgroepgerichte communicatie."

 

Online aanvragen

MoneYou, SNS Bank en Zwitserleven bieden de mogelijkheid tot een persoonlijk online adviesgesprek door middel van (video-)chat. Hypotheekaanbieders die persoonlijke pagina’s, chat-, mail- en belfuncties via de site aanbieden, zijn volgens DCE beter in staat in te spelen op de behoeften van potentiële klanten.

 

  &nbspOp het gebied van het online aanvragen van een offerte blijven de meeste aanbieders nog achter. Een product afsluiten gebeurt uitsluitend via persoonlijk contact met een adviseur. Bij MoneYou kan dat ook via een chat-mogelijkheid.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.