nieuws

Proef met digitale versneller in de letselschaderegeling

Archief

Diverse verzekeraars en belangenbehartigers doen mee aan een proef met een digitale onderhandelingsmodule in de letselschaderegeling. Deze op de ‘Code van Tilburg’ gebaseerde software zou moeten bijdragen aan een aanzienlijke procesversnelling.

 

De onderhandelingsmodule is op de markt gebracht door het Rotterdamse bedrijf ‘Klik & Regel’. Directeur René Volwerk legt uit dat het initiatief zijn oorsprong vindt in de vaststelling dat er nog geen digitaal instrument was waarmee onderhandeld kon worden en onvrede over het gebrek aan (geautomatiseerde) ondersteuning van de Gedragscode Behandeling Letselschade. "Een aantal mensen uit de letselschadebranche, zowel van verzekeraarskant als uit de kring van belangenbehartigers, heeft vervolgens de handschoen opgenomen. Na een aantal brainstormsessies is het bedrijf Klik & Regel ontstaan."

 

Proef

De eerste proef zal tot het eind van het jaar worden gehouden. Volwerk: "We hebben goed nagedacht over de manier waarop het platform moet gaan werken, maar the proof of the pudding is in the eating. We zijn enorm blij dat grote partijen zoals Fortis, Delta Lloyd, SRK, Stichting Rechtshulp Univé, Korevaar van Dijk en Tijbout direct bereid waren om mee te doen aan de proef. Hierdoor kunnen we op een verantwoorde manier ons concept bijschaven en straks snel schakelen. Overigens hebben nog meer (grote) partijen aangegeven op korte termijn graag mee te willen doen. Voor ons een bewijs dat het initiatief bestaansrecht heeft."

 

Onderhandelen

De eerste pijler van Klik & Regel bestaat uit een onderhandelingmodule waarbij het mogelijk is om online, dus realtime over de totale schade of enkele schadeposten te onderhandelen. Ook is het mogelijk om een voorschot uit te onderhandelen. De techniek hiervoor is ontwikkeld door softwarebedrijf Tjip, dat zich heeft toegelegd op toepassingen binnen de verzekeringswereld, waaronder Meetingpoint.

 

  &nbsp"Partijen voeren hun gewenste bedrag in zonder dat dit zichtbaar is voor de opponent", legt Volwerk uit. "Hierdoor kan men, zonder de eigen onderhandelingspositie ‘weg te geven’, testen of een regeling mogelijk is. Partijen krijgen direct een mail terug of er een match, bijna-match, of geen match is."

 

  &nbspAls partijen naar een akkoord willen, zullen zij (nog steeds zonder elkaars oorspronkelijke voorstel te kennen) beide enigszins moeten opschuiven met hun bedragen. Bijkomend voordeel is, dat ook wanneer de ‘online’ onderhandelingen niet lukken, het gemakkelijk is om met elkaar contact op te nemen over de regeling van de schade.

 

Behandelplan

De tweede pijler onder de ‘Klik & Regel’-applicatie is het Gezamenlijk Behandelplan. Hiermee kunnen partijen gemakkelijk online afspraken maken over de manier waarop de schade zal worden behandeld.

 

  &nbspVolwerk: "Wij hebben bij de opbouw van het behandelplan rekening gehouden met de wensen van het NPP, het PIV, de Universiteit van Tilburg en Slachtofferhulp Nederland, zodat de applicatie aansluit bij de code. Overigens, of aan die Gedragscode Behandeling Letselschade wordt voldaan, wordt in de applicatie per deelnemer bijgehouden. Performancemeting op het voldoen aan de code is hiermee geborgd."

 

Koppelingen

Een heet hangijzer in de letselschadewereld is de mogelijkheid om koppelingen te maken tussen systemen zoals Klik & Regel en de systemen van verzekeraars (en belangenbehartigers). Volwerk: "Onze visie hierop is dat het voorlopig gaat om de stroom van afspraken en documenten over en weer. Natuurlijk is er in de markt veel behoefte aan het maken van koppelingen. We hebben de applicatie daarom alvast aangepast aan de ‘Sivi-berichtencatalogus’. Nu gaat ons berichtenverkeer per e-mail. Echter, onze automatiseerder Tjip heeft veel ervaring met het realiseren dit soort van koppelingen, dus wat dat betreft staan we in de startblokken."

 

‘weg te geven’, testen of een regeling mogelijk is".

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.