nieuws

‘Heeft de klant geen recht op iemand die er verstand van heeft?

Archief

Volgens Gary Damen, voorzitter van de Nederlandse Federatie van Employee Benefits-adviseurs (Nefeb), verlangt de buitenwereld van verzekeraars en tussenpersonen kwaliteit, maar heeft de bedrijfstak daar te weinig ook voor. In dit ‘Open Forum’ wijst hij op zwakke plekken in keurmerken, lage premies en verzuimvolmachten.

 

  &nbspHet bedrijfsleven schreeuwt om kwaliteit en tussenpersonen die daadwerkelijk in staat zijn een goede inventarisatie te maken van de knelpunten in een bedrijf. Terecht, want hoe kun je in vredesnaam een verzekering adviseren, als je niet in staat bent het risico in te schatten?

 

  &nbspDe benamingen in onze branche zeggen voldoende. Bijvoorbeeld SAR: Stichting Assurantie Registratie. Maar ook NVA draagt de naam ‘assurantie’ een warm hart toe. Kunnen de adviseurs die hierbij aangesloten zijn nu goed verzekeringen verkopen of kunnen ze goed risico’s inschatten, een bedrijf goed doorlichten, een bedrijf goed adviseren en eventueel verzekering verkopen? Tussen al deze leden zit zeker een aantal zeer goede adviseurs, maar zij kunnen zichzelf te weinig onderscheiden van de rest.

 

Keurmerken

Het vinden van een goede adviseur is niet eenvoudig. Bedrijven die waarde hechten aan een certificering, lopen het risico iemand te treffen die er geen verstand van heeft. Het is allemaal fantastisch dat er onafhankelijke, gesubsidieerde stichtingen zijn, die zo veel mogelijk tussenpersonen willen scoren tegen lage aansluittarieven. Gevolg is wel dat je, als je dergelijke registers wilt handhaven, teveel adviseurs moet toelaten onder druk van een te krappe budgettering. Hierdoor krijg je een vergaarbak van adviseurs die qua opleiding en niveau absoluut verschillend zijn, maar toch dezelfde titel mogen voeren.

 

  &nbspHet beste voorbeeld hiervan is het Register Pensioen Adviseur (RPA) van de SAR. Begrijp me goed: er zijn veel RPA’s die verstand van zaken hebben. Maar iemand die bij Akkermans heeft gestudeerd, is naar mijn mening toch beter onderlegd dan iemand die in 1992 PP1 en PP2 heeft gedaan en nu kan ‘aantonen’ voor zeker 50% met pensioenadvisering bezig te zijn. Wie zegt dat een onafhankelijke stichting betere kwaliteit biedt dan een commercieel keurmerk? Gelet op het voorbeeld van Akkermans zou ik dit niet durven beweren.

 

  &nbspMijn stelling is dat commerciële keurmerken er het beste voor staan. Zij kunnen verzekeraars een kwalitatief hoogwaardig afzetkanaal bieden, met tussenpersonen die daadwerkelijk in staat zijn kwalitatieve en winstgevende omzet te genereren en tevens jaarlijks een forse investering doen in het op peil houden van kennis en kunde. Sommige verzekeraars belonen al op kwaliteit en dat is absoluut de toekomst. Deze tussenpersonen hebben al een ander verdienmodel, omdat zij buiten de verzekeringen om al lang betaald hebben gekregen voor het advies, waardoor de verzekeraar er met een gerust hart vanuit kan gaan dat deze klanten gedegen maatwerk hebben gekregen.

 

Dumpprijzen

Verzekeraars drukken een grote stempel op de markt. Dat is logisch, want zij hebben belang bij premiestromen en willen er alles aan doen om deze premiestromen te behouden. In een krimpende markt is dat al erg moeilijk, laat staan het realiseren van groei. De producten worden steeds ingewikkelder, en dat geldt ook voor de wetgeving die hieraan ten grondslag ligt. Naast grip houden op premiestromen gaat dus het item kwaliteit en optimale schadelastbeheersing een belangrijke rol spelen.

 

  &nbspToch worden op verzuim- en inkomensgebied momenteel verzekeringen ineens tegen dumpprijzen aangeboden. Daarnaast worden er allerlei zaken naast de verzekering ‘gratis’ aangeboden om de consument maar tegemoet te treden. Voorts zijn verzuimvolmachten aan de orde van de dag. Mooi dat er verzekeraars zijn die vanaf een paar honderdduizend euro premie een verzuimvolmacht willen openen. Maar, waar is hier de kwaliteitsnormering gebleven? We krijgen allemaal spijtoptanten, de schadelast gaat oplopen en de premies zullen dus weer gaan stijgen. Schuld van de klant dat er meer premie betaald moet gaan worden? Nee dus!

 

  &nbspVoor een verzuimvolmacht heb je het diploma GA nodig. Ik heb de boeken doorgenomen, maar kan helaas nergens iets zinnigs over verzuim vinden, laat staan over schadelastbeheersing en reserveringsproblematiek. Wordt het nu geen tijd voor een examen verzuimgevolmachtigde? Heeft de klant geen recht op iemand die er verstand van heeft?"

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.