nieuws

UnitedConsumers klaar voor de prijzenslag

Archief

Rond de eeuwwisseling, toen de internethype zijn hoogtepunt bereikte, besloten Bas Poell en Paul van Selms een goede baan in de ICT op te geven voor een onzekere toekomst als zelfstandig ondernemer. Zo’n beetje óp de startbaan van Eindhoven Airport begonnen ze met hun internetonderneming UnitedConsumers. Die startbaan bleek een inspirerende locatie, want het bedrijf zit al sinds de oprichting ‘in de lift’.

“Bas, we gaan benzine verkopen via internet!” Met dat idee van compagnon Paul van Selms is het allemaal begonnen, vertelt directeur Bas Poell: “De filosofie van UnitedConsumers is om op grote schaal producten voor consumenten in te kopen en daarmee een behoorlijk inkoopvoordeel te behalen. Dat voordeel geven we vervolgens in de vorm van korting voor het grootste deel weer terug aan de consument.”
Bij UnitedConsumers dus geen spaarpunten of cadeautjes waar niemand op zit te wachten, maar een spaartegoed dat met kortingen wordt opgebouwd. “De klant kan inloggen op zijn eigen kortingstegoed om te kijken hoeveel hij heeft gespaard en dat vervolgens op ieder gewenst moment laten uitkeren. Want korting geven is één, maar korting beleven is twee”, zegt Poell.
UnitedConsumers richt zich op de markt die hij omschrijft als commodities. “Daar is geen goed Nederlands woord voor, maar feitelijk proberen we de steeds terugkerende maandelijkse lasten te verlagen voor een consument. We zijn in 2000 gestart met een ‘tanken met korting’-systeem en momenteel actief in de benzinemarkt, de energiemarkt (stroom en aardgas), GSM-abonnementen en last but not least zorg- en autoverzekeringen.”
Informatiefabrieken
UnitedConsumers staat of valt met perfect functionerende systemen. “Wij werken volledig via internet en hebben onze organisatie daarop ingericht”, aldus Poell. Informatietechnologie is zijn vak en het stoort hem dat het bij veel bedrijven ten onrechte wordt gezien als een facilitaire afdeling. “Want feitelijk ben je als verzekeraar en tussenpersoon de hele dag bezig met het verwerken en genereren van informatie. Het zijn in wezen pure informatiefabrieken en ze zouden informatietechnologie echt als hun core business moeten bestempelen. In ieder geval veel meer dan nu het geval is.”
De klanten van UnitedConsumers zijn niet anders gewend dan dat communicatie met het bedrijf zoveel mogelijk via e-mail dient plaats te vinden. “Het spreekt daarbij vanzelf dat mailtjes door ons wel altijd binnen een dag worden beantwoord. Maar ook onze marketing doen we puur en alleen via internet”, aldus Poell.
Zorgverzekeringen
De wijziging in het zorgstelsel was voor Poell en Van Selms de directe aanleiding om van start te gaan met zorgverzekeringen. “Dat paste precies in onze filosofie. We hebben dan ook een prima deal kunnen sluiten met VGZ. In ruil voor een hoge korting konden wij garanderen dat we veel nieuwe klanten mee zouden brengen, verspreid over heel Nederland. En alles werkt via internet, dus de verzekeraar heeft er geen omkijken naar. In twee jaar tijd hebben we een bestand van 35.000 verzekerden opgebouwd, die profiteren van een kortingspercentage van 10% op zowel de basis- als de aanvullende verzekeringen van VGZ.”
Eén druk op de knop
In totaal heeft UnitedConsumers inmiddels 250.000 klanten in de boeken, die een of meer producten afnemen. “Jaarlijks komen daar nog eens 50.000 nieuwe klanten bij, die allemaal een e-mailadres hebben en daarom met één simpele druk op de knop kunnen worden benaderd”, vertelt Poell.
“Die mensen hebben bovendien veelal een bovenmodaal inkomen, een huis en een of twee auto’s.” Het lag daarom voor de hand dat UnitedConsumers zich ook op de markt voor autoverzekeringen zou begeven. “Dat doen we nu sinds een maand of twee. Daarbij hebben we een wat lange aanloop genomen, om het echt goed op te zetten”, zegt productmanager Verzekeringen Wouter Smallegange, die de taak heeft om product- en systeemkennis te combineren tot een optimaal functionerende site. “Autoverzekeringen vormen een vrij complex product, zeker als je op de site ook wilt kunnen vergelijken en direct sluiten. We zijn er zonder ruchtbaarheid mee gestart en hebben nu 1.000 autopolissen in portefeuille.”
Voogd & Voogd doet de backoffice, waardoor de producten van dertien aangesloten autoverzekeraars kunnen worden vergeleken en met 5% extra korting gesloten. “We gaan wel kijken hoe we dat aantal autoverzekeraars nog verder kunnen uitbreiden, want we streven naar een zo groot mogelijk assortiment”, vertelt Poell. “We zijn daarnaast met autoverzekeraars in gesprek om binnenkort regelmatig met marketingacties te kunnen komen.”
Poell en de zijnen hebben echter nog meer ambities: “Uiteindelijk zie ik wel dat wij ons verder gaan verbreden als financieel dienstverlener. We denken daarbij aan producten die in het verlengde liggen van onze filosofie, dus dat zijn de eenvoudige schadeverzekeringen, maar ook hypotheken sluit ik niet uit. We zullen dat per product beoordelen.”
Prijzenslag
Voor de prijzenslag die momenteel woedt bij autoverzekeringen is Poell niet bang: “De markten waar we al langer in zitten zijn per definitie prijsmarkten. Dus ook hier zijn we wel op voorbereid. Door de opzet van onze systemen werken we met heel lage administratie- en marketingkosten. Dus laat die prijzenoorlog maar komen. Wij zijn er klaar voor!”

Reageer op dit artikel