nieuws

Tevreden zorgverzekerde heeft soms toch overstapplannen

Archief

Bijna één op de twintig tevreden zorgverzekerden overweegt toch naar een andere verzekeraar over te stappen, blijkt uit onderzoek Dunck Loyalty Marketing en marktonderzoeksbureau Metrixlab. Daarvan hebben Menzis en Agis het meeste last.

 

De klantloyaliteit is onder ruim duizend zorgverzekerden gemeten aan de hand van drie aspecten: de mond-tot-mondreclame (in hoeverre bevelen klanten de verzekeraar aan bij vrienden en familie), de intentie tot een zogeheten ‘herhaalaankoop’ en de bereidheid om meer te gaan betalen. Het algemene rapportcijfer voor deze drie kenmerken tezamen is het hoogst voor IZZ: die haalt 3,68 op een schaal van één tot vijf. Tweede is Univé met een score van 3,56. Agis (2,95) en Menzis (3,01) hebben de minst loyale verzekerden.

 

  &nbsp"De verschillen lijken misschien niet groot, maar een half punt is al vrij veel", licht Sander Kemps van Dunck toe. Ook wat tevredenheid betreft scoort IZZ het hoogste met een 4,18. "Over het algemeen scoren verzekeraars hoger op tevredenheid dan op loyaliteit. Ondanks dat klanten tevreden zijn, hebben ze dus toch de intentie om over te stappen." Een dergelijke conclusie werd vorig jaar overigens ook al getrokken in het World Insurance Report, een internationaal onderzoek onder meer dan tienduizend verzekerden, verzekeraars en bemiddelaars. Daaruit bleek dat bijna 40% van de klanten van andere dan levensverzekeringen in de afgelopen vijf jaar is overgestapt op een andere verzekeraar, hoewel de Nederlandse consument gemiddeld wel loyaler bleek dan in andere landen.

 

Overstapplannen

Volgens het onderzoek van Metrixlab zegt nu 4,5% van alle tevreden verzekerden van plan te zijn over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. Ter vergelijking: zorgverzekeraarsplatform Vecozo telde begin dit jaar 2,75% overstappers op het totaal aantal zorgverzekerden.

 

  &nbspInspanningen van zorgverzekeraars om klanten aan zich te binden, lijken weinig succes te hebben. Kortingen op eigen producten of extra diensten zetten bij de ondervraagde verzekerden weinig zoden aan de dijk: de bekendheid van zulke ‘klantenbinders’ varieert tussen de 10% en 37%.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.