nieuws

‘Slechts 3% van de marketingbudgetten gaat naar internet’

Archief

For All Finance gaat in een reeks artikelen in op internet en financiële diensten. Dat gaat niet over de techniek, ook niet over de toekomstscenario’s over tien jaar, maar over de praktijk van vandaag. Branche- en marketingkennis worden daarbij gekoppeld aan internetgegevens van zoekmachine Google.

Patrick van Hees, Ruud Dekker en Erik Broekhuis
Internet en financiële dienstverlening is big business. Meer dan 75% van alle Nederlandse consumenten raadpleegt internet alvorens een beslissing over financiële producten te nemen. Sterker nog, in totaal besteden mensen ongeveer 20% van hun tijd voor mediabestedingen aan internet. Toch toont onderzoek aan dat slechts 3% van de marketing- en communicatiebudgetten naar internet gaat. Laat deze cijfers eens goed tot u doordringen.
Verkeer
Van deze 3% gaan vele miljoenen euro’s van het budget op aan het maken van allerlei internetsites. Technisch is alles mogelijk, maar de echte crux zit in het feitelijke bezoek en natuurlijk het conversiepercentage. Want als niemand deze duur ontwikkelde sites bezoekt, is het weggegooid geld. Het genereren van deze ‘traffic’ is minstens zo belangrijk als het bouwen van de site zelf.
Een exact bedrag vaststellen voor de activiteiten die puur worden ingezet om traffic te genereren, is lastig. Maar grove schattingen komen in de richting van het onthutsend lage bedrag van _ 20 mln. Dit geld wordt vooral besteed aan buttons en banners, e-mailmarketing en zoekmachinemarketing. Buiten beschouwing blijven dan wel alle algemene uitingen, waarin ook tot internetbezoek wordt opgeroepen.
Overigens zien wij in de praktijk zelden een goed plan voor de mensen die dan ook echt op de website terechtkomen. En hoewel het om een relatief laag bedrag lijkt te gaan, is de financiële dienstverlening met die _ 20 mln nog een van de big spenders op dit terrein.
Beurt voorbij
De komende nummers nemen wij u mee in juist deze wereld. Natuurlijk zullen wij af en toe stil staan bij de internetsites zelf, maar wij nemen u vooral ook mee naar de wereld daarachter. De reden is eenvoudig: zelfs met beperkte middelen is er heel veel te winnen. Wij horen heel vaak bij maatschappijen en intermediairs dat ze miljoenen nodig hebben om op dit terrein succesvol te zijn en dus hun beurt maar voorbij laten gaan. Wij weten wel beter en wij gaan u dat de komende weken aantonen aan de hand van praktische voorbeelden uit de branche.
met Erik Broekhuis (Google).

Reageer op dit artikel