nieuws

‘De grootste bedreiging zijn we zelf’

Archief

Na tien jaar loondienst zette Johan Meijer van J.J. Meijer Assurantiën in Hasselt eind 1999 de stap naar het zelfstandig ondernemerschap. "Zoals zoveel kantoren zijn ook wij vanuit de garage begonnen met het bekende telefoonklappertje voor onze neus", zegt hij.

 

" Ik weet nog dat ik dag één strak in het pak in het nieuwe kantoor annex garage zat te wachten op de eerste klant¼ die maar niet kwam. Onlangs alles een prachtige tijd. De eerste maand vergeet ik nooit meer: er kwam iets van 500 gulden binnen. Mijn vrouw keek toen wel enigszins bedenkelijk en het credo was vanaf toen: mouwen opstropen en er tegenaan.

 

Met welke verzekeraars

 

doen jullie zaken?

 

Wij hebben het altijd gezocht in persoonlijk contact. Bij welke verzekeraar was dan vraag twee. De Amersfoortse heeft bij ons altijd op nummer één gestaan. Zij geloofden in mij (mooi liedje trouwens ) en dat zijn wij dan ook nooit vergeten. Verder doen wij zaken met Delta Lloyd, Fortis, Reaal en Avéro. We proberen rekening te houden met de sterke punten van een maatschappij. Je kunt niet overal even goed in zijn.

 

Hebben jullie volmachten?

 

Nee. Een groot deel van onze schadeproductie loopt via CDS verzekeringen in Harderwijk. Zij hebben meerdere volmachten van onder andere De Amersfoortse, Fortis, en Avéro. Een goede club waar het persoonlijk contact nog belangrijk is.

 

Bij welke standsorganisatie

 

zijn jullie aangesloten?

 

De NBVA. Dat is destijds een bewuste keuze geweest. De NBVA heeft de laatste jaren een aanzienlijk aantal dossiers onder de aandacht gebracht bij de wetgevers. Ook de ongeorganiseerden hebben op de behaalde resultaten meegelift! Dat mag ook wel eens gezegd worden.

 

Op welke terreinen adviseren jullie?

 

Schade particulieren en zakelijk is onze hoofdactiviteit. Daarnaast wordt financiële planning ook een steeds belangrijker onderdeel van ons bedrijf. Aankoopbegeleiding en het verzorgen van de hypotheek maken daar een substantieel onderdeel van uit. Onze relaties ervaren het als positief dat wij van het begin tot het eind bij een project betrokken zijn.

 

Wat zijn de kerncijfers van het bedrijf?

 

Ons kantoor telt vijf medewerkers. (2,9 fte) Samen beheren wij ruim 3000 polissen van circa 500 relaties. Vanaf de start van ons kantoor hebben wij altijd ingezet op totaalrelaties. Een individuele aanvraag voor een verzekering wijzen wij altijd van de hand. Aan de andere kant mogen wij bij een individuele verzekering wel ‘schieten’ op de rest van het pakket.

 

Welke rol speelt internet in jullie bedrijfsvoering?

 

Internet zien wij als verlengde van ons kantoor. Door een uniforme benadering wordt de herkenbaarheid van ons kantoor groter. De entree van onze site is exact gelijk aan de banieren in onze ‘etalage’

 

Wat is jullie voornaamste

marktgebied?

Voor financiële planning en advies hebben wij nagenoeg geen geografische grenzen. Onze schadeportefeuille bevindt zich in een straal van 25km rond ons kantoor.

 

Op welke terrein heeft uw bedrijf de beste groeimogelijkheden?

 

Wij zien meerdere mogelijkheden. Al meer dan een jaar werken wij aan een andere aanpak van advies en beloning. Binnen onze bestaande portefeuille zijn er nog steeds mogelijkheden om de diepte in te gaan. Groot potentieel is echter de mond-tot-mondreclame die wij steevast belonen met een leuke attentie. Onze autonome groei komt met name uit deze laatste bron. Ook het mkb biedt mogelijkheden. Als ondernemer praat je makkelijk met andere ondernemers.

 

Wat is in uw ogen de grootste bedreiging voor het intermediair?

 

De grootste bedreiging zijn we zelf, getuige de afwachtende houding van veel kantoren. Wij hebben met elkaar een unieke kans de naam van onze bedrijfstak te zuiveren door nu definitief het nieuwe adviseren te omarmen.

 

Leukste onderdeel van het werk?

 

Een relatie die al heeft opgezegd alsnog weten te overtuigen van de kracht van ons kantoor en onze dienstverlening.

 

Moet het intermediair worden beloond door de verzekeraar of door de klant?

 

Zolang wij daadwerkelijk kunnen aantonen wat we daadwerkelijk voor een klant doen kunnen beide systemen prima naast elkaar bestaan.

 

maar ( 500 binnenkwam."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.