nieuws

Voor de Vuyst weg

Archief

Een nieuw jaar, een nieuwe column. En vanaf mijn vaste plek in AM wens ik u allemaal een gelukkig, gezond en winstgevend 2008. Ik hoop dat het nieuwe jaar voor u goed is begonnen. Het mijne kondigde zichzelf aan met een vuurwerkbom. Niet bij mij, maar op het dak van een klant. “Ik hoorde een ongelooflijk harde knal en toen ik de keuken inliep, keek ik recht de hemel in,” deelde hij telefonisch mede. Gelukkig was deze klant goed verzekerd en is zijn dak inmiddels gerepareerd.

Dat het ook minder goed kan aflopen, weet ik helaas uit ervaring. Elk jaar rond deze tijd sta ik daar even bij stil. Ons kantoor had destijds een restaurant verzekerd. En gewoontegetrouw gingen we daar rond de jaarwisseling eten. Met het hele personeel. (Ja, wij nemen de zorgplicht serieus. Vooral als het horeca betreft zijn wij zéker de beroerdste niet.) Op een koude nieuwjaarsdag stond er weer een dineetje op het programma. Het werd een gezellige avond.
Echter de volgende dag kreeg ik een paniekerig telefoontje: het restaurant was uitgebrand. Wat ik aantrof, was te bizar voor woorden. Een plek waar ik de avond ervoor nog had getafeld, gepraat en gelachen, was nu zwartgeblakerd en gesmolten. De ruimte was dezelfde maar de rest was onherkenbaar. Ik zag de stoel waarin ik had gezeten; een verkoold geraamte.
Al snel kwamen de rapporten. Van de brandweer, van de schade-expert, van Stichting Salvage. Niet lang daarna volgde het vonnis. Een sigaret, één smeulende sigaret had dit veroorzaakt. Het personeel had, na het afsluiten van de bar, de asbakken in plastic vuilnisbakken geleegd. Niet in de voorgeschreven afsluitbare metalen emmers. De keuken vloog in brand. Er was een brandwerende deur naar het restaurant, maar die stond open. En zo ging alles in rook op.
Niet alleen het pand maar ook de schadevergoeding. Want horeca en plastic afvalemmers, dat gaat níet samen. Nu de clausules niet waren nageleefd, was er op de polis geen dekking. De maatschappij keerde niets uit. De klant bleef gedesillusioneerd achter. En ik ook. Had ik meer moeten controleren? Had ik beter moeten checken? Ik heb die vragen mezelf vaak gesteld. Mijn adviezen sindsdien zijn dwingender. Let op clausules. Instrueer personeel. Neem niets zomaar aan. Vertrouw niet op het moment. Denk aan dat restaurant. En stop met roken.

Reageer op dit artikel