nieuws

Realis staakte bemiddeling voor Aegon vanwege lagere provisie

Archief

Het failliet verklaarde intermediairbedrijf Realis zag vanwege de bonusloze provisieregeling geen heil in Verzekeren & Beleggen, de nieuwe productenlijn van Aegon. Daarom is dit jaar bemiddeld voor andere verzekeraars. "Die nieuwe provisieregeling had ons 40% omzet gekost."

 

Directeuren-eigenaren Edo Labrujere en Bas de Goeje balen stevig van de manier waarop er een einde is gekomen aan hun bedrijf. "We draaiden goed met Realis, maar door het beslag dat Aegon had gelegd, konden we eenvoudigweg niet meer bij ons geld", zegt De Goeje. De zestien medewerkers zijn inmiddels door curator Gratama ontslagen. Een doorstart met Realis zit er niet in: "We denken na over een nieuw bedrijf, maar zeker in deze periode is het niet handig om iets nieuws op te zetten. Er valt met verzekeraars nog geen provisieafspraak te maken voor volgend jaar."

 

  &nbspVeranderingen op het gebied van provisie liggen aan de basis van de problemen waarin Realis dit jaar terecht is gekomen: "Wij hebben vorig jaar nog voor _ 100 mln aan premie maal duur ondergebracht bij Aegon. Maar per 1 januari zijn we voorlopig gestopt met de verkoop van Aegon-producten vanwege de aangepaste provisieregeling. Dat zou ons zo’n 40% omzet schelen. Stel nu eens dat je werkt met een marge van 15%: iedereen kan zo uitrekenen dat je dan niet meer uit de kosten komt", aldus Labrujere, volgens wie er met andere partijen door Aegon wel afspraken zijn gemaakt om het verlies aan inkomsten enigszins te compenseren. "Directeur Intermediair Henk de Jong stelt dan wel dat de Marsen en Snickers zijn afgeschaft, maar er worden nog wel een paar Nutsen uitgedeeld."

 

Royementen

Na de jaarwisseling kon Realis niet rekenen op enige medewerking van Aegon, toen het aantal royementen de hoogte in vloog: zeker duizend van de zevenduizend Aegon-polissen in portefeuille werden opgezegd. Dat leidde tot een terug te betalen provisiebedrag van meer dan een miljoen. Volgens De Goeje en Labrujere speelde de communicatie over de kosten van de beleggingspolissen in het inmiddels beruchte model 3 zoals aanbevolen door de commissie-De Ruiter daarin een prominente rol. Behalve een onjuiste weergave van bedragen in de post ‘kosten bemiddelaar’ bleek overigens ook een aantal polissen te zijn overgesloten door Aegons eigen loondienstorganisatie Aegon Bank.

 

  &nbspRealis betaalde uiteindelijk zo’n _ 900.000 aan provisies terug, maar vond dat Aegon een deel voor eigen rekening moest nemen. De maatschappij had daar echter een ander idee over en liet beslag leggen. "Jarenlang horen we bij de grootste producenten. Dan doe je een paar maanden geen zaken met elkaar en dan is er opeens niets meer mogelijk. We hebben nog wel een afspraak gemaakt, maar in plaats van Henk de Jong kregen we plotseling B-garnituur medewerkers op bezoek."

 

  &nbspVoor de rechter kon Realis vervolgens niet voldoende aannemelijk maken dat klanten hadden opgezegd vanwege de vermelde kosten. "Dat is natuurlijk heel lastig aan te tonen", geeft Labrujere toe. "De beurskoersen presteren ook niet geweldig en mensen kiezen dan toch zonder na te denken opeens weer voor sparen. Ook dat is een factor die meespeelt."

 

Wereld op zijn kop

"Normaal gesproken doen wij geen mededelingen over onze relaties met tussenpersonen, maar bij hoge uitzondering wil ik wel zeggen dat Realis zélf de besprekingen heeft stopgezet, de pers heeft ingelicht en naar de rechter is gestapt", zo reageert Aegon-woordvoerder Jan Driessen. "Ons nu beschuldigen is de wereld op zijn kop zetten. Er gelden bepaalde regels voor het terugbetalen van provisie en daar moet Realis nu geen krokodillentranen over huilen. Er is een nieuwe wereld ontstaan, waarin wij volledig transparant tegen lage kosten en dus ook lagere verdiensten onze klanten willen bedienen. Als een tussenpersoon daar niet aan mee wil doen, jammer dan."

 

Geen problemen

Volgens De Goeje hoorden het Amstelveense Pensioenplatform en DFD uit Valkenswaard met Realis tot de grootste Aegon-tussenpersonen. Henk in ’t Zand, financieel directeur bij DFD, bevestigt dat. "Maar wij hebben geen probleem met Aegon. Ons is de keuze gelaten om wel of niet het nieuwe assortiment te gaan verkopen. Wij hebben ervoor gekozen dat wel te doen. Als je totaaladvies wilt geven, moet je een grote jongen zijn en niet naar andere partijen gaan zoeken die jou beter uitkomen. En bij ons valt het royementspercentage reuze mee."

 

  &nbspRob Wurtz van Pensioenplatform zegt evenmin een conflict te hebben met Aegon: "De wijze van communiceren over de kosten is niet gelukkig geweest, maar daarin is Aegon niet anders dan andere verzekeraars. Dat heeft extra royementen gekost, maar niet zodanig dat het tot een faillissement heeft geleid. Met ons gaat het goed."

 

Nutsen uit."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.