nieuws

Het hoeft niet op internet

Archief

De afgelopen drie jaar schreven Patrick van Hees en Ruud Dekker van For All Finance elke vier weken in dit tijdschrift een column over internet en financiële diensten. Dit is hun laatste bijdrage over dit onderwerp. Of er een slotconclusie mogelijk is? Ja en nee.

 

Een paar internetfeiten van de laatste weken: volgens een webpoll op bank.blog.nl denkt 34% van de Nederlanders op dit moment dat alleen Nederlandse banken te vertrouwen zijn. Ook denkt 38% dat de kredietcrisis wordt overdreven en wel weer zal overwaaien. Ondanks (of dankzij) de kredietcrisis trok een Haagse zakenbank met NIBC Direct (5,25% rente, net zo hoog als IceSave) in twee maanden tijd _ 600 miljoen spaargeld uit de Nederlandse markt.

 

  &nbspDit bedrag had nog hoger kunnen zijn. NIBC is weliswaar Nederlands, maar de vraag is of de consument dat beseft. In de institutionele markt is NIBC een bekende partij, maar bij de consument zal de oude naam Nationale Investeringsbank een stuk bekender en vertrouwder klinken. Dat zou de bank in dagbladadvertenties meer kunnen benadrukken.

 

Nog nooit van gehoord

Goedkoop zijn kost vaak dubbel geld. Zelfs met 5,25%, op dit moment de hoogste spaarrente van Nederland, moet NIBC flink adverteren in landelijke dagbladen en op de radio om bekendheid te creëren, vertrouwen te wekken en voldoende klanten te trekken. Overigens maakte ook IceSave veel gebruik van dagbladadvertenties, resulterend in 140.000 Nederlandse spaarders die via internet een rekening openden bij een bank waar ze een paar maanden daarvoor nog nooit van hadden gehoord. En dan waren er nog wat actieve ambtenaren met budget over, dat onverwachts in IJsland dreigde weg te smelten. In Groot-Brittannië was IceSave zeker zo succesvol, met 300.000 spaarders.

 

Zoekresultaten

Google is de best bezochte website in Nederland. Heel veel financiële aanbieders kopen AdWords bij Google in, om hoog te staan bij de zoekadvertenties. Die zijn te herkennen aan de omschrijving ‘gesponsorde links’. Uit onderzoek van iProspect komt naar voren dat de consument bij 72% van de zoekopdrachten echter klikt op de gratis ‘natuurlijke zoekresultaten’ en in slechts 28% van de gevallen op de zoekadvertenties.

 

  &nbspDSB en ABN Amro lijken dit goed te hebben begrepen. Uit een recent onderzoek van Checkit naar de vindbaarheid van de honderd grootste adverteerders in Nederland, eindigden DSB en ABN Amro op een respectievelijke eerste en derde plaats. In de top 10 staan verder geen financiële dienstverleners. De vindbaarheid wordt in dit onderzoek gebaseerd op een hoge score bij de natuurlijke zoekresultaten.

 

Traditionele media

De online zakenbank en Rabo-dochter Bizner is succesvol op internet. Zij richt zich vooral op onderscheidende klantprocessen (ook ’s avonds en in het weekend telefonisch bereikbaar, laagdrempelig en snel afsluiten, automatisch saldobeheer, koppeling met administratiepakket, et cetera), een beknopt en relevant productenpakket en een specifieke doelgroep (ondernemers). Producten zijn uitsluitend via internet verkrijgbaar. Bizner is geen prijsvechter, maar heeft toch in korte tijd duizenden ondernemers als klant mogen begroeten. Het imago en de bekendheid van Bizner zijn voornamelijk gecreëerd door onderscheidende televisiereclame.

 

  &nbspOok Delta Lloyd-dochter Nationaal Spaarfonds is succesvol op internet. De persoonlijke verkoop wordt afgebouwd, er komt meer nadruk op de online activiteiten en er worden weinig tot geen investeringen in ‘traditionele media’ gedaan. Een gedurfde strategie, met als resultaat 1.200 nieuwe aanvragen (waarvan veel autoverzekeringen) per week; een aantal waar veel andere aanbieders jaloers op zullen zijn.

 

Goedkoop hoeft niet

Het is belangrijk om bekend te zijn, om op internet succesvol te zijn. Maar het hoeft niet. Het is belangrijk om de scherpste rente te bieden om op internet succesvol te zijn. Maar het hoeft niet. Het is belangrijk om gemak te bieden om op internet succesvol te zijn. Maar het hoeft niet. Het is belangrijk om snelheid te bieden om op internet succesvol te zijn. Maar het hoeft niet. Het is belangrijk dat je de juiste zoekwoorden koopt, zodat je hoog staat bij de gesponsorde koppelingen. Maar het hoeft niet. Het is belangrijk dat je internetpropositie goedkoper is dan diezelfde propositie via een duurder kanaal. Maar het hoeft niet. Een boek bij de Bruna is net zo goedkoop als bij Bol.com.

 

  &nbspEr is niet één winnende strategie en internet is ook zeker geen doel op zich. Wist u trouwens dat er bij Independer al 250 mensen werken? En die kosten allemaal geld. Internet is een efficiënt en goedkoop medium. Maar dat hoeft niet.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.