nieuws

Steegh Insurance verzekert 25 nationaliteiten bij Navo

Archief

Niet veel tussenpersonen zullen ooit de weg hebben moeten uitleggen aan een verdwaalde en naast hun pand gelande helikopterbemanning. Het overkwam officemanager Robert Maaskant van Steegh Insurance in Brunssum, waar hij als tussenpersoon werkzaam is bij het Navohoofdkwartier in Limburg.

“Bij ons komen wel eens aparte dingen voor als de ontruiming van het pand na een bomalarm”, zegt Maaskant. “Maar verder is het een normaal bedrijf. Ook wij moeten elke dag productie maken.” Steegh Insurance is een bijkantoor van Steegh Assurantiën in Venlo (onderdeel Unirobe) en houdt sinds 1980 kantoor op het terrein van de voormalige staatsmijn Hendrik waar nu de basis Allied Force Command Headquarters is gevestigd.
Steegh Insurance verzekert burgers en militairen van 25 nationaliteiten: Engelsen, Amerikanen, Canadezen, Denen en Polen, maar ook Italianen, Grieken, Roemenen en Bulgaren.
Voertaal Engels
Tot de klanten behoren niet alleen mensen van het Navo-hoofdkwartier in Brunssum, de Amerikaanse basis in Schinnen en de Awacs-basis in Geilenkirchen. “Ook Navo-personeel van bijvoorbeeld de vliegbasis Eindhoven of de marinebasis Den Helder weet de weg naar ons kantoor te vinden.”
Wat producten betreft, biedt Steegh Insurance voornamelijk verzekeringen aan in de sectoren Varia en Motorrijtuigen. Ook is er en speciaal pakket ontwikkeld onder de naam ‘Steegh Package Policy’ waarin de particuliere verzekeringen zitten.
Het bijzondere van dit assurantiekantoor is dat het internationale personeel vaak niet langer dan drie jaar op de basis blijft. “Wij hebben daarom polissen op maat gemaakt, waarbij wordt afgeweken van de reguliere contractstermijn. Ook alle aanvraagformulieren en polisvoorwaarden hebben we in het Engels vertaald.”
Euribron
Voor het verzekeren gebruikt Steegh evenals het moederbedrijf in Venlo, een volmacht van Avéro Achmea. Ook heeft het bedrijf agentschappen van de Duitse maatschappijen AXA, Zurich en Roland. Daarnaast werkt Steegh Assurantiën net als veel andere Unirobe-kantoren samen met Euribron, een internationaal samensverband van onafhankelijke tussenpersonen. Maaskant: “Met hen hebben wij afspraken met de naar hun thuisland terugkerende militairen die zich daar tegen een korting en met een no-claimverklaring van onze kant opnieuw kunnen verzekeren. Hoeven zij niet te zoeken naar een verzekeringsadiseur.
Verder zijn er als bijzondere verzekeringen een Navo-polis voor Engelse beroepsmilitairen en een autoverzekering met repatriëring in natura, omdat de verzekerde geen lid van de ANWB is.
Steegh Insurance werkt met drie mensen (deels parttime), er zijn circa duizend relaties en de provisieomzet lag vorig jaar, voor het bedrijf Steegh Assurantiën in zijn geheel op _ 4,4 mln.
Amerikaans defensiebeleid
Het bijzondere van Steegh Insurance zit ‘m ook in de diplomatieke en zorgvuldige aanpak die vaak noodzakelijk is. “Sommige dingen moet je hier echt niet doen”, zegt Maaskant. “Bijvoorbeeld het Amerikaanse defensiebeleid ter discussie stellen. Daarnaast moeten we heel voorzichtig zijn in de contacten met stafleden en rekening houden met hun cultuur en gebruiken. De stafleden hebben veel invloed op hun manschappen en kunnen een relatie maken of breken.”
Belangrijk is ook het sociale aspect in de aanpak van Steegh”Wij verkopen niet alleen polissen, maar zijn ook aanspreekpunt en vraagbaak voor onze cliënten aangezien het gros de Nederlandse taal niet machtig is”, zegt hij. “Onze verzekerden zijn ver van huis en hebben zich moeten aanpassen aan een heel andere cultuur. Voor ons betekent dit dat waar wij vaak bemiddelend moeten optreden. Wij zijn in die zin meer dan een reguliere assurantieadviseur.”
Verzekeraar in gevang
De ‘wereld van Peter Stuyvesant’ waarin Steegh Insurance dagelijks opereert, kan zo nu en dan tot kolderieke situaties leiden. Zo werd een verzekeraar kort na zijn bezoek aan het assurantiekantoor op de basis aangehouden en enkele uren zonder toelichting in een cel gestopt. De oorzaak bleek een algeheel alarm te zijn. “Hoewel hij hier een premieverhoging kwam voorstellen, hadden wij toch echt de militairen niet getipt”, zegt Maaskant grijnzend.
karakter.
vraagbaak voor onze cliënten die meestal geen Nederlands spreken.”

Reageer op dit artikel