nieuws

Marketeers voorzien meer imagoschade

Archief

Verzekeringsmarketeers verwachten dat bepaalde onderdelen in de bedrijfstak de komende jaren voor verdere imagoschade gaan zorgen. Onderzoeker Matthijs Mons van adviesbureau IG&H denkt hardop aan uitvaart-, woonlasten- en pensioenverzekeringen.

 

IG&H heeft samen met For All Finance een onderzoek gehouden onder 150 marketeers. Van hen voorziet 76% nieuwe schandalen. "Je kunt bijvoorbeeld denken aan de uitvaartmarkt", aldus onderzoeker Mons begin deze maand op de door de tijdschriften VVP en Tijdschrift voor Marketing georganiseerde Nationale Dag Financiële Marketing. "De uitvaartverzekeraars realiseren dit jaar een productiegroei van 30%. Zou dat komen doordat de vraag onder consumenten zo explosief is gestegen? Nee, dat ligt vooral aan intermediairs, die compensatie zoeken voor lagere inkomsten." Mons zegt provisiepercentages voorbij te zien komen die de Wabeke-norm niet doorstaan. "Dit is een serieus risico."

 

Onder uit de zak

Mons sprak zijn verbazing uit over een tweetal uitkomsten van het marketingonderzoek. Zo zegt ruim 50% van de marketeers in de financiële dienstverlening dat de beleving rond een product niet doorslaggevend is. En 60% meent dat de prijs van een product wél beslissend is voor het verkoopsucces. "Een schokkende uitkomst", vond Marco Keim, directievoorzitter van Aegon en zelf van oudsher marketeer. "Dat verkopers dat roepen, is niet vreemd, maar marketeers?!"

 

  &nbspKeim gaf de aanwezige marketeers onder uit de zak. Hij verweet marketingmensen "een collectief gebrek aan inzicht en visie". Hij wees op uitkomsten van het onderzoek, dat 40% niet goed zegt te weten via welke kanalen hun klanten producten kopen en dat 52% niet goed weet wat de concurrentie doet. "Dat kan toch niet?", vroeg hij zich hardop af.

 

  &nbspVreemd vond de Aegon-topman voorts dat 60% van de marketeers zegt niet te kijken naar ontwikkelingen in de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk.

 

Hobby

Volgens Keim zijn marketeers te weinig prominent aanwezig in bedrijven en moeten zij zich dat mede zelf aantrekken. "De financiële wereld gaat een andere fase in. De vertrouwenscrisis eist dat we op een andere manier in het leven gaan staan. Productduwen kan echt niet meer; het gaat erom wat de klant wil. Het is aan marketeers om dat de rest van het bedrijf duidelijk te maken. Zij zijn de schakel tussen klant en bedrijf: een essentiële rol. Marketing is een vak, geen uit de hand gelopen hobby!"

 

die compensatie zoeken voor lagere inkomsten".

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.