nieuws

SNS Bank goed voor 20% levenproductie Reaal

Archief

De circa tweehonderd bankkantoren van SNS Bank hebben vorig jaar bijna e 150 mln premie geboekt uit nieuwe levensverzekeringen. Het bankkanaal zorgt daarmee voor 20% van de totale levenproductie van zusterbedrijf Reaal.

Reaal verkocht in 2003 voor e 721 mln aan nieuwe levenpolissen, waarvan e 635 mln uit koopsommen. Die premies ineens waren vooral bestemd voor direct ingaande lijfrenten. Reaal bewerkstelligde daarmee in het koopsomsegment een marktaandeel van 8,3% (tegen 8,4% in 2002). Inclusief Zurich was dit marktaandeel 8,9%. Bij de levenpolissen tegen periodieke premiebetaling vergrootte Reaal het marktaandeel tot 10,1% (inclusief Zurich 11,1%).
De SNS-banken brachten hun aandeel op 20%, dankzij een productiestijging van 25%. De grootste aanbrenger van polissen is het onderdeel ‘Speciale Distributie’, waaronder bijvoorbeeld Univé, DSB Groep, hypotheekketens en landelijke tussenpersonen vallen. Hier verdubbelde de omzet tot 35% van de gehele levenproductie van Reaal. De reguliere assurantiekantoren (productiegroei 16%) zorgen voor zo’n 30% van die productie, terwijl de rest afkomstig is van (semi-)collectieve pensioenregelingen. De verkoop van het pensioenbedrijf steeg vorig jaar met 15%.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte onlangs bekend dat banken in 2003 goed waren voor 22% van de individuele levenproductie, tegen 19% in 2002 (zie AM 13, pag. 1). Het intermediaire aandeel was gedaald tot 65% (67%). Het CBS heeft de polisverkoop van Reaal volledig gerangschikt onder de noemer ‘intermediair’. Dat geldt ook voor die van Nationale-Nederlanden en Amev, die beiden hun productie deels danken aan ING Bank respectievelijk Fortis Bank.

Reageer op dit artikel