nieuws

‘Internet kaapt jongeren uit portefeuille’

Archief

Zoals zoveel assurantiekantoren startte Volkerts Assurantiën in Hoogeveen vanuit de huiskamer. Jan Volkerts, de vader van de huidige directeur Richard Volkerts, begon in 1976 met de verkoop van verzekeringen vanuit zijn eigen huis. Volkerts senior is inmiddels met pensioen gegaan en het bedrijf dat 1.300 relaties bedient, wordt nu geleid door Richard Volkerts en medevennoot Gerwin Metselaar.

 

"Na een stage ben ik eind 1997 fulltime bij Volkerts gaan werken en in 2001 ben ik medevennoot geworden", zegt Metselaar. "Je zou kunnen zeggen dat ik het vak ben ingerold. Na school ben ik rechtstreeks bij Volkerts gaan werken.

 

Met welke verzekeraars doen jullie zaken?

 

Belangrijke partijen voor ons zijn: Reaal, Fortis ASR, Zevenwouden, Klaverblad, Monuta en Onderlinge ‘s-Gravenhage. Volmachten hebben wij niet.

 

Bij welke standsorganisaties zijn jullie aangesloten?

 

Bij geen enkele. Tot 1998 waren wij lid van de NBVA, maar daar zijn wij mee gestopt omdat wij geen toegevoegde waarde meer zagen. De tijd ontbreekt om al die bijeenkomsten af te lopen. Bovendien zijn er diverse andere organisaties die vergelijkbare diensten aanbieden.

 

Op welke terreinen adviseren jullie?

 

Wij bedienen overwegend particulieren en leveren het hele pakket van uitvaartpolissen tot hypotheken en uiteraard alle schadeverzekeringen.

 

Wat zijn de kerncijfers van het bedrijf?

 

Ons provisie-inkomen zit rond de _ 180.000 en we hebben ongeveer 1.300 relaties. Het kantoor heeft drie medewerkers.

 

Welke rol speelt internet in jullie bedrijfsvoering?

 

In het contact met de maatschappijen wordt internet vooral gebruikt voor mutaties en nieuwe aanvragen. Op dit moment hebben we nog niet de mogelijkheid dat klanten hun portefeuille kunnen inzien. We willen dit veranderen, maar weten nog niet op welke manier we dit gaan doen.

 

Aan de andere kant is internet voor ons ook een bedreiging. Veel jongeren verzekeren zich via dit kanaal en dat heeft gevolgen voor de instroom van deze groep in onze portefeuille. De uitdaging is om door een persoonlijke benadering jongeren te overtuigen van de toegevoegde waarde van het intermediair.

 

Wat is jullie voornaamste doelgroep?

 

Particulieren en zzp’ers, in een straal van 20 km rond Hoogeveen. Bij deze groepen hebben we ook de beste groeimogelijkheden.

 

Leukste onderdeel van het werk?

 

De omgang met je klanten en het regelen van hun financiële zaken. Het geeft voldoening om de toegevoegde waarde van het intermediair aan te tonen door de manier waarop wij werken.

 

Meest irritante

 

assurantieadvertentie?

 

In elk geval de autoreclames van Ditzo en Allsecur.

 

Moet het intermediair worden beloond door de verzekeraar of door de klant?

 

De beloning voor het intermediair komt toch van de klant, of dit nu rechtsom of linksom is. Door de beloning via provisie heeft de klant het idee dat ons advies gratis is, maar natuurlijk is dit niet zo. De beloning via afsluitprovisie heeft als nadeel, dat de klant die daadwerkelijk de hypotheek of de verzekering sluit, eveneens betaalt voor het advies aan anderen die besloten de polis elders af te sluiten.

 

van de klant, of dit nu rechtsom of linksom is."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.