nieuws

Drukke dag ‘crisistelefoonteam DAS’

Archief

In totaal hebben 1.800 mensen op zaterdag 15 november gebeld met rechtsbijstandverzekeraar DAS, die zijn telefoonlijnen openzette voor gratis juridisch advies. Aanleiding was de dreigende recessie, die bij veel mensen juridische vragen oproept.

 

Door de kredietcrisis en de dreigende recessie neemt de onrust onder burgers toe, en daarmee ook de behoefte aan juridische zekerheid, aldus DAS.

 

De vijf meest gestelde vragen waren:

 

1. Mijn baas wil mij ontslaan. Wat moet ik doen?

 

2. Mijn jaarcontract eindigt bijna. Hoe vaak kan ik een contract voor bepaalde tijd krijgen?

 

3. Ik heb gisteren een voorlopig koopcontract getekend. Kan ik daar nog vanaf?

 

4. Ik heb een bankstel/keuken gekocht bij een winkel, maar die is failliet gegaan. Wat nu?

 

5. Wat moet ik doen als ik plotseling geen salaris meer krijg, omdat mijn werkgever failliet dreigt te gaan?

 

Arag

In navolging van DAS meldt ook Arag een toegenomen drukte in verband met de kredietcrisis. Het aantal telefoontjes nam de afgelopen weken met meer dan 30% toe. "Sinds de zomer hebben we al te maken met een stijging van het aantal juridische vragen die onder meer veroorzaakt werd door gedupeerden van IceSave", zegt Danny Oostveen, manager verzekeringen.

 

  &nbspPeter Deen, manager rechtshulp vervolgt: "Met name het aantal arbeidsrechtelijke conflicten neemt toe. Dit jaar verwachten wij al zo’n 10.000 zaken en het laatste kwartaal neemt het fors toe. Mensen worden nerveuzer en melden sneller en vaker zaken aan."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.