nieuws

Ketens volgen De Hypotheekshop niet met nieuw beloningsbeleid

Archief

De meeste franchiseketens gaan niet over op een ander beloningsbeleid nu De Hypotheekshop heeft aangekondigd per 1 januari klanten een urendeclaratie te gaan sturen en voor aanvullende verzekeringsproducten nominale bedragen in rekening te gaan brengen (zie pag. 13). "De gemiddelde consument gaat nog niet betalen voor advies", zo luidt de verklaring.

 

"Dat de Hypotheekshop kiest voor het werken op uurtarief vinden wij prima. Wij kiezen hier echter niet voor", zegt algemeen directeur van GeldXpert (45 vestigingen) André Wolfs. "De gemiddelde consument zal echt nog niet gaan betalen voor advies wat hij gaat inwinnen. Daarnaast is de administratieve rompslomp enorm en lijkt het een leuk commercieel sausje aangezien ze niet alle producten op uurtarief gaan uitzetten. Wij kiezen voor de huidige beloningsstructuur, ook al wordt voor de bonussen een andere systematiek gevonden die meer zal liggen op het gebied van kwaliteit. Het gaat erom dat je de consument duidelijk kunt maken wat je allemaal voor hem doet als hij de deur is uitgelopen, en daar zit juist het probleem bij de meeste adviseurs," aldus Wolfs.

 

Geen navolging

Ook bij De Hypotheker (170 vestigingen) zal het initiatief van De Hypotheekshop geen navolging vinden. "Een goed advies is absoluut zijn geld waard. Wij zijn verantwoordelijk voor de advieskwaliteit en de aanbieder is verantwoordelijk voor de productkwaliteit. De klant kan ons dus aanspreken op de kwaliteit van ons advies. Daar is vanzelfsprekend een beloning voor nodig. Als je die gaat uitkleden, betekent dat ook minder kwaliteit. Wij sluiten 40.000 hypotheken per jaar, maar daarnaast krijgen 80.000 mensen bij ons gratis advies: die sluiten geen hypotheek. Doordat wij op provisiebasis werken, kunnen wij hypotheekadvies toegankelijk houden."

 

  &nbspPaul Klijn directeur van Huis & Hypotheek (90 vestigingen) en Het Nationaal Hypotheekhuis (25 vestigingen) is nog niet uit over het toekomstig beloningssysteem. "Zolang de aanbieders de producten nog niet hebben aangepast en ontdaan van provisie zijn het toch allemaal nog surrogaatoplossingen. Het verhaal is transparantie: je moet aangeven wat je doet. Op het moment dat aanbieders hun producten provisieloos gaan aanbieden zal het bij ons ook wel een mix worden van uurtarief, vaste vergoeding en abonnement. De consument moet er ook klaar voor zijn. En dat duurt nog wel even voordat die er zich prettig bij voelt. In het huidige systeem lijken de provisies vaak hoog, maar dat komt ook omdat we veel adviezen geven die geen geld opleveren. De Hypotheekshop hinkt op meerdere gedachten: een combinatie van uurtarief en provisie. Wij zijn er nog niet uit. En dat heeft te maken met wat er in de markt op ons afkomt."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.