nieuws

Succesvol AM Internetcongres

Archief

Het congres ‘Internet – innovatiestrategie voor het intermediair’, dat op 16 mei door AssurantieMagazine, in samenwerking met Bureau Oostdam & Van den Eijkel in het NBC in Nieuwegein werd georganiseerd, was met meer dan duizend enthousiaste bezoekers uit de verzekeringsbranche en honderdvijftig standhouders een doorslaand succes.

Na een woord van welkom door de nieuwe hoofdredacteur Henri Drost van AM, was de microfoon voor dagvoorzitter Francisco van Jole, in het dagelijks leven beter bekend als ‘internetjournalist’. In vliegende vaart nam hij de zaal mee langs de belangrijkste trends: Wat is er nu allemaal gaande op internet, wat staat er te gebeuren en wat is de betekenis ervan voor ons dagelijks leven? “Wie gebruikt er nog wel eens het telefoonboek en wie kan zich nog een leven voorstellen zonder Google?”, vroeg Van Jole de zaal. Hij ging ook in op de virtuele economie en het dagelijks leven online.
Kwinkslagen
Wouter de Vries, verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam en auteur van vele boeken op het gebied van marketing en (diensten)management, maakte met veel Amsterdamse humor duidelijk dat marketing ook leuk kan zijn. Hij hield een verhaal vol kwinkslagen over een drietal marketingstrategieën die men als tussenpersoon met behulp van internet zou kunnen volgen. Eén van de kernvragen die iedere ondernemer zich moet stellen is volgens De Vries: ‘Waarom ben ik goed en wat is mijn bewijs?’ “Als u niet weet waar u goed in bent, gaat uw klant uw zwakste punt zoeken”. Daarom ook is het van belang te verbeteren waar je goed in bent. Op de website van de toekomst zou iedere klant volgens De Vries moeten kunnen selecteren, afwegen en kiezen.
MP4U
Tijdens de koffiepauze waren de congresbezoekers getuige van de bezegeling van een samenwerkingsovereenkomst tussen de NBVA en Meetingpoint. Wilbert Schellekens (NBVA) en Steven Jonkman (Meetingpoint) ondertekenden de overeenkomst waarmee de nieuwe webmodule MP4U beschikbaar wordt gesteld aan de NBVA-leden.
Onontgonnen gebied
Vervolgens was het weer tijd voor het plenaire gedeelte, waar Joost Steins Bisschop van internetadviesbureau Jungle Rating inging op het reeds in AM gepubliceerde onderzoek van zijn bedrijf, naar de manier waarop tussenpersonen en direct-writers invulling geven aan hun websites. Hij concludeerde dat de verzekeringssector inmiddels zwaar achterloopt bij de bancaire sector, maar “dat biedt natuurlijk wel kansen om snel beter te scoren”. Die kansen liggen vooral in de kennis van de klant en het objectief en onafhankelijk presenteren van producten. Zeker op het terrein van de ‘moeilijke’ producten is er een groot onontgonnen gebied, volgens Steins Bisschop.
Beleveniseconomie
Laatste spreker voor de lunch was de Belgische gedragsonderzoeker en ‘futuroloog’ Jempi Moens, geestelijke vader van Senseo, Beertender en ‘Vier uur: Cup-a-soup’, die grapte dat hij door de organisatie vooral was uitgenodigd om het congres een internationaal karakter te geven. Moens schetste het beeld van het mentale bioritme: golfbewegingen in de tijd die de gemiddelde gemoedstoestand van de mensheid gedurende periodes van ruim twintig jaar weergeven. Momenteel zitten we in een opgaande beweging, vol optimisme en toenemend zelfvertrouwen. “De nieuwe jaren zestig zijn op komst”, voorspelde Moens. “We zitten in de overgang naar een beleveniseconomie en mensen zijn niet geïnteresseerd in een polis, maar wel in een lekker leven.” Door op die manier te gaan denken, kan de verzekeringswereld nieuwe kansen benutten.
Na de lunch konden de bezoekers van het congres kiezen uit een zestal praktijkgerichte parallelsessies, waarvan er maximaal twee konden worden bijgewoond.
Vijf van de vijf
