nieuws

AFM maakt waarschuwing kredietreclames zelf

Archief

Vanaf 1 januari is het verplicht om een waarschuwing op te nemen in een reclame-uiting voor krediet, over de gevolgen van dat krediet. Financiële ondernemingen hoeven daar niet zelf voor te zorgen, want deze verplichte waarschuwingen zijn binnenkort via de website van de AFM beschikbaar.

AFM maakt waarschuwing kredietreclames zelf

Het gaat om een waarschuwingszin en een symbool, die bij consumenten het bewustzijn moeten verhogen over de gevolgen van lenen. De verplichting gaat formeel per 1 januari in, maar zal na een overgangstermijn van drie maanden vanaf 1 april gecontroleerd gaan worden door de AFM. De waarschuwing is verplicht voor alle reclames voor krediet op televisie, radio, internet en in gedrukte media. Uitgezonderd zijn reclames voor hypotheken omdat die kredieten worden gebruikt voor de verwerving van de eigen woning.
De AFM ontwikkelt op dit moment de standaardformats voor de verschillende vormen van reclame. De zin en het symbool zullen, zowel in tekst als in audio, begin volgend jaar beschikbaar worden gesteld via de website van de AFM.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.