nieuws

Nieuwe intermediairorganisatie wil tussenpersonen wakker schudden

Archief

“Wij tussenpersonen zijn grote sukkels!” Met die zin opent Bert ter Maat, vennoot van Combinass in Woerden, zijn pleidooi voor een vergaande vereenvoudiging van het administratieve werk op assurantiekantoren. “De NVA en NBVA hebben daar geen oog voor”, vindt hij. Ter Maat zet zijn woorden kracht bij en richt de Vereniging voor Financieel Adviseurs (VerFinAd) op.

Met die vereniging hoopt Ter Maat voldoende druk op verzekeraars te kunnen leggen, opdat die in beweging komen en het werk van tussenpersonen aanzienlijk efficiënter en dus goedkoper gaan maken. Hij overweegt zelfs een eigen intermediaire verzekeringsmaatschappij op te richten.
Ter Maat zegt zijn ergernis en ideeën de afgelopen jaren tegenover menig collega te hebben geventileerd. “Nagenoeg iedereen is het met mij eens, maar gaat weer over tot de orde van de dag en er gebeurt dus niets. We moeten ophouden met klagen. Als we niets doen, zal het nooit wat worden. In ieder geval niet iets dat het intermediair past.”
Op de website www.verfinad.nl heeft Ter Maat zijn motieven nader toegelicht. Daar staan ook enkele voorwaarden voor het lidmaatschap van de vereniging opgesomd. “Ik ben vreselijk benieuwd of er nu wél iets gebeurt.”
Offertes aanvragen
Ter Maat heeft legio voorbeelden van inefficiënt werken “wat mij en vele andere tussenpersonen mateloos irriteert”. Als eerste wijst hij op het doorgeven van mutaties. “Klanten lachen me uit als ik zeg dat we daarvoor brieven moeten sturen naar verzekeraars. Printen, in een envelop doen, verzenden, daar worden ze geopend, in een postbak ‘motorrijtuigenafdeling’ gestopt, gelezen en vervolgens verwerkt. Het is echt niet meer van deze tijd.” De huidige GIM-koppelingen noemt Ter Maat “op z’n best lapmiddelen”.
Een ander voorbeeld betreft het aanvragen van offertes voor bijvoorbeeld lijfrente-, pensioen- of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. “Dan kun je dus verschillende softwarepakketten van, pakweg, drie maatschappijen opstarten en alle gegevens drie keer invullen. Dat kost een klein uur aan tijd. En je krijgt offertes weinig professioneel op blanco papier of je eigen vervolgpapier. Het alternatief is een fax of mailtje sturen naar drie maatschappijen…”
Prolongaties
Wat Ter Maat eveneens “te zot voor woorden vindt” is dat zijn kantoor elke maand, “ondanks dat wij pas op de achttiende werkdag met de prolongatie kunnen beginnen”, een aantal maatschappijen moet bellen met de vraag waar de prolongatieborderellen en de (elektronische) aanlevering daarvan blijven. “Dit moet toch ook in de eerste week van de maand kunnen?”, vraagt hij zich af. “Dat scheelt werk, prolongatienota’s liggen eerder bij relaties op de mat en ze worden eerder betaald.”
Het bevreemdt hem verder dat diverse verzekeraars bij de prolongatiegegevens geen verzekerde bedragen, eventueel nieuwe voorwaarden en gewijzigde eigen risico’s kunnen aanleveren. “Bij wijzigingen moet het intermediair dat dus handmatig gaan invoeren. Doen we dat niet, dan werken we met mogelijk onjuiste gegevens. Wil je je klant toch goed adviseren, dan moet je het fysieke dossier er dus bijpakken, hetgeen onnodig veel extra tijd kost.”
Zelf ophalen
De praktijk van mutaties levert meer onvrede op. “Als een relatie in het bestand van een verzekeraar een mutatie of aanmelding doet in zijn collectieve pensioenverzekering, dan krijgen wij daar geen seintje van. We moeten maar zelf inloggen om te kijken of er ergens een wijziging is aangebracht.”
Volgens Ter Maat bedienen steeds meer verzekeraars zich van de praktijk om tussenpersonen te dwingen regelmatig hun extranet te bezoeken om te kijken of er berichten voor hen staan. “In wat voor maatschappij leven wij als wij moeten gaan kijken of er soms iets voor ons op te halen is? Er is toch geen branche die zo met haar afnemers omgaat?”
Diverse wijzigingen komen ongevraagd van verzekeraars, die bijvoorbeeld door fusies hun administratiesystemen samenvoegen. Ter Maat noemt recente voorbeelden als Amev en Stad Rotterdam tot Fortis ASR, Nationale-Nederlanden naar ONVZ en recent weer De Goudse. “Wijzigingen van polisnummers leveren ons een hoop werk op, waar geen enkele kostenvergoeding tegenover staat.”
Organiseren
De Woerdense ondernemer wil dat tussenpersonen zich organiseren in een nieuw op te richten Vereniging voor Financieel Adviseurs. Die club moet de gesprekspartner worden van verzekeraars op het gebied van praktische zaken. “Het is niet de bedoeling de NVA of NBVA voor de voeten te lopen”, zegt ter Maat. “Maar de praktijk leert dat zij hier geen oog voor hebben.”
Naast een bestuur is Ter Maat op zoek naar een directeur die de kar wil trekken. “Ik ga het niet doen. Ik denk aan een collega die zijn bedrijf heeft verkocht maar nog een paar jaar fanatiek actief wil zijn. Iemand die affiniteit heeft met werkprocessen en automatisering.”
Eigen maatschappij
Hij heeft de nodige acties van VerFinAd al op het programma staan. Zo wil Ter Maat een eigen datanetwerk opzetten. Een andere optie is een eigen verzekeringsmaatschappij voor VerFinAd-leden. “Dat klinkt wellicht hoogdravend, maar is niet zo verschrikkelijk ingewikkeld. Met hulp van een (buitenlandse) investeerder is dat sneller gedaan dan menigeen denkt; zeker voor eenvoudige schadeverzekeringen.”
Ter Maat vindt zo’n eigen verzekeraar passen in het tijdsbeeld. “Zo ongeveer elke maatschappij heeft een direct writer of is die aan het optuigen, of hanteert in het bankkanaal andere premies dan in het intermediaire kanaal. Intermediairverzekeraars kiezen steeds vaker voor meerdere distributiekanalen, dan is het toch logisch dat het intermediair voor een eigen verzekeringsmaatschappij kiest? Zonder ballast van slechte geadministreerde polissen moet deze veel goedkoper kunnen werken.”
NVA: ‘Elk initiatief is welkom’
“De NVA is er om de belangen van het intermediair te dienen, maar bezit hiertoe geen exclusiviteitsrechten. Elk initiatief dat de positie van het intermediair kan verbeteren, is welkom”, zo reageert de Amersfoortse standsorganisatie op het initiatief van Bert ter Maat.
Met de kritiek is de NVA het niet eens. “De NVA heeft zeer zwaar getrokken aan ketenintegratie, eerst via het platform en later via SIVI. Als we in staat zijn de keten te integreren, waar we nog steeds enorm veel (tijd) in investeren, dan lossen we de zaken waar Ter Maat over spreekt eindelijk op. Bovendien staat het onderwerp van de slechte performance steevast op onze agenda. Dat blijkt ook uit de performancemeting die door NVA, NBVA en DAK is geïnitieerd. Dit onderzoek heeft het onderwerp bespreekbaar gemaakt.”

Reageer op dit artikel