nieuws

De Hypotheekshop wil af van provisiebeloning

Archief

De Hypotheekshop zegt volledig af te willen van de huidige provisiestructuur. "Die is niet in het belang van de consument.". De keten gaat hypotheekklanten vanaf 1 januari een urendeclaratie sturen. Voor aanvullende verzekeringsproducten wil de franchiseorganisatie nominale bedragen in rekening gaan brengen.

 

De Hypotheekshop wil dat productaanbieders zo snel mogelijk hun producten van provisie ontdoen en nettotarieven gaan hanteren. "Nu kan slechts een enkeling dat", zegt algemeen directeur Ron Bavelaar.

 

  &nbspBeloningstransparantie alleen gaat hem niet ver genoeg. De Hypotheekshop wil van het hele provisiesysteem af "om alle schijn te vermijden dat het eigen belang van de hypotheekadviseur een rol speelt bij de advisering". Volgens Bavelaar gaat dit vroeg of laat gebeuren. "Wij zetten nu een eerste stap en willen dat financiële producten zo snel mogelijk van provisies zijn ontdaan."

 

Nu nog provisie

Tot die tijd bieden de tweehonderd franchisenemers van De Hypotheekschop hun klanten de keuze tussen provisie of een urendeclaratie. In beide gevallen krijgen klanten een urenoverzicht van De Hypotheekshop. "We willen klanten laten zien welke werkzaamheden er zijn verricht, hoeveel tijd eraan is besteed en wat we reserveren om in de toekomst aan onze zorgplicht te voldoen."

 

  &nbspIn allebei de gevallen blijft De Hypotheekshop vooralsnog provisie ontvangen. Kiest de klant voor een urendeclaratie, dan betaalt deze nooit meer dan 50% van de totale provisie (afsluit en doorloop) over de hypothecaire lening. "Maakt De Hypotheekshop minder uren dan zij aan provisie ontvangt, dan krijgt de klant het verschil terug. Worden er meer uren gemaakt, dan zullen die niet in rekening worden gebracht. De klant betaalt dus niet meer dan de provisie-inkomsten, maar vaak wel minder."

 

  &nbspBavelaar licht de komende praktijk met een voorbeeld toe."Stel, we sluiten een hypotheek van _ 250.000 waarvoor _ 3.000 provisie wordt betaald. Dan reserveren we de helft voor de zorgplicht en de andere helft is voor het advies. Een klant die voor een urendeclaratie kiest, betaalt voor het advies nooit meer dan die laatste 50%. Als er minder adviesuren zijn gemaakt, krijgt hij geld terug."

 

Verzekeringen

Voor de aan de hypotheken gekoppelde verzekeringen blijft de beloningsvorm nog (doorlopende) provisie. "Maar ook hiervoor willen we producten met een nettotarief. Wij zijn van zins daarvoor nominale bedragen bij de klant in rekening te brengen", aldus Bavelaar. Hij wil nog geen voorschot nemen op de hoogte van die bedragen. Het uurtarief voor hypotheekadvies is vastgesteld op _ 120.

 

  &nbspVeel reacties van collega-intermediairbedrijven heeft Bavelaar nog niet ontvangen. "Maar ik kan me voorstellen dat een aantal dit níet wil. Maar om consumenten optimaal te kunnen adviseren, moet de provisiestructuur volledig worden afgeschaft."

 

rekening brengen."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.