nieuws

Telt de brievenbus nog een beetje mee?

Archief

Televisie-, radio- en internetreclame lijken de papieren media weg te drukken. Komt er tegenwoordig nog wel wat binnen via de brievenbus, in de vorm van reclamekranten en – al dan niet gepersonifieerde – enveloppen? De oogst van een paar weken ‘posten’ blijkt helemaal zo slecht nog niet.

De voorjaarscampagne in hypothekenland (in deze rubriek belicht in de edities 7 en 9) is ook duidelijk zichtbaar geweest op papier, onder meer in kranten van Meeùs, VergelijkShop en Postbank, een mailing van Centraal Beheer en een kaart van de Hypotheekshop. Om met die laatste te beginnen: een simpele ‘briefkaart’, uitgevoerd in gele tinten, met op de achterzijde de adresgegevens en op de voorkant de kop ‘Hypotheekshoppen doe je bij …’ Eenvoud is het kenmerk van het ware.
De VergelijkShop heeft in een oplage van 320.000 stuks de derde editie van De Geldkrant uitgebracht. De organisatie kent inmiddels negen vestigingen boven de grote rivieren en die vestigingen geven een eigen tintje aan de krant. ‘Rhenen en omgeving heeft een keuze!’, staat boven de openingskop: ‘Hypotheekrente 20 jaar vast en toch fors besparen’. Op de oranje gekleurde achterpagina wordt de geïnteresseerde lezer drie keuzes geboden: ‘Online’, ‘In de stad’ en ‘Bij u thuis’.
In het hart van de acht pagina’s tellende Geldkrant staat op twee pagina’s naast elkaar een matrixoverzicht onder de kop ‘Hoeveel betaalt u te veel? Bekijk het hier!’ Aan de hand van hypotheeksom en huidige maandrente, kan men in één oogopslag zien welk bedrag er per maand kan worden bespaard door oversluiten. “Wees niet verbaasd als dat bedrag flink oploopt!”, leeft VergelijkShop zich in.
Meeùs en Meeuwis
Bedroeg de oplage van de jongste Geldkrant 320.000 stuks, van de Meeùs Woonkrant zijn in totaal 2,5 miljoen stuks gedrukt, verdeeld over negentien regionale edities. De nieuwe editie (april 2006) heeft als hoofdkop ‘Maak kans op Guus Meeuwis live bij u thuis’.
De verspreiding van de kranten wordt ondersteund met frequent uitgezonden radioreclames. In ‘De Woonkrant’ wordt door Meeùs met trots gemeld dat zij één van de sponsors is van de concerten die door de zanger in het Philips Stadion worden verzorgd. Om alvast in de stemming te komen, krijgt tot 21 mei iedereen die langskomt voor “een deskundig hypotheekadvies en een scherpe offerte” de cd ‘Wijzer’ van Guus Meeuwis cadeau. Het daadwerkelijk sluiten van een hypotheek levert twee concertkaarten op plus de kans op een privé optreden van de artiest bij de mensen thuis, “gezellig tijdens de housewarming bijvoorbeeld”.
“Wij trakteren u de komende weken niet alleen op Guus Meeuwis. We geven ook nog eens korting op de afsluitprovisie van een select aantal hypotheken.” Dat laatste wekt bij de argeloze lezer een beetje bevreemding. Waarom zou je die korting bij wijze van actie niet op álle hypotheken kunnen geven? Zitten er op die selecte hypotheken misschien grotere winstmarges voor Meeùs dan op andere?
Ook de achterpagina van de krant (heel belangrijk, want vaak zit er tegenover de lezer van een blad iemand tegen die achterkant aan te kijken) staat in het teken van Guus Meeuwis. Hij staat hierop in dezelfde pose als op de voorkant. Smaken verschillen, maar er zijn nogal wat mensen die vinden dat hij er als een lulletje rozenwater bij staat.
Fortis Bank
Met als titel ‘Woon & Leef’ verspreidde Fortis Bank recentelijk bijna brochureachtige kranten onder ruim 700.000 huishoudens door heel Nederland. Ook Fortis werkt met regionale edities, hetgeen op de voorpagina van ‘Uitgave Westland’ blijkt met het opschrift ‘In het Westland is altijd wat te doen’ en onderaan een foto van een lokale accountmanager. Linksboven de titel is er een Fortis-rode ‘bal’ met als opschrift ‘Bewaarnummer’; ja, het kost niks en elke bewaarder is meegenomen. Bij de diverse artikelen in het bijna vierkante krantje prijken fotootjes met citaten van lokale medewerkers van Fortis.
Waar Meeùs het doet met cd’s en concertkaartjes van Guus Meeuwis, beloont Fortis een offerteaanvraag met een ANWB Wegenkaart Nederland en een gesloten hypotheek met een navigatiesysteem TomTom One (ter waarde van _ 399).
Postbank
Uitgevoerd op A3-formaat en in de vertrouwde blauwe huiskleur kwam in april ook weer een Hypotheek Journaal van de Postbank uit. Een herkenbaar, prettig leesbaar krantje met artikelen die inspelen op de geestesgesteldheid van veel aspirant-(ver)kopers. Het openingsartikel luidt: ‘Direct kopen of eerst verkopen?’ met als steunregel ‘Wacht tot u de Postbank Hypotheekadviseur heeft gesproken’, waarbij een foto staat van de bekende blauwe leeuw bij het makelaarsbord ‘Wacht even!’ Of het eveneens aansprekende: ‘Een huis kopen zonder kopzorgen!’ met als ondertitel ‘De Postbank Hypotheekadviseur vertelt hoe’.
Kassabon Centraal Beheer
Ook in de brievenbus gekregen: een envelop van Centraal Beheer. ‘Via de Personeelsvoorzieningen van (bedrijfsnaam) kost uw hypotheek u een stuk minder! Zeker als u nú een offerte aanvraagt’, staat vetgedrukt bovenaan de brief. Een onverwacht element is de kassabon die aan de brief is vastgeniet. Onder het daarop vermelde leenbedrag voor een ‘hypotheek voor hoekwoning met garage’ (dat klopt – al dan niet toevallig – precies met de situatie bij de ontvanger) worden maar liefst vijf collectiviteitskortingen opgesomd: op de rente (0,2%), de afsluitkosten (33%), de opstalverzekering (10%), de inboedelverzekering (10%) en de aansprakelijkheidsverzekering (10%). Of dat nog niet genoeg is, wordt er (nieuw!) ook nog een korting tot 40% op de taxatiekosten vermeld alsmede (nieuw!) korting op de notariskosten.
In de brieftekst staat een onverbloemde ontmoediging van een eventuele gang naar een hypotheekadviseur. “Onze hypotheken zijn zo helder en eenvoudig, dat u die heel gemakkelijk zelf kunt regelen. Daar heeft u verder niemand anders voor nodig”, schrijft Centraal Beheer bijna dwingend.

Reageer op dit artikel