nieuws

Verzekeringssite voelt zich niet de mindere van Independer

Archief

De Verzekeringssite begon in 1999 als idee in het brein van Erik Hordijk. Een jaar later werkte hij vanuit zijn zolderkamer aan de eerste echte vergelijker van verzekeringen in Nederland. Nu, zes jaar later, bezoeken jaarlijks 2,5 miljoen consumenten de Verzekeringssite en sluist het bedrijf 200.000 leads door, goed voor een nieuwe productie van 30.000 polissen.

Door Manon Vonk
“In onze begintijd dachten klanten dat wij een groot bedrijf waren. Mijn vrouw nam de telefoon op en zei altijd ‘ik kijk even of ik u kan doorverbinden’. Verzekeraars kwamen ook nooit bij ons langs. Ik zei steevast ‘ik ben op die dag toevallig net bij u in de buurt’. Ons bedrijf bestond uit twee kamers in ons huis van waaruit wij werkten.”
De Verzekeringssite heeft de zolderkamer inmiddels ingeruild voor een aantal kantoorunits in het chique Crown Business Center in Haarlem, waar vijftien medewerkers aan de slag zijn. Op de vijfde verdieping heeft Hordijk een prachtig uitzicht op de kranen in de Amsterdamse haven en bij helder weer is de Rembrandttoren waar verzekeraar Delta Lloyd huist, ook te zien. Feilloos weet hij aan te geven op welke baan de veelvuldig voorbijkomende vliegtuigen zullen landen. “Ik heb dat uitzicht nodig om goed te kunnen functioneren”, bekent hij. “Overigens had ik vanuit mijn zolderkamer ook een prima uitzicht.”
Geen simpele antwoorden
Het vergelijken van verzekeringen ontstond toen de afgestudeerd econoom op zoek was naar een verzekering en op zijn simpele vragen geen simpele antwoorden kreeg. “Ik kwam er uiteindelijk wel achter, maar dan moest ik allerlei folders en brochures doorwerken en uiteindelijk moest er dan ook nog een adviseur aan te pas komen om het allemaal uit te leggen. Dat moest simpeler kunnen. Ik legde mijn idee voor aan mijn broer die actief was in het bouwen van websites en die was met mij van mening dat het moest kunnen”, vertelt Hordijk.
“Ik zegde mijn baan op, waarna ik net genoeg geld had om er een halfjaar van te leven. Maar ik geloofde in het idee. En al vrij snel daarna bleek dat het een goed idee was, want toen werd Independer gelanceerd en in oktober van datzelfde jaar zag ING-dochter Wellowell het levenslicht.”
Hordijk legde zijn idee ook voor aan de brancheorganisaties NVA en NBVA. “Die vonden het een prima plan, maar vertelden en passant dat Wellowell de dag ervoor was langs geweest en dat MrFinch de dag erna op het programma stond en dat ze beide heel veel geld te besteden hadden. Ze wensten mij veel succes, maar gaven mij niet veel kans. Inmiddels is gebleken dat geld ook niet altijd wonderen verricht”, lacht hij.
De geschiedenis leert inderdaad dat MrFinch twee keer failliet ging en dat Hordijk de failliete boedel overnam. Ook van Wellowell had de Verzekeringssite niet veel te duchten, ondanks de vele miljoenen die in dat project zijn gestopt. “Een aantal jaren geleden namen wij al de volledige vergelijking van Wellowell over, wel in hun look & feel, en ook de leads gingen naar onze klanten, de tussenpersonen en de direct-writers. Inmiddels verwijst ING op de website van Wellowell rechtstreeks naar de Verzekeringssite. ING heeft begin dit jaar voor Wellowell geen vergunning op grond van de Wet Financiele Dienstverlening aangevraagd.”
Juiste moment
De filosofie van de Verzekeringssite is eenvoudig en luidt ‘altijd verzekerd van de juiste keuze’. “Dat wat ik mijn beste vriend adviseer, moet ook de klant op de site kunnen vinden. Dat is mijn uitgangspunt.We zijn ook continu aan het nadenken hoe we de dienstverlening aan onze klanten kunnen verbeteren.”
Vijf jaar geleden was volgens Hordijk de tijd nog niet rijp voor het sluiten van verzekeringen via internet. “Nu wel. Na het vergelijken, wil men nu ook direct kunnen sluiten. Dat is dan ook de reden dat wij zelf als tussenpersoon aan de slag zijn gegaan.”
Diep treurig
Tijdens de zoektocht naar maatschappijen die volgens het volledig geautomatiseerde concept van Verzekeringssite kunnen werken, constateert Hordijk dat het met de ketenintegratie in de branche diep treurig gesteld is. “Ik ga geen namen noemen, maar de digitale afhandelingsmogelijkheden van maatschappijen beperken zich tot de extranetten en daarachter wordt het vaak nog met de hand verwerkt. Aan zo’n extranet heeft de consument niets, verder wil ik volledig digitaal werken, zonder handjes. Dat kon op schadegebied maar bij één verzekeraar en dat was Delta Lloyd. Echter op het terrein van Zorg kan ook Delta Lloyd het nog niet. Dat is de reden dat ik in zee ben gegaan met een volmachtbedrijf als Nedasco.”
