nieuws

Intermediairverzekeraars kijken regionale onderlingen uit de boom

Archief

In oktober 1983 verrasten de landelijk werkzame intermediairverzekeraars de actieve regionale onderlingen met de aankondiging van een selectieve premieverhoging in de autoverzekering. De prijsstijging van 6,5% tot 8,5% (per 1 december voor nieuwe en per 1 januari 1984 voor lopende polissen) zou alleen plaatsvinden in regio III, zeg maar de Randstad en naaste gebieden. De maatschappijen wilden elders eerst de kat uit de boom kijken.

 

De autotarieven moesten hoognodig worden bijgespijkerd, omdat de premieoorlog die al bijna twee jaar woedde, duidelijke sporen had nagelaten. Tegelijkertijd wilden de intermediairverzekeraars voorkomen, dat de assurantietussenpersonen in de ‘gevoelige’ regio’s nog meer markt zouden verliezen aan de regionale onderlingen. De grote concerns wilden daarom wachten op eventuele premieverhogingen bij die regionale onderlingen voordat zij hun eigen verhogingspercentages voor de regio’s I en II (de vier noordelijke provincies, Zeeland, het westen van Noord-Brabant, de Achterhoek, Veluwe (behalve Arnhem), de Zuid-Hollandse eilanden en Texel) bekend zouden maken.

 

  &nbspDe regionale onderlingen waren zeer verbaasd over deze strategie en vroegen de intermediairmaatschappijen vergeefs om een toelichting tijdens de marktvergadering die was belegd door de Contactcommissie Motorrijtuigenverzekering. "Wij waren aanvankelijk van plan om de autopremies per 1 april te verhogen, maar na deze affaire ben ik daar niet meer zo zeker van", zei een verbolgen Kees Kolhoop, algemeen directeur van Verzekeringen DLG (Drenthe).

 

  &nbspDe tussenpersonenorganisaties NVA en NBVA vonden de gesplitste invoeringsdatum van de premieverhoging erg verstandig. "Het spanningsveld in de regio I en II-gebieden tussen intermediair- en zelfbedieningsverzekeraars zou anders worden vergroot."

 

Aegon

De fuserende verzekeraars AGO en Ennia maakten eind oktober 1983 hun nieuwe naam bekend: Aegon. Deze was gekozen uit een totaal van zevenhonderd namen, die op een avond in augustus naar voren waren gebracht. Het belangrijkste argument om te kiezen voor ‘Aegon’ was dat de namen van beide fusiepartners hierin herkenbaar zijn. Het is zelfs zo, dat de namen van de maatschappijen waaruit AGO en Ennia aan het eind van de jaren zestig zijn ontstaan, in de nieuwe naam van de combinatie zijn terug te vinden: Algemene Friesche (A), Eerste Nederlandsche (E), Groot Noordhollandsche van 1845 (G), Olveh van 1879 (O) en Nillmij (N).

 

Spaarkassen

Er was 25 jaar geleden ook een bloeiperiode van tv-presentator Frits Bom als ombudsman bij de Vara. Zijn kritiek op de verkoop van spaarkasovereenkomsten bleef niet zonder effect. In de zomer van 1983 ontving het Klachteninstituut Verkoopmethoden Verzekeringsmaatschappijen ongeveer 250 klachten over de verkoop van spaarkasovereenkomsten.

 

  &nbspDit was aanleiding voor de NVBS, de Nederlandse Vereniging ter Bevordering van het Spaarkasbedrijf, om een Ombudsman Spaarkasbedrijf, aan te stellen. Voor die functie werd Rudolf Erdbrink benaderd, de man die ook al (sinds 1971) Ombudsman Levensverzekeringen was en tevens voorzitter van het klachteninstituut verkoopmethoden dat begin 1982 met zijn werkzaamheden was gestart.

 

Tandartskosten

Vijf intermediairverzekeraars lanceerden eind oktober 1983 een uniforme tandartskostenverzekering. Het ging om Delta Lloyd, Ennia, De Goudse, Holland (Amev) en Nationale-Nederlanden. De uniforme polis was tot stand gekomen in nauw overleg met de tandartsenorganisatie NMT.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.