nieuws

DAK heeft eigen pakketpolis klaar

Archief

Avéro Achmea, Delta Lloyd, Fortis, Nationale-Nederlanden, Reaal en de nicheverzekeraars Arag (rechtsbijstand) en Ardanta (uitvaart) zijn de verzekeraars die de nieuwe volmachtpool van intermediairscollectief DAK gaan vullen. Directeur Tim Schoonbergen denkt "een winstmachine zonder weerga te hebben gemaakt".

 

"Wij treden in feite op als een verzekeraar, met daarachter een aantal risicodragers", zegt Schoonbergen. "Met dit product willen we bereiken dat onze leden de concurrentie beter aan kunnen. Ook willen we ze helpen hun processen efficiënter te organiseren."

 

Stoppen met volmacht

Schoonbergen is zo overtuigd van het succes van de DAK-pool, dat hij verwacht dat veel leden met kleine volmachten hun portefeuille zullen oversluiten en met hun eigen volmachtbedrijf zullen stoppen. De aantrekkingskracht schuilt in zijn ogen in het verdelen van de winst onder de gebruikers in plaats van aandeelhouders of de directie. "Je ziet veel initiatieven waarbij de keten zo wordt verlengd, dat er veel partijen zijn die uit de pot willen snoepen. Dat gaat allemaal af van het rendement van diegene die de post uiteindelijk binnenbrengt, de assurantieadviseur."

 

  &nbspDAK maakt aan het eind van ieder jaar met speciale software een rendementsberekening per individueel lid en berekent zo hoeveel winstcommissie kan worden uitgekeerd bovenop de reguliere provisie. "Dit kan behoorlijk oplopen."

 

Poolplan

De DAK-pool draagt de risico’s van een (gezins)pakketpolis, met pakketkorting die afhankelijk is van het aantal gesloten verzekeringen. Een autoverzekering zit niet in het pakket. Schoonbergen: "Dat wilden we wel, maar het blijkt in deze instabiele markt lastig te zijn om een gepoold concurrerend autoproduct neer te zetten."

 

  &nbspToch telt een eventuele autoverzekering mee voor de pakketkorting. "We hebben gekozen voor verschillende losse maatschappijproducten, in combinatie met het gepoolde pakket of onderdelen daarvan." De contracten met de risicodrager worden binnenkort ondertekend.

 

Comfort en Excellent

  &nbspIn het pakket kunnen de volgende verzekeringen worden gesloten: woonhuis, inboedel, aansprakelijkheid particulier, reis en annulering, rechtsbijstand, verkeersschade en uitvaart. De personenautoverzekering heeft de volgende dekkingen: WA, (beperkt) casco, schade inzittenden en verhaal- of motorrijtuigrechtsbijstand.

 

  &nbspVerder is er en keus tussen een Comfort of een Excellent dekking. "Met de Comfortdekking zijn onze leden in staat om de concurrentie aan te gaan met een basisdekking en een scherpe premie, terwijl de duurdere Excellentdekking een uitstekende prijs-prestatieverhouding kent", aldus Schoonbergen.

 

  &nbspNa het leveren van de eerste particuliere schadeproducten wil DAK starten met de bouw van een concept voor bedrijven en zzp’ers. Hiervoor komt een nieuw poolplan, waarop verzekeraars weer kunnen intekenen. DAK hoopt begin 2010 de eerste polissen te leveren.

 

Provisieschuif

Leden kunnen de provisie op de polissen laten variëren met een zogeheten provisieschuif. De schuif biedt niet alleen variatie in neerwaartse zin; leden kunnen er bijvoorbeeld ook voor kiezen om meer te vragen dan de reguliere provisie.

 

  &nbspVerder zijn offerte, aanvraag, polis en voorwaarden volledig digitaal. De polissen zijn allemaal beschikbaar als white label. De 1.400 leden van DAK kunnen ze uitprinten op eigen briefpapier om zich te onderscheiden van concurrenten. Ten slotte krijgen klanten van DAK-leden een inkijkfunctie. Dit is een webtoepassing, waarbij klanten via de website van hun intermediair de gegevens van hun polis online kunnen inzien.

 

zonder weerga hebben gemaakt."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.