“Dat bedrijf heeft de volmachten van maatschappijen waar de meeste aanvragen voor gedaan worden. Daarnaast is Nedasco wel in staat te zorgen voor een volledige digitale afhandeling.”
Grootste
“Wat ik merkte in mijn gesprekken, is dat verzekeraars niet weten wat de Verzekeringssite is, laat staan dat ze weten dat wij jaarlijks goed zijn voor een productie van 30.000 nieuwe polissen. Daar word ik wel moe van”, bekent Hordijk.
Qua naamsbekendheid bij consumenten is Independer de bekendere van de twee vergelijkers. “Er wordt inderdaad veel naar Independer gekeken. Die is nog wel wat groter dan wij, maar heeft veel meer personeel nodig. Independer werkt rechtstreeks met maatschappijen en die kunnen het aan de achterkant nog niet digitaal verwerken. Wij zetten met minder personeel relatief veel meer productie om”, is de stellige overtuiging van Hordijk. Qua naamsbekendheid moet Hordijk het hebben van free publicity. Zo is hij onder meer te vinden op de websites van De Telegraaf en het Algemeen Dagblad.
“Ik durf overigens te stellen dat wij op sommige terreinen ver vooruitlopen op Independer”, reageert hij enigszins gepikeerd op de vraag of hij Independer niet kopieert. “Wij leveren een digitale polismap, inzage in schade, garantie op snelle uitbetaling bij schade en maken automatisch een nieuwe vergelijking nog voordat zijn verzekering afloopt. En niet onbelangrijk, wij werken volledig digitaal.”
Hordijk beweert ook meer partijen te vergelijken dan Independer. “Bij ons zitten ook VerzekerUzelf, Ineas en Polisdirect in de vergelijking. Weliswaar zit VerzekerUzelf ook in de vergelijking bij Independer, maar die komt nooit naar voren omdat deze niet via de telefoon te benaderen is. Independer heeft de mogelijkheid voor telefonisch contact continu aangevinkt staan. Bij VerzekerUzelf is dat niet mogelijk. Jammer, want die biedt scherpe premies.”
Van de 200.000 leads die de Verzekeringssitein in 2005 doorstuurde, was de autoverzekering de belangrijkste verzekering. “Er is heel veel ondergebracht bij Bruns Ten Brink. Verder staan Ineas, Polisdirect en VerzekerUzelf in onze top-zes. Met Fortis ASR deden we veel in 2004 en 2005, maar dat is fors teruggelopen.”
Cijfertjes
Als tussenpersoon is de Verzekeringssite pas enkele maanden geleden van start gegaan. “Wij hebben nu ruim duizend klanten in de boeken. Qua gesloten polissen zal dat aantal iets hoger liggen. Wij sluiten echter niet over en de klant brengt eerst één polis bij ons onder en als dat goed gaat, zal hij er meerdere gaan onderbrengen. Wij bemiddelen voor intermediairverzekeraars en zijn met de direct-writers in overleg over direct sluiten in het komende jaar. Die sturen we nu nog de leads door. Vergelijken blijft echter ook zeker een kernactiviteit. Daar zijn wij goed in.”
Over de cijfertjes wil Hordijk nog altijd niet veel zeggen. In 2002 maakte hij voor het eerst bekend dat de brutowinst 105.000 bedroeg. De omzet bedraagt “enkele miljoenen aan leads”. “Neem maar van mij aan dat wij een financieel gezond bedrijf zijn zonder schuld aan de bank.”
Daarmee komt Hordijk ook op een stokpaardje. “De Verzekeringssite is opgezet met eigen geld. Ik heb nooit geld van een bank, financier of verzekeraar geleend. Wij financieren alles zelf. Wij hebben in 2005 heel goed gedraaid en eigenlijk altijd winst gemaakt. Laatste jaren zelfs heel fors.”
Dat het hebben van veel geld niet garant staat voor succes, bewees ING met Wellowell. “Geld is bij sommigen een handicap geweest. In 2000 dacht iedereen dat schaalvoordeel het summum was. Als het niet je eigen geld is, geef je het ook makkelijker uit. Als het wel je eigen geld is, denk je daar heel anders over”, aldus Hordijk over nuchter Hollands ondernemerschap.
Nieuwe vergelijkingen
Dat geld heeft Hordijk nu geïnvesteerd in nieuwe dienstverlening. Naast het verbeteren van de zorgvergelijkingen heeft hij zich nu gestort in de markt van hypotheekvergelijkingen. “Wat wij daar doen, is uniek. De klant kan nu vergelijken op nettomaandlasten, dus inclusief de verzekeringspremies. Hij kan dus nu zelf doen wat voorheen de tussenpersoon voor hem deed. Hij zit zelf aan de knoppen. Daarna kan hij eventueel een gesprek aanvragen bij een Erkend Hypotheekadviseur. Alleen wij als Verzekeringssite adviseren niet in hypotheken en niet in levensverzekeringen. Wij bemiddelen alleen voor schadeproducten.”
