nieuws

Voor de Vuyst weg

Archief

Een inspecteur vertelde eens een verhaal over een gezin dat altijd wel iets te claimen had. Hoewel er nimmer een speld was tussen te krijgen, zat aan de meeste schademeldingen van het gezin wel een luchtje. Zo ook toen er een claim werd neergelegd vanwege een piepklein brandgaatje in de spiksplinternieuwe gordijnen. Het lag er dik bovenop, men wilde het aankoopbedrag vergoed hebben, maar de inspecteur had niet de indruk dat de gordijnen daadwerkelijk vervangen zouden worden. Hierop vroeg de inspecteur een schaar en knipte een groot stuk uit het gordijn met de mededeling dat dit naar de verzekeringsmaatschappij gestuurd moest worden ‘om de schade aan te tonen.’

 

  &nbspHans Hermans, die het verhaal van ‘zijn’ schade-inspecteur destijds instuurde naar ‘lachen verzekerd’ (jubileumuitgave van AssurantieMagazine), twijfelt inmiddels aan de authenticiteit van ‘zijn’ anekdote. "Er zijn méérdere schade-experts die zich uitgeven voor de creatieve knipper," aldus Hans. "Een fraudegeval op zich, dunkt me."

 

  &nbspMaar waar of niet, het verhaal is illustratief voor de zogenaamde ‘huis-, tuin- en keukenfraudes,’ zoals Jan-Willem Wits van het Verbond ze noemt. U kent ze wel. Nét iets meer ‘opgeven’ na een inbraak dan er werkelijk gestolen is. De kleinzoon verantwoordelijk houden voor de ‘kapotte’ bril van oma en ga zo maar door. En hoewel de morele verontwaardiging over frauderen met verzekeringen onder consumenten de laatste jaren is toegenomen, hebben verzekeraars en tussenpersonen in toenemende mate hun handen vol aan de zwendelaartjes.

 

  &nbspKon je vroeger nog wel eens lachen om die enkeling die met een zelfgefröbelde aankoopnota (waarbij de kopieerranden duidelijk zichtbaar waren) een claim indiende, tegenwoordig is álles zonder watermerk verdacht. Computers zorgen in een handomdraai voor professionele vervalsingen. Politierapporten worden zonder pardon gescand en aangepast. In dit opzicht is vooral de reisverzekering populair. Niet alleen om de risico’s die een vakantie met zich meebrengt af te dekken, maar blijkbaar ook om de iets te duur uitgevallen vakantie mee terug te ‘verdienen’. Niet voor niets hebben verzekeraars speciale fraude-experts in dienst die ze, in het hoogseizoen, regelmatig naar populaire vakantiebestemmingen sturen. (Doe mijn zo’n baan!)

 

  &nbspDat geavanceerde vervalsingstechnieken het doorgaans verliezen van het gezonde verstand, blijkt wel uit het feit dat het volgens Wits maar al te vaak gebeurt dat mensen van wie een koffer zoekraakt allerhande zaken aan de verzekering opgeven die er niet eens inpassen. Ik zie het al helemaal voor me! "Meneer, het lijkt me sterk dat u ski’s in uw koffer had. Temeer omdat u naar Mallorca bent geweest."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.