nieuws

Van Bruggen heeft weinig vertrouwen in internet

Archief

De Van Bruggen Adviesgroep heeft een degelijke site neergezet. Veel informatie over alles wat er komt kijken bij kopen, huren, lenen en sparen. Maar alles via een adviseur. De internetter wordt voortdurend gestimuleerd om ‘hypothekerend’ het leven door te gaan, maar dan niet via het internet. Van Bruggen zou iets meer vertrouwen in het medium moeten krijgen, vinden Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
De Van Bruggen Adviesgroep is op internet te bereiken via twee adressen: vanbruggen.nl en hypotheekadvies.nl. Bij laatstgenoemde site wordt eerst een intro getoond, maar daarna is de inhoud identiek.
Die inhoud is ook vrijwel gelijk met de aangevraagde en per post ontvangen Hypothekenkrant van de Van Bruggen Adviesgroep. Ging razendsnel.
Toevoegingen op de site zijn de ‘bel-mij’ button, verwijzingen naar sites waar huizen worden aangeboden, de hypotheekscan en de maximale hypotheekberekening die nu zelf ingevuld kan worden. De invulformulieren uit de krant zijn aangepast aan het medium en de vele persoonlijke verhalen van klanten zijn ingekort.
Vooral opvallend is dat de strekking van beide media overeenkomt. We noemen een van de vele uitspraken ter illustratie: Standaard hypotheken bestaan niet. Daarom legt de Van Bruggen Adviesgroep de nadruk op persoonlijke wensen. Zonder die te kennen, kunnen we u geen goed hypotheekadvies geven. Wat we ook voor een onderwerp uitkiezen op de site, de pagina eindigt steevast met de suggestie om toch vooral contact op te nemen met een adviseur van Van Bruggen.
In de Hypothekenkrant wordt overigens nergens melding gemaakt van de website.
Keuzes
De homepage van de site biedt heel veel keuzes. Bovenaan de pagina staat een dubbele rij met onderwerpen. In het totaal maar liefst vijftien keuzes. Op de pagina zelf verwijzen ook diverse hyperlinks naar de rubrieken toe. Van Bruggen is de bezoeker behulpzaam door de indeling te maken in ‘huis kopen of huren’, ‘gaat u kopen’, of ‘blijft u wonen’?
Na een keuze gemaakt te hebben verschijnt er ook aan de linkerkant een navigatiestructuur met wisselende onderwerpen.
De onderwerpen klinken vaak veelbelovend, de inhoud en dan met name de interactiviteit die we erbij verwachten, is nogal eens teleurstellend. ‘Een Persoonlijk Advies’ leidt tot een pagina met tekst over de kunstjes van de Van Bruggen-adviseur. Voor ‘Wie biedt de beste hypotheek’ geldt hetzelfde. ‘Gouden hypotheektips’ leidt tot een aanvraagformulier voor een boekje met dezelfde titel. ‘Waar vind ik de laagste rente?’ geeft aan dat de fiscale mogelijkheden belangrijker zijn dan het rentetarief. De heer Van Bruggen licht dit zelf nogmaals toe.
Alle pagina’s eindigen met verwijzingen naar het afspraakformulier, het gratis telefoonnummer en zijn vaak versierd met de bewegende ‘bel-mij button’.
De mogelijkheden tot interactiviteit wordt bescheiden toegepast bij de ‘Hypotheekscan’ en in de rubriek ‘Betaal ik nu teveel? Hier kunnen we testen of onze financiële situatie optimaal is geregeld. We beantwoorden een aantal standaardvragen. Vaak wordt als uitkomst een gesprek geadviseerd, maar bij een ideaal ingevulde situatie feliciteert Van Bruggen ons. Weliswaar met de notitie dat die situatie kan veranderen, dus bookmark deze site.
Leren kennen
Pogingen om de bezoeker te leren kennen, zijn beperkt tot de aanvraagformulieren voor een gesprek. In die formulieren mogen we aangeven wanneer we gebeld willen worden, als dat niet over tien minuten het geval mag zijn.
