nieuws

‘Aandeel van intermediair in Schade is nog maar 28%’

Archief

Nieuwe particuliere schadeverzekeringen vinden in 45% van de gevallen hun weg naar de consument via het directe verkoopkanaal. Het intermediaire aandeel zou nog maar 28% zijn.

 

Dat stelt onderzoeksbureau GfK op basis van productiecijfers over de eerste helft van 2008. Volgens GfK is het laatste kwart van de koek voor het bankkanaal. Wordt gekeken naar de omvang van de totale portefeuille (bestaand plus nieuw), dan leidt het intermediair nog met 43,5%. Dat is vijftien procentpunten minder dan tien jaar geleden. Het directe kanaal is in die periode negen procentpunten vooruitgegaan tot nu 39,3%. De banken hebben ruim vijf procentpunten gewonnen tot 17,3%.

 

  &nbspMet autoverzekeringen legt het intermediair het op portefeuilleniveau al af tegen het directe kanaal. De direct writers hebben hun aandeel op deze markt in tien jaar tijd met bijna zeven procentpunten uitgebreid tot 45,9%. Het intermediair heeft juist elf procentpunten ingeleverd tot nu 37,9%. De banken winnen bijna vijf procentpunten tot 13,3%.

 

Internet

Volgens Thuiswinkel.org en onderzoeksbureau Blauw is vorig jaar voor _ 385 mln aan nieuwe verzekeringen gesloten op internet. GfK stelt dat daarvan 68% bij direct writers en pure internetverzekeraars terechtkomt. Ruim een kwart van de internetproductie wordt door de banken gerealiseerd. Tussenpersonen die actief zijn op internet nemen nog geen 5% hiervan voor hun rekening.

 

  &nbspVoor adviesgevoelige producten liggen de verhoudingen heel anders, stelt GfK. Als voorbeeld wijst het bureau naar de hypotheekmarkt. Daar heeft het rechtstreekse kanaal maar 9% in de melk te brokkelen. De rest is voor banken, onafhankelijke tussenpersonen of gespecialiseerde hypotheekkantoren. Het aandeel in de nieuwe productie zou van banken momenteel gelijk zijn aan dat van onafhankelijke tussenpersonen: 34%.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.