nieuws

Oranjegekte krijgt ook weer vat op verzekeringsbranche

Archief

Grote gebeurtenissen werpen hun schaduw ver vooruit. Zo zijn tal van bedrijven al lange tijd bezig met het WK Voetbal, dat volgende week begint. Ook in de verzekeringsbranche is al door diverse partijen ingehaakt op dit evenement. Vlak voor Hemelvaartsdag hebben wij een tussenbalans opgemaakt.

Centraal Beheer sloeg onlangs een brug van ‘Even Apeldoorn Bellen’ naar het mondiale toernooi dat heel voetbalminnend Nederland weer mooi in de greep heeft. Zoals bekend mag worden verondersteld, is de televisiespot over voetballer Kalou en minister Verdonk op last van de rechter van de buis gehaald. Ook op de site van Centraal Beheer zelf is het roemruchte filmpje niet meer te bekijken, maar de reclame dingt wel mee voor de maandprijs van de Gouden Loeki-verkiezing en is dus nog ‘vrolijk’ te zien op www.goudenloeki.nl.
Reisverzekeraar Elvia houdt voor onder meer de intermediairrelaties een WK-spel onder het motto Elvia’s Coupe Mondial. Deze chique naam voor de wereldbeker is uiteraard ingegeven door het feit dat Elvia onderdeel is van de Mondial Assistance Group.
Niet óf, maar hóe?
Voor Nationale-Nederlanden was het vanzelfsprekend niet de vraag óf, maar hóe er zou worden ingespeeld op het WK Voetbal. Immers als jarenlange hoofdsponsor van Oranje (kleur zoekt kleur!) zijn dit de periodes waarin het er in (relatie)marketingstrategisch opzicht op aankomt.
Wie een bezoek brengt aan de – normaal ook al indringend oranje – website van NN wordt nu al direct geattendeerd op de aanwezigheid van een speciale WK-site. ‘Win mooie WK-prijzen’, luidt de prikkel om direct door te klikken. Als je nog geen klant van NN bent, dien je je te registreren. Je voert een gebruikersnaam in, tweemaal een wachtwoord, je e-mailadres en een unieke op het scherm weergegeven code. Ga verder. Maar dan ben je nog niet binnen. Op het vervolgscherm word je uitgenodigd om een reeks adresgegevens in te voeren, tot en met het vaste en mobiele telefoonnummer. Bij ‘voornaam’ en ‘achternaam’ staat een sterretje. De gebruikelijke toelichting op die sterretjes is niet te vinden, maar de wat meer ervaren internetgebruikers onder ons, zullen ervan uitgaan, dat alleen deze twee gegevens verplicht zijn. Dat blijkt inderdaad voldoende voor acceptatie te zijn.
Als je na registratie inlogt, wordt direct gepoogd om je bij voorbaat tot een regelmatig terugkerende bezoeker te maken. Je wordt namelijk getrakteerd op de volgende tekst: “Wij gaan ervan uit dat het Nederlands elftal in de finale van het WK gaat schitteren! Dat is geen geheim. Hoe ze het gaan doen, kunnen we allemaal volgen in de pers, maar wat gebeurt er nou na de persconferenties en wedstrijden, als de camera’s uitstaan en de journalisten weg zijn? ( .) Onze speciale verslaggever D. de Leeuw reist het Oranje-elftal overal achterna en geeft zijn eigen visie op het WK, de mensen en de gebeurtenissen. Wie is De Leeuw? Helaas, dat kunnen we niet onthullen. ( .) Voldoende reden om elke dag even terug te komen en meer te weten te komen over de wereld achter het WK!”
WK-verzuimpolis
Wie heel veel publiciteit scoorde, was SEZ met de WK-verzuimpolis. Nadat dit nieuws als openingsartikel van dagblad De Telegraaf had gefungeerd, stortten alle media zich op deze polis, die als zodanig helemaal niet bleek te bestaan. SEZ zette velen binnen en buiten de branche op het verkeerde been. ‘Nieuw’, ‘WK Ziekteverzuimpolis’, ‘Klik hier voor meer informatie’, knippert een button op de website van SEZ. Uiteindelijk blijkt het te gaan om een ‘stuntdekking’ op een reguliere verzuimpolis.
Succesverzekering
In de reclamevakpers en op enige schaal in de landelijke media scoorde de Rotterdamse assurantiemakelaar Schouten Zekerheid met een verzekering voor de succesrisico’s die verbonden kunnen zijn aan WK-prijzenfestivals zoals veel ondernemers die graag organiseren. ‘Nog op zoek naar een ludieke marketingactie rond het WK Voetbal?’, krijg je voorgeschoteld op de startpagina, waar even later staat: ‘de-Nederland-wordt-wereldkampioen-verzekering’. Ondernemers kunnen prijzen tot _ 100.000 uitloven tegen “betaling van slechts een klein gedeelte van dit risico!”.
Niet-ingewijden vragen zich alom direct hardop af of deze vorm van gokken wel mag, maar hen kan dan worden voorgehouden dat het begrip ‘onzeker voorval’ (nu ook wettelijk ‘terug van weggeweest’) de grondslag van verzekeringen is.
Geen ‘Booming Car’
Ter gelegenheid van het EK in Portugal liet Delta Lloyd twee jaar geleden een speciale voetbalversie maken van de populaire tv-reclame Booming Car. Gaat Delta Lloyd opnieuw meeliften op de oranjegolf? De favoriete muziek van de twee naïeve jongens in de auto is nota bene van het Duitse (!) duo Modern Talking (You can win if you want).
Maar Delta Lloyd heeft geen uitzendplannen. Wel heeft de maatschappij voor het intermediair een WK-actie gekoppeld aan de introductie van de PersoniQ Adviestool, waarmee inzicht wordt geboden in de risico’s die een ondernemer loopt op het gebied van ziekte en arbeidsongeschiktheid van werknemers. Ter gelegenheid hiervan ontvingen assurantieadviseurs een WK-poster met een verwijzing naar een WK-poule.
Da’s riskant
Vanzelfsprekend worden in allerlei distributiesferen verkoopacties gevoerd, waarbij de wederverkoper en/of de klanten worden geprikkeld met ‘Oranje’-cadeaus. Hoe breng je die acties onder de aandacht? Zeker in assurantieland moet je daarmee oppassen. Voor je het weet krijg je brave branchegenoten of – veel erger – consumentenorganisaties of linkse politici over je heen. Bij DAS waren ze daar niet benauwd voor, of hebben ze er niet bij stilgestaan. De maatschappij maakte begin mei bekend dat ze onder het intermediair een WK-actie ging voeren om zoveel mogelijk rechtsbijstandpolissen te verkopen.

Reageer op dit artikel