nieuws

Aanval met strijker begin assurantiecarrière

Archief

Zoals zoveel collega’s was tussenpersoon Paul Friskes (58) van het gelijknamige assurantiekantoor in Delft ooit politieambtenaar, maar zijn overstap naar de assurantiewereld was niet vrijwillig. Tijdens de jaarwisseling ’81/’82 raakte hij ernstig gewond toen iemand een strijker naar hem gooide. Friskes bleef doof aan zijn rechteroor en besloot vervolgens voor een loopbaan in de assurantiebranche te kiezen.

 

"Ik heb nooit spijt gehad van deze overstap; zeker niet als ik zie hoe het er in de huidige politiewereld aan toe gaat met al die bezuinigingen", zegt Friskes. "Aan de andere kant heb ik als chronisch darmpatiënt keihard moeten werken om mijn plaats in deze branche te veroveren." Met succes overigens, want Paul Friskes Assurantiën groeide in de afgelopen jaren naar een omvang van 4.600 relaties en vijftien medewerkers. Een van die medewerkers is Friskes’ zoon Jerry, die zijn vader mogelijk over een aantal jaren zal opvolgen.

 

Met welke verzekeraars doen jullie zaken?

 

Met alle maatschappijen die uitsluitend zaken doen met het intermediair en met diverse hypotheekbanken.

 

Hebben jullie volmachten?

 

In mijn ogen zijn volmachtkantoren niet geheel onafhankelijk . Wij willen altijd aan de kant van de klant staan. Daarom zijn wij ook op geen enkele wijze financieel aan verzekeraars gebonden

 

Bij welke standsorganisaties zijn jullie aangesloten?

 

Wij zijn twaalf jaar lid van de NVA geweest. Vorig jaar hebben wij echter besloten om het lidmaatschap voor een jaar op te schorten omdat ik het indertijd niet eens was met het NVA-advies om mij te houden aan het bindend advies van Kifid (tot _ 100.000). Verder vond ik de contributie (toen _ 3.600) te hoog voor het totale pakket diensten. Bedrijven als DIN en Bureau D&O kunnen veel van deze diensten ook leveren.

 

Op welke terreinen adviseren jullie?

 

Verzekeringen, hypotheken en pensioenen.

 

Wat zijn de kerncijfers van het bedrijf

 

De portefeuille bestaat uit ongeveer 4.600 particulieren van wie 400 mkb’ers en zzp’ers. De polisdichtheid is 3,5.

 

Welke rol speelt internet in jullie bedrijfsvoering?

 

De verkoop via internet valt nog wat tegen. Hoewel wij onze klanten veel bieden via de site, blijft de opbrengst vooralsnog beperkt tot afspraken voor een gesprek. Sinds kort hebben wij via DIN-direct de mogelijkheid dat de klant alles zelf op internet regelt en ook een eigen digitaal dossier krijgt. Nieuwe klanten proberen wij binnen te halen met onze site www.ikbaalvanverzekeringen.nl.

 

Wat is jullie voornaamste doelgroep?

 

Bij onze particuliere klanten hebben wij een paar bijzondere doelgroepen. Zo hebben wij de Lotus Club Nederland verzekerd en daarnaast hebben wij ook nog tweehonderd politieagenten in portefeuille.

 

Op welke terrein heeft uw bedrijf

 

de beste groeimogelijkheden?

 

Dichtbij huis. Rond ons kantoor worden op dit moment 1.600 nieuwbouwwoningen gebouwd.

 

Wat is in uw ogen de grootste bedreiging voor het intermediair?

 

Collega’s die er uit winstbejag en geholpen door sommige verzekeraars een puinhoop van hebben gemaakt. Van mij mag de AFM ze er zo snel mogelijk uitgooien.

 

Grootste ergernis in de branche?

 

Op een bijeenkomst van een verkooporganisatie werd laatst aangeraden geen zaken meer te doen met maatschappijen die zich ook rechtstreeks op de klant richten, zoals Ditzo en All-Secure. In het tweede gedeelte van die bijeenkomst kwam er een voorstel om de verzekeringen via hun volmacht te laten lopen. En wie zaten er in die volmacht? Juist, Allianz en Delta-Lloyd. Ergerlijk vind ik ook dat die "dubbele" maatschappijen de winst die ze hebben gemaakt op de via ons verkochte dure verzekeringen (met name autopolissen) gebruiken om in het directe kanaal een lage premie te kunnen handhaven en dure introductiecampagnes te kunnen betalen.

 

ze via ons hebben gemaakt gebruiken voor een lage premie in het directe kanaal en een dure introductiecampagne."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.