nieuws

Ohra biedt premiekorting aan eigenaren van hybride auto’s

Archief

Ohra geeft eigenaren van hybride auto’s zeker 15% korting op hun verzekeringspremie. Volgens de direct-writer van de Delta Lloyd Groep wijzen schadeanalyses van 2005 uit dat deze auto’s minder schades veroorzaken.

Hybride auto’s zijn wagens met een gecombineerde elektro- en verbrandingsmotor. Dat moet in de praktijk leiden tot minder brandstofverbruik en lagere uitstoot van koolstofdioxide. Onderzoek heeft Ohra geleerd dat bestuurders van hybride auto’s gemiddeld genomen ervaren zijn (tussen 41 en 60 jaar), hoog opgeleid, snelheidslimieten respecteren en hun wagen vooral gebruiken voor woon-werkverkeer.
Eerder deze maand maakte Fortis ASR bekend standaard 10% premiekorting te bieden aan hybride autobezitters. Als reden gaf deze maatschappij aan “het leveren van een bijdrage aan een schoner milieu”.
Statistieken
Vorig jaar reden er circa 3.500 hybride auto’s in ons land rond, tegen 1.000 in 2004. Het zijn met name modellen van de merken Toyota (Prius) en Honda (Civic IMA). Andere autofabrikanten volgen naar verwachting op korte termijn met hybride modellen. “We verwachten dat de groei van het hybride wagenpark een extra versnelling zal krijgen, als verzekeraars een premiekorting in het vooruitzicht gaan stellen”, zegt Ohra’s schadedirecteur Martin Duvivier.
In de Verenigde Staten zouden er al een half miljoen hybride auto’s rondrijden. Schadestatistieken zouden daar ook in het voordeel van hybride rijders uitvallen. St. Paul Travelers is één van de maatschappijen die dat vertaalt in lagere premies voor de autoverzekering.
MPV
Sinds een klein jaar biedt Ohra MPV-auto’s (multiple purpose vehicle) al een vergelijkbare premiekorting. “Ook deze groep, veelal gezinnen met jonge kinderen, vertoont defensiever rijgedrag en veroorzaakt daardoor minder schade.” Ohra noemt als voorbeelden van MPV-modellen de Opel Zafira, Volkswagen Sharan en Ford Galaxy.
“Ohra kiest bewust voor incentives voor doelgroeprijders”, aldus Duvivier. “We vinden dat we berijders met een aantoonbaar lager schadeprofiel direct tegemoet moeten komen. We gaan gerichter kijken naar de mogelijkheden om specifieke doelgroepen die minder schade veroorzaken te belonen met lagere premies.”
Duvivier wijst onder meer op jongeren tot 24 jaar, die nu vaak relatief hoge premies moeten betalen. “Ook bij jongeren zitten subdoelgroepen die lage schadecijfers hebben en daarvoor gaan wij ze belonen.”

Reageer op dit artikel