De organisatoren kijken tevreden terug op het evenement. Ook bezoeker Bastiaan Schoonhoven van Boval Assurantiën in Velserbroek vond het een nuttig en interessant congres: “Op de meeste congressen die ik heb bezocht waren twee van de vijf onderwerpen interessant, maar nu kon ik voor mezelf een score noteren van vijf van de vijf.”
Vooral de bijdrage van Jempi Moens over de beleveniseconomie heeft Schoonhoven op ideeën gebracht, waar hij in de dagelijkse praktijk iets mee kan: “Een kwestie van mentaal de knop omzetten, want als je anders gaat denken, hoeven verzekeringen echt niet altijd strakke, saaie en oubollige verhalen op te leveren.”
Vol hoofd
Wil Dillewaard van Inter Assure in Den Haag vond het een mooi evenement, maar had toch wat moeite met de enorme hoeveelheid informatie die, veelal doorspekt met Engelse termen, over haar werd uitgestort: “De jonge honden onder ons kunnen dat waarschijnlijk nog wel behappen, maar als je net als ik boven de vijftig bent, dan gaat dat allemaal niet meer zo makkelijk. Informatie is natuurlijk nooit weg, maar ik heb nu geen website en ik heb er ook nog steeds geen belangstelling voor gekregen.” Aan de parallelsessies heeft ze niet deelgenomen. “Op een gegeven moment zit je hoofd vol en kun je niets meer opnemen. Dan is het tijd voor iets luchtigs en dat kon gelukkig ook: ik heb mijn aura laten lezen en pijltjes gegooid.”
Expertise
Marcel Juliard van Troostwijk Taxaties in Amsterdam vond het meest interessante aan het congres dat hij er zo weinig bekende gezichten uit de expertisewereld zag: “Dat betekent in ieder geval dat de concurrentie hier niet loopt. In onze branche is nog bedroevend weinig internetgebruik, moet ik zeggen. Maar ik ben hier voornamelijk naartoe gekomen omdat wij graag willen weten welke koers het intermediair vaart, om daar zelf goed op te kunnen inspelen.”
Kracht in de kop
Voor Piet Jasperse van Kettlitz & Deenik in Nieuwegein kwam het congres op het juiste moment: “Onze site is ook niet veel meer dan een uithangbord en het wordt tijd dat dit gaat veranderen.” Hij vond dat de kracht van het evenement in de kop zat: “Vooral de sprekers in de plenaire sessie vond ik erg goed. Wouter de Vries die de vloer aanveegde met het begrip ‘toegevoegde waarde’ was een topper en ook Joost Steins Bisschop vond ik scherp. De parallelsessies ’s middags vielen mij daarna een beetje tegen. Nog een tip voor de volgende keer: stop de hand-outs van de sprekers ook in de tas voor thuis!”
Beslissingsniveau
Lionne Mühlrath van ABZ in Zeist stond met een stand op de informatiemarkt. “Na de overname van ons bedrijf door Solera stonden we voor het eerst weer als ABZ op een congres, ditmaal met AeQuote: programmatuur waarmee premies en eindkapitalen van universal-lifeverzekeringen kunnen worden vergeleken. Ik heb veel klanten kunnen spreken tussen de sessies door en had daarbij ook het gevoel dat de bezoekers van het congres een ‘hoog beslissingsniveau’ hadden. Wij waren in ieder geval bijzonder te spreken over dit AM-congres.”
Marketingplaats
Ook het Dutch Insurance Network (DIN) kijkt tevreden terug. Zij konden ruim honderd nieuwe leden inschrijven, die een half jaar gratis lid zijn. En Marketingplaats.nl, het nieuwe online platform waarop verzekeraars en adviesbureaus hun marketingacties aanbieden aan assurantiekantoren, kon twee dagen na het congres melden dat Allianz Schadeverzekeringen en DAK zich als eerste deelnemers hebben aangesloten.
is Wim Abrahamse zo goed bevallen, dat hij heeft besloten om daar te gaan werken. Vandaar dat ik hier nu sta om u welkom te heten .”
Google?”
klant uw zwakste punt zoeken.”
wel in een lekker leven.”
[Hier nog een paar quotes, die je eventueel als streamers tussen de tekst kunt gebruiken:]
“Als je anders gaat denken hoeven verzekeringen echt niet altijd strakke, saaie en oubollige verhalen op te leveren…”
“Ik heb mijn aura laten lezen en pijltjes gegooid…”
“De concurrentie loopt hier in ieder geval niet…”
“Onze site is niet veel meer dan een uithangbord en het wordt tijd dat dit gaat veranderen…”

Reageer op dit artikel