De reactie op ingestuurde e-mails is heel goed en snel. Daar worden door mensen uren voor gemaakt. De domeinnaam Hypotheekadvies.nl is ook prachtig. Maar de website kan meer, kan ook meer opleveren voor het bedrijf.
Een van de struikelblokken is de oppervlakkigheid die men hanteert. Echte informatie, waardevolle adviezen geef je niet zo maar weg over het internet, lijkt men te geloven. Van Bruggen prefereert het ouderwetse onvervangbare fysieke contact. En nodigt de bezoeker daarvoor uit. Maar dan moet men zich wel realiseren dat de bezoeker op grond van weinig persoonlijke en dus waardevolle informatie hiertoe verleid moet worden.
Vertrouwen
Het komt betrouwbaar over, maar we missen nog net dat laatste zetje om helemaal overtuigd te raken. Trots toont Van Bruggen de palmares die getooid is met de lijst van geldverstrekkende instanties die aangesloten zijn; het zijn weinig stuivers die niet via een van deze partners in ons nationale geldcircuit worden gepompt. Maar, als dat dan zo is, hoe krijgen we dan dat laatste stukje vertrouwen?
Waarom is van Bruggen nu werkelijk zo onafhankelijk, en onze huidige tussenpersoon niet? Waar zit ‘m dat verschil dan? Wordt er op de site vergeleken? Niet gezien. Zijn de provisies openbaar en werken de Van Bruggentjes op uurbasis? Wordt niets over gezegd. Alles is er op gericht om een afspraak te maken. Studerende kinderen? Bel! Eerder stoppen met werken? Bel! Grote uitgaven in het vooruitzicht? Bel! Zij die hier en nu een zaak willen doen middels het internet komen niet verder.
En, daarnaast wordt de hebzucht goed aangewakkerd. De internetter wordt voortdurend gestimuleerd om ‘hypothekerend’ het leven door te gaan. Overwaarde en er niets mee doen? Dom, dom. Veel beter kunt u die overwaarde echter actief gebruiken voor bijvoorbeeld het financieren van een verbouwing, uw pensioen, een verre reis of een grote aanschaf. Huppetee, geld moet rollen, dalende huizenprijzen zijn als rake strafschoppen: onmogelijk.
Het zijn deze aansporingen die enige kriegeligheid veroorzaken. Natuurlijk zijn wij niet roomser dan de Paus en niet calvinistischer dan Calvijn. En natuurlijk, er is heel veel en degelijke informatie te vinden over alles wat er komt kijken bij kopen, huren, lenen en sparen. Maar misschien wil ik die adviseur nog even niet op mijn drempel.
Beetje mopper, veel waardering. Van Bruggen heeft het serieus aangepakt. Wij hebben er vertrouwen in, Van Bruggen mag nog iets meer vertrouwen krijgen in het medium internet als het aan ons ligt.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group te ‘s-Hertogenbosch.
www.hypotheekadvies.nl en www.vanbruggen.nl
Plussen en minnen
+ Snelle reactie, dezelfde dag op verstuurde e-mail.
+ De bereikbaarheid voor de telefonische follow-up is met de avonduren en de zaterdag erbij, al redelijk uitgebreid.
+ De site oogt professioneel, hoewel het allemaal iets minder houterig kan.
– Veel tekst op één pagina. Het is een grote opsomming van teksten. Duidelijk afkomstig van het papieren drukwerk.
– De rubriek ‘Laatste Nieuws’ bevat geen enkel bericht.
– In de navigatiestructuur bovenaan blijft een eenmaal gekozen rubriek gewijzigd van kleur. In de onderlinge verwijzingen zitten dan wat slordige foutjes.
– De zoekfunctionaliteit reageert niet. We komen uit bij een ‘bureau voor directe communicatie’ waar men iets vergeten is. Oeps.

Reageer op dit artikel