nieuws

Zijn online investeringen terug te verdienen?

Archief

De diverse internetverzekeraars hanteren allemaal hun eigen manier om in beeld te komen bij potentiële bezoekers van hun site. Het is tot nu toe onduidelijk of de investeringen die met zo’n online initiatief gemoeid zijn, ooit zullen worden overtroffen door de nieuwe omzet die het oplevert. Ruud Dekker en Patrick van Hees van marketingbedrijf For All Finance doen een poging deze vraag te beantwoorden.

 

Regelmatig wordt ons de vraag gesteld of wij denken dat de nieuwkomers op internet hun investeringen lang vol kunnen houden. Buitenstaanders zien grote investeringen en vragen zich terecht af hoe dit weer terug verdiend kan worden. Opvallend is hoe verschillend een aantal grote partijen omgaan met hun initiatieven. Met name de nieuwkomers Ditzo, Allsecur en Izio worden natuurlijk kritisch gevolgd, maar ook gevestigde partijen als bijvoorbeeld Ohra, Centraal Beheer en FBTO verdienen onze aandacht.

 

De nieuwkomers

Ditzo, Allsecur en Izio hebben een paar zaken gemeen, maar hun marktbenadering ligt flink uit elkaar. Duidelijk is dat Ditzo massamediaal het meest zichtbaar is en ook de meeste energie steekt in het opbouwen van een merk met een eigen gezicht. Natuurlijk leidt dat tot bezoek op de site, maar met name bij de tv-commercial lijkt dit van ondergeschikt belang. Radio en zeker ook banners op internet moeten voor de traffic zorgen. De kosten afzetten tegen de traffic zal ongetwijfeld leiden tot hoge kosten per lead, maar daarbij moet er rekening mee worden gehouden dat er bewust een merk opgebouwd wordt. En een merk bouwen kost veel geld.

 

  &nbspAllsecur zet in haar communicatie veel nadrukkelijker in op traffic en minder op het merk. Wel herkennen wij een een heldere zoekmachinetactiek Dat leidt ongetwijfeld tot een lager bedrag dat nodig is om een lead binnen te halen.

 

  &nbspDe lijn van Izio is ons eerlijk gezegd niet duidelijk. Wij komen de naam niet massamediaal tegen en ook een duidelijke tactiek op zoekmachinegebied kunnen wij niet herkennen. Een duidelijk van de andere spelers afwijkende alles-in-één-propositie, Gordon als marktkoopman, maar daarna werd het stil. Van zowel Ditzo als Allsecur weten wij dat er professionals aan het stuur van de campagnes zitten en dat er een duidelijke filosofie achter hun marketing zit. Dat kost geld, maar moet op termijn natuurlijk iets op gaan leveren. De investeringen bij Izio zijn op het eerste gezicht het eenvoudigst op te brengen en vol te houden, maar de vraag is waar het op lange termijn toe leidt.

 

De oude garde

De gevestigde merken gaan ondertussen gewoon door. Zij hebben het voordeel dat hun merk al staat en kunnen zich dus concentreren op het onderhouden van hun naam en positionering en het genereren van traffic. Het valt niet mee echt inzicht te krijgen in budgetten en opbrengsten. Recentelijk won FBTO een bronzen Effie, een reclameprijs waarbij effectiviteit het belangrijkste criterium is. Om mee te kunnen doen moeten een aantal getallen prijs gegeven worden en dus verschaft het ons ook enig inzicht. FBTO geeft aan dat voor de zorgcampagne van het afgelopen najaar een budget van tussen de _ 1 mln en _ 2,5 mln beschikbaar was. Daarmee wilde het Achmea-label 16.000 leads genereren en een conversie van 3,5% halen, kortom: 560 nieuwe klanten. Dat betekent dat FBTO tussen de _ 2.000 en _ 4.000 voor een nieuwe zorgklant over had. Daar moet je iemand toch wel even voor in de boeken houden. Vrijwel zeker rekent ook FBTO een deel van de kosten toe aan het verder onderhouden van hun merk. Interessant is daarnaast dat FBTO ook inzicht geeft in de verdeling van het budget: het ontwerp van de site was 17% van het gebruikte budget. De resterende 83% werd gebruikt om traffic te genereren. Daarvan ging ruim een kwart op aan internetadvertising, bijna een kwart aan direct marketing en de helft aan massamedia ( tv/radio, dagbladen, buitenreclame).

 

  &nbspNu maar hopen dat andere internetverzekeraars ook voor een Effie gaan. Dan kunnen we ze allemaal eens langs de meetlat leggen.

 

Reageer op dit artikel