nieuws

Kredietreclame moet waarschuwen voor lening

Archief

De wijziging van de WFT die het ministerie van Financiën binnenkort ter consultatie aan de branche voorlegt, bevat ook nieuwe regels voor kredietreclame. Aanbieders moeten daarin expliciet gaan wijzen op de risico’s.

Kredietreclame moet waarschuwen voor lening

In alle reclame-uitingen moet een waarschuwing worden opgenomen voor het risico van overkreditering én een mededeling dat aan een lening kosten zijn verbonden. "Naast veel andere mededelingen zou gedacht kunnen worden aan zinnen als 'geleend geld is duur geld' of 'kunt u deze lening wel aan?' De verplichting is ook van toepassing op hypothecair krediet", aldus Financiën. Daarnaast mag niet meer worden geadverteerd met de mogelijkheid geld te lenen met een BKR-registratie of af te wijken van de gedragscode voor hypotheekverstrekkers.
De voorgestelde wijzigingen, onder meer een algeheel verbod op bonusprovisies, moeten per 1 januari ingaan.

Reageer op dit artikel