nieuws

Tien procent tussenpersonen heeft nog altijd geen website

Archief

Tien procent van de assurantiekantoren in Nederland heeft nog altijd niet de beschikking over een internetsite. Dit blijkt uit een onderzoek door studente Tamara Buis onder relaties van Dela, DAK, Kombo, Amedia en SmartOffice.

Negentig procent van de kantoren heeft dus wel een website. Bij eenderde van deze kantoren is het mogelijk via de website een polis te sluiten. Het commerciële belang is echter gering. “Bij deze kantoren wordt gemiddeld slechts 4% van nieuw gesloten schadeverzekeringen gerealiseerd via de website”, aldus Buis.
“Het belang van direct kunnen sluiten zal in de toekomst wel groter worden. Van de kantoren die deze sluitmogelijkheid nog niet bieden, is 57% van plan dit nog dit jaar te realiseren.”
Kantoren waarbij de klanten al wel direct kunnen sluiten, verwachten dit jaar een grotere stijging van de premie-inkomsten uit schade en een grotere stijging van het aantal klanten.
Bedreiging
“Uit de diverse interviews die ik heb gehouden, blijkt dat tussenpersonen twijfelen of en hoe ze aan de slag moeten met internetdienstverlening. Velen zien het als een bedreiging van hun huidige dienstverlening. Dit geldt met name voor de naoorlogse generatie. Zij vragen zich met name af het voor hen nog zinvol is”, aldus Buis.
Wat Buis verder is opgevallen uit de gesprekken, is dat tussenpersonen weinig tot geen klantenonderzoek verrichten. En – een open deur – persoonlijk advies en contact staat voor de tussenpersoon centraal. Zij zien dit als de belangrijkste toegevoegde waarde ten opzichte van direct-writers. Wel wordt internet als een belangrijke toevoeging op de huidige dienstverlening gezien, maar niet als vervanging.
Internetstrategie
Met het onderzoek wil Buis de tussenpersoon handreikingen bieden voor het ontwikkelen van een internetstrategie.
Deze internetstrategie is opgebouwd uit een vijftal fasen. Wanneer iedere fase is doorlopen, kan de tussenpersoon uiteindelijk een internetstrategie toepassen die geschikt is voor zijn organisatie.
Buis is studente Communicatie aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen. De opdracht is begeleid door adviesbureau SmartManager.

Reageer op dit artikel