nieuws

Verzekeringssite voert goed idee rommelig uit

Archief

Verzekeringssite voert goed idee rommelig uit

De Verzekeringssite is een site die thuis hoort in het rijtje van financiële vergelijkingssites, waar ook Independer, MrFinch, Geencentteteveel, Kijk en Vergelijk en Verzekerje.nl in thuis horen. De Verzekeringssite zegt zich te onderscheiden door ook op polisvoorwaarden te vergelijken. Een prima idee, zeggen Peter van den Hurk en Joost Steins Bisschop, alleen jammer dat het zo rommelig is uitgevoerd.
door Peter van den Hurk en Joost Steins Bisschop
De Verzekeringssite ‘vergelijkt de kleine lettertjes…’ lezen we in (hoe toepasselijk) kleine lettertjes op de homepage. We kunnen hier ‘gratis en geheel vrijblijvend premies en polisvoorwaarden vergelijken van ruim vijftig verzekeraars’. Het gaat hierbij om aansprakelijkheids-, inboedel-, en personenautoverzekeringen. Verwijzingen naar de overige rubrieken en links naar nieuwsberichten uit de verzekeringswereld completeren de sober vormgegeven, overzichtelijke homepage. Alleen als we de site met Microsoft Internet Explorer bezoeken kunnen we deze direct aan onze lijst met favoriete bookmarks toevoegen: Netscape-gebruikers zullen dit zelf even moeten doen. (Ze blijken overigens nog wel meer te worden gediscrimineerd.)
Nieuwsgierig geworden lezen we in ‘Over ons’: ‘de verzekeringssite is een initiatief van twee broers die vinden dat de verzekeringsmarkt onnodig ingewikkeld is. Ze hebben hun kennis op het gebied van internet en marketing gebundeld om samen de verzekeringssite te maken. Voor het vergelijken van de verzekeringen hebben ze de hulp ingeroepen van een verzekeringsadviseur’. Verwarring
De boodschap wordt duidelijk: we kunnen niet alleen de premies, maar ook de kleine lettertjes in de polisvoorwaarden met elkaar vergelijken, zo wordt ons beloofd.
Onder ‘Copyright’ en ‘Disclaimer’ (dezelfde tekst) lezen we hierna de volgende interessante, maar ook verwarrende zin: ‘om het copyright te beschermen zijn in de premies en polisvoorwaarden bewust enkele kleine fouten aangebracht…’. Wat moeten we hier nu van denken? Betekent dit dat de verzekeringssite ons een nog ondoorzichtelijker bos instuurt door zelf nog wat kleine lettertjes weg te laten of toe te voegen? Wat is waar, wat is niet waar? En wij maar denken dat de verwarring kleiner zou moeten worden in plaats van groter.
Advertenties zien we nog niet op de site, maar sinds 1 oktober is het mogelijk ze te plaatsen: ‘de verzekeringssite krijgt straks haar inkomsten uit banners (advertenties) en het doorsturen van de offerte-aanvragen’. Premies vergelijken
Korte nieuwsberichten uit de verzekeringswereld vinden we in de rubriek ‘Nieuws’, inclusief bronvermelding. In ‘Contact’ vinden we de adresgegevens van de twee broers in Limmen, inclusief e-mailadres. Bij ‘Verzekeringen’ lezen we uit diverse bronnen verzamelde informatie over aansprakelijkheids- en inboedelverzekeringen: we vinden hier geen mogelijkheid om meer op onze persoonlijke situatie toegesneden informatie op te vragen.
In de rubriek ‘Maatschappijen’ krijgen we een lijst met alle maatschappijen (inclusief hyperlinks) waarvan de premies en polisvoorwaarden in de database zijn opgenomen. Dan gaan we naar het hart van de website, ‘Vergelijk premies’. Hier kunnen we in vier stappen – waarbij we wat persoonlijke gegevens in moeten voeren – premies, plus/minpunten en uitzonderingen van polissen met elkaar vergelijken. In een lijst worden de drie goedkoopste premies donkerblauw weergegeven en relevante details met betrekking tot de polisvoorwaarden worden apart vermeld. Als we het over een variant bij een bepaalde maatschappij eens zijn, kunnen we daarna direct via een formulier een offerte aanvragen. De presentatie van de vergelijkingen vinden we onoverzichtelijk: de vergelijkingstabel wordt almaar breder naarmate we meer vergelijkingspunten invoeren. Als we bij het laatste vergelijkingspunt zijn aangekomen, kunnen we niet meer in één oogopslag zien welke verzekeraar erbij hoort. Wanneer we vanuit de automodule een rubriek uit de hoofdnavigatie aanklikken krijgen we een ‘http-error’. De rubriek ‘Inschrijven’ is niet voor verzekeringnemers bedoeld: assurantietussenpersonen met SER-registratie kunnen zich gratis inschrijven bij de Verzekeringssite.
Rommelig
Het idee om niet alleen de premies, maar ook de polisvoorwaarden in een vergelijking te betrekken vinden we prima, maar de uitvoering daarvan is rommelig. De vergelijkingstabel wordt onoverzichtelijk gepresenteerd, en af en toe krijgen we zelfs een ‘http-error’ om de oren. Het oogt alsof een en ander in grote haast in elkaar is gezet, en dat vinden we zonde van het potentieel dat het idee in zich heeft.
Verder blijkt in de uitvoering weinig terug te vinden te zijn van het oorspronkelijke idee; uiteindelijk worden toch alleen de premies gepresenteerd. We vroegen ons twee dingen af. Allereerst, wat is het bestaansrecht van deze site naast al die andere vergelijkers? Is het het totale vertrouwen wat we hen bij de eerste aanblik zullen schenken? Nou, nee. Twee broers die aan de slag gaan, dat is ongeveer alles wat we weten. Niet bepaald een aanleiding voor ‘breaking News’. We konden er vooralsnog niet achterkomen. Ten tweede vroegen we ons af waarom intermediairs zich wèl kunnen inschrijven, en verzekeringnemers niet? Het zijn tenslotte toch de verzekerden die de eerste impuls moeten geven en de site tot een succes moeten maken. De uitnodiging aan tussenpersonen om vooral mee te doen lijkt logisch en doeltreffend; het werd ons niet duidelijk op basis van welke criteria offerte-aanvragers worden doorgestuurd naar het intermediair. Het zou mooi zijn als daar ook intensieve ervaringsmodellen en kennisbanken aan ten grondslag liggen. Maar als dit inderdaad het geval is, dan dat het best bewaarde geheim van de site zijn. Het toekomstige brood voor de onafhankelijke broers moet komen uit banners en commissies voor het doorgeven van ‘qualified leads’. We hopen dat het geen kale boterham zal zijn. En voor ons wordt het tijd om www.vergelijkvergelijkingssites.nl vast te leggen. Peter van den Hurk en Joost Steins Bisschop zijn werkzaam bij SPC Group in ‘s-Hertogenbosch.
www.verzekeringssite.nl
Plussen en minnen
+ Eenvoudige opzet in heldere structuur.
+ Mooie sitenaam.
– Ingevoerde persoonsgegevens worden niet onthouden, terwijl bij een autoverzekering wel de eerder ingevoerde gegevens van onze auto worden gereproduceerd.
– Geen mogelijkheid tot afdrukken overzichten.
– Verschillend gedrag onder Netscape of Explorer, waarbij Explorer duidelijk als voorkeursbrowser wordt gezien.

Reageer op dit artikel