nieuws

NVA.nl

Archief

De grootste brancheorganisatie voor assurantietussenpersonen in Nederland, de NVA, wil dat dagelijks duizenden consumenten een bezoek brengen aan haar website. Over een maand of acht moet het al zover zijn. De standsorganisatie gaat er een televisiecampagne tegenaan gooien om de bezoekersaantallen op te schroeven. In Amersfoort dromen ze er van dat www.nva.nl hét verzekeringsportaal op internet wordt. “Als de consument iets zoekt op het gebied van verzekeringen, dan moet hij bij ons uitkomen”, vindt directeur Niels Mourits.

De motieven van de NVA zijn helder. “We zien de erosie die optreedt in de schadeportefeuilles van onze leden. Iedereen ziet met lede ogen de productie weglopen naar de direct-writers op internet”, stelde Mourits al eens. De gedachte om die trend in de vorm van een NVA-collectief tegenwicht te bieden, is heel begrijpelijk en logisch. Individuele kantoren zijn, uitzonderingen daargelaten, niet in staat de slag om het internet kansrijk aan te gaan. Daarvoor ontbreekt het budget voor de technische kennis en middelen én de benodigde naamsbekendheid. Dat budget is in NVA-verband wellicht wel te vergaren. Kanttekening is dat een verhoging van de lidmaatschapsbijdrage bij de achterban niet lekker zal vallen. Toch lijkt dat onvermijdelijk, want er zal een flink budget nodig zijn. De naamsbekendheid van de NVA onder consumenten is mager. Dat Jan Modaal www.nva.nl toevoegt aan zijn ‘Favorieten’ lijkt op dit moment een utopie.
Kijkend naar de huidige website, in mei met het nodige tromgeroffel gelanceerd, moet worden gevreesd dat dit zo blijft. Via ‘startknop’ Google is het met veel logische zoektermen knap lastig om de website van de NVA te vinden. Maar kom, we gaan ervan uit dat de consument desondanks, en natuurlijk geholpen door de tv-reclames, de NVA-speld in de internethooiberg vindt. Dan treft hij een zelftoets van vijftien vragen, die je binnen tien seconden op minstens tien nog te sluiten verzekeringen wijst. Daar gaat geen consument blij van worden. Productinformatie, assurantietermen, wettelijk kader… zzzzzzzz! Met enige goede wil vindt de internetter nog een onderdeel om te kijken en te vergelijken. Dat blijft echter beperkt tot het doorlinken naar websites van NVA-leden in de omgeving van de websurfer.
Op hun websites bieden de meeste NVA-kantoren vervolgens weinig te vergelijken, laat staan de optie om direct verzekeringsdekking te realiseren. Onderzoek van de NVA zelf wijst uit dat slechts bij drie op de tien kantoren direct sluiten van polissen (vaak alleen een reisverzekering) mogelijk is. Een contract met Voogd & Voogd Diensten voor het gebruik van het vergelijkings- en sluitprogramma Klik & Sluit heeft daaraan nog onvoldoende veranderd.
Nee, er is nog veel werk aan de winkel. Bij zoekmachines moet de NVA van het beeld spatten, de website moet duidelijk maken welke voordelen een bezoek kan opleveren, én de sites van de leden moeten veel nadrukkelijker aansluiten bij de overkoepelende NVA-site. De leden zullen de handen ineen moeten slaan om concurrenten als Independer en direct-writers partij te kunnen bieden. Een reclamecampagne levert wellicht bezoekers op, maar dat dreigen nu in hoofdzaak eenmalige visites te worden.
Henri Drost
hdrost@kluwer.nl

Reageer op dit artikel