Hordijk is ervan overtuigd dat de hypotheekmarkt op internet vooralsnog geen sluitmarkt wordt. “Dat is nog puur oriëntatie.”
En de winnaar is .
De Verzekeringssite heeft inmiddels op het terrein van zorgvergelijkingen ook een naam op te houden. Er kan nu niet alleen vergeleken worden, maar ook gesloten. Gevraagd naar zijn visie op de zorgverzekeringsmarkt, stelt Hordijk dat er een forse collectivisering van de markt gaande is. In die visie staat hij overigens niet alleen.
“Het begon bij werknemers, toen ledencollectiviteiten en nu kan ieder individu een collectiviteit sluiten.” Gekeken naar de bewegingen op de Verzekeringssite voorspelt Hordijk dat Univé, Delta Lloyd en FBTO de grote winnaars gaan worden op de zorgmarkt. “Het jammere is alleen dat het nu allemaal zo langzaam op gang komt. Eigenlijk is de zorgmarkt weer wat het voor de stelselwijziging was met als nadeel dat je nu niet meer de overstappers van ziekenfonds naar particulier hebt. De hele administratieve afhandeling en de nasleep ervan, weerhoudt nu mensen om opnieuw over te stappen. Terwijl het nu vlekkeloos zou moeten verlopen.” Hordijk is dan ook van mening dat een overstappercentage van 5% nog aan de hoge kant is. “Maar ja in de laatste week kan er nog veel gebeuren.”
Hij kan zich, in tegenstelling tot Zorgverzekeraars Nederland, wel vinden in het voorstel van Ohra om het mogelijk te maken twee keer per jaar over te stappen. “Ik kan niet helemaal overzien hoe het dan met no-claim en eigen risico gaat, maar overstappen alleen op 1 januari is geen gelukkig moment. Op die manier is er dus altijd sprake van piekbelasting en heb je heel veel mensen nodig. Kijkend naar het proces doe je jezelf heel wat aan om het maar op één moment mogelijk te maken. Je betaalt voor de piek. Als het administratieve proces goed geautomatiseerd is, kan de consument binnen vijf dagen een polis op de mat hebben liggen. Alleen als er sprake is van medische selectie zal het een en ander handmatig moeten plaatsvinden.”
Hordijk is ook van mening dat mensen nu te weinig tijd hebben om over te stappen. “De verzekering moet voor 1 januari opgezegd zijn en voor 1 februari moet je een nieuwe gekozen hebben. Maar eigenlijk wil je voordat je opzegt, weten of je bij de ander geaccepteerd bent voor bijvoorbeeld de tandarts. Ik ben een voorstander van het pro forma opzeggen van de oude verzekering, zodat je altijd terug kan als de nieuwe je niet accepteert.”
Toekomst
Hordijk ziet de toekomst voor zijn eigen organisatie met vertrouwen tegemoet. “Wij bieden nu zelf het sluiten aan. Die processen gaan wij de komende tijd verbeteren. We gaan ook het productenpakket uitbreiden met onder meer overlijdensrisicoverzekeringen. Wij breiden alleen uit met producten waarvan we zeker weten dat die een toegevoegde waarde voor de klant hebben. Daarom vind je bij ons nog geen woonlasten-aov . We willen zeker zijn dat er een reële verhouding is tussen premie en dekking.”
In navolging van Independer gaat de Verzekeringssite zijn statistische informatie, verzameld in een database commercieel uitnutten. “Wij gaan dat ontsluiten voor maatschappijen, zodat hun productontwikkelaars er mee aan de slag kunnen. Wij kunnen vaak al na één dag zien of een product gaat floppen ja of nee.”
Nieuwkomers op de markt, zoals FirstEuropa schrikken Hordijk niet af. “Je moet je concurrent nooit onderschatten, maar vooralsnog ben ik niet onder de indruk van wat zij kunnen. En het hebben van veel geld, zegt niet alles”, zegt hij met een glimlach.
KADER
Erik Hordijk (39) was tijdens zijn middelbare schooltijd oprichter van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (Laks). “Ik wilde net als nu mensen helpen en wist zeker dat onze problemen ook op andere scholen speelden.” Na een studie economie aan de Erasmus Universiteit gaat hij in 1993 aan de slag bij Esso om na vier jaar over te stappen naar de sportmarketing bij een zusterbedrijf van het PR-bedrijf Van Rossum & Partners. In 1999 begint hij voor zichzelf.
beperken zich tot de extranetten; daarachter wordt het vaak nog gewoon met de hand verwerkt.”

Reageer op dit artikel