nieuws

Voor Martin Kropff is pas de vierde keer scheepsrecht

Archief

Voor Martin Kropff is pas de vierde keer scheepsrecht

Martin Kropff, een franchisenemer van de Hypotheekshop, is winnaar geworden van de vierde editie van de Nationale Voetbal Quiz. Voor hem klopt het gezegde over het scheepsrecht niet, want Martin was in de drie voorafgaande edities als tweede geëindigd.
Aan deze wedstrijd van het blad Voetbal International werd dit jaar door 42.000 mensen deelgenomen, een scherpe stijging ten opzichte van de 15.000 deelnemers aan de voorgaande editie. Kropff (39) versloeg in de finale onder anderen titelverdediger Jonathan Verweij. Die finale werd gehouden in de Guus Hiddinkzaal van het PSV-stadion, een logische plek als de hoofdprijs een superactuele tv van hoofdsponsor Philips is.
Kropff, fan van FC Utrecht, is sinds 1992 actief in de financiële dienstverlening. Eerst was hij buitendienstadviseur bij Reaal. Na de fusie van zijn werkgever met SNS werkte hij van 2002 tot in het najaar van 2003 als hypotheekadviseur vanuit een SNS-kantoor in Utrecht. Sindsdien is hij franchisenemer bij Hypotheekshop en runt hij zijn eigen kantoor in de Domstad.
Het is overigens bepaald niet zo, dat zijn voetbalsportverslaving nadrukkelijk aanwezig is in zijn kantoor in de binnenstad van Utrecht. Speciaal voor Jus d’Assurance nam hij de beker mee naar de zaak.
De winnaar voor zijn kantoor aan de Poortstraat in Utrecht.
‘Bij het tweede bakje moest die handtekening er wel staan’
Afab-oprichter Maasbert Schouten mag zich, sinds hij een notering heeft in de Quote 500, tegen wil en dank (“zonder Quote-notering weet ik ook wel dat het goed met me gaat”) in een brede belangstelling verheugen. Zo stond hij onlangs prominent als ‘grootste tussenpersoon van Nederland’ met een interview in het blad Carp. Daarin vertelt hij dat hij, vóór Afab en na een mislukt avontuur op de optiebeurs, zes weken spaarpolissen heeft verkocht voor een intermediairbedrijf: “Om mijn schuld af te lossen. Als ik na veel duwen en trekken eenmaal bij de klant binnen was, ging ik nooit weg zonder handtekening. Bij het tweede bakje koffie moest die handtekening er wel staan.”
Over kredietadvertenties zegt hij: “Als mensen zeggen: je adverteert met een product dat je niet altijd krijgt, dan denk ik: hoor eens even, als jij een auto koopt, wordt die ook aangeprezen voor _ 9.999. Maar als je de showroom uitrijdt, ben je waarschijnlijk wel _ 12.000 kwijt.”
Lenen was overigens taboe bij Schouten senior: “Als ik op mijn achttiende geld had willen lenen voor mijn eerste auto, had mijn vader nog net mijn beide benen niet gebroken. Maar hier krijgen we telefoontjes van ouders die vragen hoeveel geld hun zoon kan lenen als hij achttien wordt.”
Schouten heeft nog weinig op geld beluste vrouwen achter zich aan gehad: “Die vallen meer op het gladde type met een zeiljacht en een helikopter. Ik ben zo’n nuchtere boer op dat gebied, of er nou 55 miljoen of miljard staat, zulke vrouwen kunnen vergeten dat ik duizenden euro’s aan ze spendeer. Bovendien ben ik gelukkig getrouwd.”
Maasbert Schouten: “Ik ben zo’n nuchtere boer op dat gebied.”
Wat zou NMA-topman als verzekeraar doen?
Wat een toeval: op de dag dat AssurantieMagazine onthulde dat het grote NMA-onderzoek bij verzekeraars niks had opgeleverd, stond er in het Verbondsblad Verzekerd! een ‘tien vragen’-portret van NMA-topman Pieter Kalbfleisch.
Op de vraag ‘Wat zou u doen als u aan de top van een verzekeraar zou staan?’ was zijn antwoord: “Kijken of er niet nóg scherper kan worden geconcurreerd. Mijn doelstelling zou zijn om kampioen marktwerking te worden.”
Op de vraag ‘Bent u wel een graag geziene gast bij borrels en recepties?’ reageerde hij: “Daar kan ik heel kort over zijn: ja. En zal ik eens iets verklappen? Ik vind het nog leuk ook! Daarnaast is het functioneel, het is als toezichthouder van groot belang te weten waarom mensen denken en doen zoals ze doen.”
Nominatie ‘Kalou’ voor Gouden Loeki
Een bijzondere situatie is er ontstaan rond de verboden televisiereclame met voetballer Salomon Kalou. Het gewraakte filmpje van Centraal Beheer Achmea is door de bezoekers van www.goudenloeki.nl uitgeroepen tot maandwinnaar van april en dingt daardoor mee naar de Gouden Loeki 2006.
Het is overigens weer een goed jaar voor Centraal Beheer, want in maart was ‘Getuige’ de winnende reclame. Deze zal voorlopig nog wel in beeld blijven bij het publiek doordat Centraal Beheer dit filmpje op internet heeft uitgebouwd tot een computerspel. Zie voor meer informatie over ‘Calucci, the game’ AM 13, pag. 7.
Geen woord Spaans
‘Compliance is a fact of life’ is de kop boven een interview met Leo de Boer, directeur van het Verbond van Verzekeraars in het blad Verzekerd! Wel, daar is geen woord Spaans bij, maar een Engels-Nederlands woordenboek kan goede diensten bewijzen bij het lezen van dat verhaal.
Het achtbanenboek
van Frank Romijn
In Jus d’Assurance van AM 8 hebben wij aandacht geschonken aan de bijzondere hobby van Frank Romijn, directeur van De Amersfoortse.
Zijn rijk geïllustreerde boek over achtbanen ‘Roller Coaster Giants’ is gewoon via de boekhandel te bestellen (ISBN 90 80 96412 3). Het kost _ 24,95.

Reageer op dit artikel