nieuws

Kostentransparantie laat Duitse klant koud

Archief

Duitse verzekerden zijn nog nauwelijks geïnteresseerd in de kosten die het sluiten van een polis met zich meebrengt, concludeert Financial Times Deutschland. Sinds 1 juli zijn verzekeraars verplicht om de verkoopkosten in euro’s aan de klant te melden.

Kostentransparantie laat Duitse klant koud

Veelal wordt bij levensverzekeringen 4% van de totaalpremie over de hele looptijd als kosten in rekening gebracht; dat levert volgens makelaars weinig tot geen discussie op. Anderzijds claimen bemiddelaars die op uurtarief werken een toename van het aantal klanten, mede doordat de meeste maatschappijen inmiddels producten provisieloos aanbieden.
Wel blijken steeds meer particuliere klanten bij makelaars te vragen om het (deels) teruggeven van de provisie. Retourprovisie is in Duitsland echter verboden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.