nieuws

Elvia wordt Mondial Assistance

Archief

De naam Elvia verdwijnt: vandaag wordt de verzekeraar omgedoopt in Mondial Assistance. Deze ‘rebranding’ is feitelijk de aftrap van een wereldwijde operatie. "Een verstandige beslissing, omdat het de internationale herkenbaarheid van ons bedrijf zal vergroten", aldus algemeen directeur Willem Snijders.

 

"We zijn al meer dan vijftig jaar actief in de Nederlandse markt onder de naam Elvia", vertelt Snijders. "Maar we zijn ook al jaren onderdeel van de Mondial Assistance groep, die in bijna dertig landen actief is onder verschillende namen. Er is nu besloten om onder één internationaal merk verder te gaan: Mondial Assistance."

 

  &nbspTegelijk met de nieuwe merknaam zal een nieuw beeldmerk worden geïntroduceerd. "We maken dus in één keer de switch, inclusief de slogan die erbij hoort en die ook wereldwijd wordt ingevoerd: ‘How can we help’. Die is in alle landen hetzelfde en dat ondersteunt het internationale karakter van de groep."

 

  &nbspNaast het vergroten van de herkenbaarheid wil Mondial Assistance met de invoering van één merknaam ook aan de inkoopkant de krachten bundelen. "Omdat we wereldwijd opereren, zijn we groot genoeg om daar onze voordelen mee te doen, bijvoorbeeld bij de inkoop van ziekenhuisdiensten", zegt Snijders.

 

Eerst in Nederland

Over het nieuwe logo en de slogan is Snijders enthousiast. "De cirkel symboliseert de wereld en daarin staat een mens. De mens staat centraal in wat wij doen. Dat logo wordt wereldwijd hetzelfde en wij in Nederland zijn de eerste die het samen met de slogan invoeren. Binnen nu en twee jaar is het wereldwijd uitgerold."

 

  &nbspDe internationale omschakeling van de bedrijven van de Mondial Assistance groep verloopt in tranches, zegt Snijders: "Nederland is het eerste schaap dat over de dam gaat. Op korte termijn volgen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Spanje en Italië zitten in de tweede tranche en vervolgens gaat ook Amerika over. Landen waar we redelijk nieuw zijn, zoals Rusland, India en Mexico, zitten ook in de eerste tranche, omdat daar de slag het makkelijkst te maken is."

 

Herkenbaarheid

De operatie zal worden ondersteund met radiocommercials, billboards langs de snelwegen, reclame achter op vrachtwagens en een uitgebreide online campagne. "Door de herkenbaarheid van het merk bij de consument te vergroten, willen we ons intermediair ondersteunen", aldus Snijders.

 

  &nbspDe tussenpersonen waar Mondial Assistance veel zaken mee doet, zijn de afgelopen weken al een beetje ‘opgewarmd’ via teaser-kaarten, met als afzender MA. "MA staat voor moeder. En MA helpt, MA luistert, MA zorgt, etc. De tas die MA op de kaarten op haar schoot heeft, hebben we ook rondgestuurd aan het intermediair, met daarin zakdoekjes en pepermuntjes. In geval van nood, weet MA altijd wel raad. Dat de afkorting MA staat voor Mondial Assistance, is de achterliggende gedachte. Daar hebben we al hele leuke reacties op gekregen."

 

Gemotiveerd

Intern was de slogan ‘How can we help’ voor Mondial aanleiding te onderzoeken hoe de dienstverlening nog kon worden verbeterd. "Daarin spelen onze medewerkers een belangrijke rol. We zitten hier met 300 mensen en 220 daarvan zijn bezig met hulpverlening. Daarom hebben we allereerst het functiewaarderings- en beloningssysteem aangepast aan de onderliggende kernwaarden van de nieuwe slogan. Ook hebben we de opleidings- en doorgroeimogelijkheden bekeken en zijn we een campagne gestart onder de naam ‘ideas to success’ om de innovatie in ons bedrijf een betere plek te geven. Kortom: er is veel gedaan om onze medewerkers nog beter gemotiveerd en gefocust te krijgen op het verbeteren van de dienstverlening."

 

Pechhulp

Een van de pijlers waarop de dienstverlening van Mondial Assistance rust, is pechhulp. "In Nederland wordt deze markt nog steeds gedomineerd door één grote partij, de ANWB, waar sinds een aantal jaren Route Mobiel als tweede partij naast is gekomen. Er is in mijn optiek absoluut ruimte voor een betere verdeling van die markt. Wat meer concurrentie lijkt me wel gezond, want pechhulp is tenslotte een verzekeringsproduct. We hebben dat bereikbaar gemaakt voor het intermediair", aldus Snijders.

 

  &nbspBegin dit jaar introduceerde Mondial Assistance een los te sluiten pechhulpproduct. "Dus wij doen vrolijk mee op dit gebied, tegen een eerlijke en concurrerende prijs. Dat kan, omdat wij tegen relatief lage kosten kunnen werken. En als het om internationale hulpverlening gaat, hebben wij natuurlijk een extra voordeel, omdat wij in de meeste landen vertegenwoordigd zijn."

 

  &nbspMondial Assistance werkt ook al jaren als pechhulpdienst voor inmiddels 23 automerken en verzorgt voor ruim 1,9 miljoen voertuigen in Nederland pech en ongevallenhulpverlening.

 

Distributiekanalen

De verzekeringen vinden hun weg naar de consument langs een aantal verschillende kanalen, vertelt Snijders. "Het intermediair is een belangrijk distributiekanaal voor ons. Grote provinciale intermediairs gaan op in volmachten en daarvan hebben we er nu ongeveer 50 in de boeken. Verder werken we veel met touroperators en reisbureaus, met auto-importeurs, met zorgverzekeraars en heel veel met luchtvaartmaatschappijen."

 

  &nbspMondial Assistance is internationaal de laatste jaren met name succesvol met de verkoop van reisverzekeringen via de websites van internationale luchtvaartmaatschappijen. "Als mensen via internet een ticket boeken, sluiten ze daar al gauw een reisverzekering bij. Die activiteit zijn we een jaar of vier, vijf geleden gestart en de omzet die we daaruit genereren is zeer aanzienlijk."

 

  &nbspVia de eigen website is Mondial ook al jaren actief op internet. "Wij bieden de consument, naast het intermediair, altijd ook de keus om rechtstreeks bij ons te sluiten."

 

  &nbspSnijders vraagt zich af of de prijsvergelijkers die via internet sluiten wel de meest loyale klanten zijn. "Ik denk het niet. Ze schuiven makkelijk van de ene verzekeraar naar de andere als de prijs daar weer een beetje beter is. Wij focussen dus op onze loyale klanten. Als je echt kwaliteit wilt bieden, dan ben je niet de allergoedkoopste. En dat moet je ook niet willen zijn, denk ik." Farmacie

 

De jongste plannen die Mondial Assistance internationaal ontwikkelt, spelen zich af in de wereld van de farmacie. "Dan moet je denken aan het vergroten van de merkloyaliteit, iets waar wij in de automotive-sector al veel ervaring mee hebben opgedaan. Gebleken is dat de medicijnentrouw van mensen heel slecht is. We hebben veel verpleegkundigen en veel artsen in huis, dus we zijn nu aan het kijken in hoeverre zij de klanten pro-actief kunnen ondersteunen bij het juiste gebruik van hun medicijnen, c.q. het afmaken van hun kuur. We noemen dat ‘domestic health’. De activiteiten hiervoor vormen een mooie aanvulling op de medische hulpverlening en bovendien beter planbaar."

 

te vergroten, willen we ons intermediair ondersteunen."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.