nieuws

Financiële productontwikkelaars worstelen nog met vergrijzing

Archief

Hoewel de vergrijzing in ons land volgens financiële instellingen een ontwikkeling met commerciële kansen is, worden ouderen bij de productontwikkeling voorlopig nog overgeslagen.

 

Dat concludeert PriceWaterhouseCoopers uit een onderzoek in opdracht van het Holland Financial Centre. Voor het onderzoek zijn ABP, PGGM, SNS Reaal, Delta Lloyd, Aegon, Nationale-Nederlanden en Mn Services ondervraagd.

 

  &nbspHet fenomeen ‘doorleven’ levert tot nu toe geen noemenswaardige nieuwe producten op, omdat productontwikkeling zich meestal op een termijn richt van maximaal vijf jaar. Op een langetermijnontwikkeling als het steeds ouder worden van mensen, wordt nu nog niet direct ingespeeld, geven de ondervraagden aan. Verder speelt er onzekerheid over de opbrengsten die tegenover de benodigde investeringen staan.

 

Behoefte doelgroep

Een moeilijk punt is dat producten voor ouderen volgens velen niet aantrekkelijk en daarom in marketingopzicht moeilijk zijn. Ook speelt gebrek aan capaciteit wegens het doorvoeren van wettelijke wijzigingen een rol.

 

  &nbspDe behoefte bij de doelgroep zelf staat ook ter discussie: zij zijn vaak al verzekerd, hebben vaak een goed pensioen en vermogen opgebouwd, zo menen de concerns. Enkele respondenten denken dat de markt nog niet klaar is voor ‘doorleefproducten’. Daarbij wordt verwezen naar de Pensioen Optimaal Hypotheek van BLG, die enkele jaren terug van de markt is gehaald wegens gebrek aan succes.

 

  &nbspIn huidige producten wordt wel rekening gehouden met de langere verwachte levensduur. Zo worden collectieve producten aangepast aan het oudere klantenbestand en zijn vijftigplussers inmiddels als aparte doelgroep geïdentificeerd.

 

  &nbspEr is een vergelijking gemaakt met Duitsland en Japan, waar de vergrijzing juist wel prominent is opgepakt in de productontwikkeling. Dat komt tot uiting in op ouderen gerichte levenproducten, Long Term Care-zorgproducten.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.