nieuws

Tussenpersoon krijgt mkb’er steeds vaker over de vloer

Archief

Het mkb sluit in verreweg de meeste gevallen zijn (schade-)verzekeringen bij het intermediair. Die trend wordt steeds sterker: het afgelopen jaar is de tussenpersoon vaker om advies gevraagd dan voorheen, zo concludeert Intomart Gfk uit een onderzoek in opdracht van Allianz.

 
De relatie tussen de mkb'er en de tussenpersoon is duurzaam, zo concludeert het onderzoeksbureau. "Van de ondernemers met een assurantieadviseur maakt de helft al meer dan vier jaar gebruik van dezelfde adviseur. De relatie van ondernemers met hun accountant en assurantieadviseur is duidelijk duurzamer dan de relatie met hun autodealer, advocaat, beveiliger, notaris of ICT-consultant."
 
Externe partij
De 318 bevraagde ondernemers denken dat zij voldoende verzekerd zijn. "Maar zzp'ers zijn hiervan iets minder overtuigd dan de (middel-)grote mkb-bedrijven. Bijna vier van de tien mkb'ers hebben afgelopen jaar hun verzekeringsportefeuille laten beoordelen door een externe partij."
 
   De tussenpersoon is veruit het favoriete kanaal voor verzekeringen, vooral bij middelgrote mkb'ers. De helft van de respondenten heeft de meeste polissen lopen bij een assurantiekantoor. De bank (24%) en de direct writer (21%) scoren veel lager.
 
   Vooral in Schade heeft het intermediair een sterke positie bij het mkb; vergeleken met een jaar geleden hebben zelfs meer bedrijven bij een tussenpersoon advies gevraagd over schadeverzekeringen, terwijl minder vaak bij banken en verzekeraars is aangeklopt.
 
   Overigens blijken lang niet alle mkb'ers schadeverzekeringen voor hun bedrijf te sluiten: vooral zzp'ers (41%) kiezen er nogal eens voor om onverzekerd te blijven. Middelgrote (92%) en grote mkb-bedrijven (83%) zijn veel vaker verzekerd tegen schade. "Voor het intermediair liggen er kansen bij zzp'ers. Die stijgen explosief in aantal en hebben een groot belang bij een persoonlijk advies. Juist bij deze groep is het vaak nog niet mogelijk alle risico's in een keer te verzekeren, omdat daar de liquiditeiten nog onvoldoende aanwezig voor zijn", zegt Thom Mallant, directeur Schade bij Allianz Nederland.
 
   Hoewel de tussenpersoon dus steeds vaker door mkb'ers werd bezocht in het afgelopen jaar, moeten zij toch op hun tellen passen: de waardering voor adviseurs van banken en verzekeraars stijgt. Die krijgen het cijfer 7,4 respectievelijk 7,5. De assurantieadviseur krijgt een 8-. "Vorig jaar was het verschil duidelijk groter."
 
Meer aanvragen
Allianz heeft vorig jaar een mkb-offensief ingezet met een sterkere regionale ondersteuning van het intermediair. Begin dit jaar is een schadepakket voor zzp'ers gelanceerd. "Wij zien ook dit jaar een positieve weerslag van onze inspanningen op de mkb-markt", zegt Mallant. "De toename van de bedrijfsmatige offertes bedroeg vorig jaar bijna 30%. Over de eerste vijf maanden van 2008 zien we wederom een fraaie toename in offertes en daarmee groei in onze mkb-portefeuille."
 
   Deze week organiseerde Allianz voor de tweede maal een mkb-congres voor het intermediair, waarin onder meer de resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd.
 
uitgebracht."

Reageer op dit artikel