nieuws

Netwerken steeds populairder onder assurantievrouwen

Archief

Verzekerend Nederland was lange tijd een mannenwereld. Wie zijn ogen de kost gaf op een van de talrijke congressen en symposia die voor de assurantiebranche op touw werden gezet, kwam al snel tot de conclusie dat deze evenementen bijna uitsluitend werden bevolkt door donkerblauwe krijtstreeppakken en daarop zorgvuldig afgestemde stropdassen. De rol van de aanwezige dames bleef meestal beperkt tot het vriendelijk en representatief uitdelen van folders, hapjes en drankjes.

De sporadische barstjes in het mannenbastion worden echter langzaam maar zeker groter en datzelfde geldt voor het aantal beleidsbepalende vrouwen dat carrière maakt richting de directiekamers van verzekeraars en assurantiekantoren. Tot het beruchte ‘old boys network’ zullen ze echter niet snel toetreden, hetgeen voor sommigen aanleiding is om van de weeromstuit een eigen netwerk op te bouwen onder hun seksegenoten. Handig hulpmiddel hierbij zijn de talrijke ‘ladies events’ die ook in de assurantiewereld als de spreekwoordelijke paddenstoelen uit de grond schieten.
Topvrouwen
Zo organiseert Reaal inmiddels twee keer per jaar een ‘ladies event’; naar eigen zeggen om topvrouwen van intermediairkantoren bij elkaar te brengen. Doel van deze bijeenkomsten is netwerken en het uitwisselen van zowel zakelijke als persoonlijke ervaringen. De eerste sessie, begin dit jaar, was een succes. Mede op verzoek van de intermediairs is het evenement daarom eind september herhaald.
In Loosdrecht discussieerden bijna vijftig vrouwelijke eigenaars en directieleden van intermediairkantoren over marketing, imago en ‘personal branding’. Karin Romme, auteur van het boek ‘Calimeromarketing’ deelde haar marketingfilosofie voor kleine ondernemers met de aanwezigen. Na afloop was er de gebruikelijke borrel en konden de dames op een motorjacht een rondje varen over de Loosdrechtse Plassen.
Kluun
Expertisebureau GAB Robins Takkenberg uit Rotterdam koos voor een andere insteek bij de organisatie van zijn eerste ‘ladies event’. Hier geen groepsdiscussies, maar onder het motto Learn, Laugh & Ladies Only was bestsellerauteur Kluun uitgenodigd in Delft een bloemlezing te komen geven uit zijn boeken en columns. Gezien zijn zorgvuldig opgebouwde reputatie van ‘vrouwenverslinder’, zullen de organisatoren hebben gedacht dat Kluun zich als enige man wel staande zou kunnen houden in een zaal vol sceptische dames met een slokje op…
Na een wat aarzelend begin wist hij het ijs te breken door maar gewoon toe te geven dat zijn late aankomst van die middag alles te maken had met het feit dat óók mannen zonder navigatiesysteem in de auto hulpeloos zijn en dus hopeloos verdwalen in een vreemde stad.
En verder moest hij bekennen in een eerder stadium van zijn loopbaan, toen het allemaal nog niet zo wilde vlotten met het schrijverschap, ook wel eens te hebben gesolliciteerd bij een verzekeringsmaatschappij. Met name zijn ‘sollicitatiebrief’ vol clichés zorgde voor de nodige hilariteit in de zaal.
Eén passage daaruit willen we u niet onthouden. Mocht Kluun onverhoopt bij de verzekeraar worden aangenomen, dan zal hij:
“principieel weigeren om bordeelbezoeken van het management, al dan niet met klanten, te verantwoorden als ‘new business’. Feestavonden waarop artiesten optreden, gedoog ik, zolang u het maar uit uw hoofd laat om paaldanseressen, voetbaltrainers, bergbeklimmers, wedstrijdzeilers, Emile Ratelband, Bassie en/of Adriaan, Bonnie St. Claire, Kluun of minister Verdonk uit te nodigen. Mochten wij tot overeenstemming komen dan wil ik er verzekerd van zijn dat de directie het personeel nooit het idee zal geven dat ze inspraak hebben door een “dagje op de hei” te organiseren om te verhullen dat de directie het ook niet meer weet. Ik weiger deel te nemen aan sessies die onder leiding staan van een extern bureau dat, zo achteraf blijkt, weer een ‘vrindje’ van de directeur is, die de gigantische problemen waar het bedrijf voor staat ‘mooie uitdagingen’ noemt. Ik woon geen brainstorms bij waar mij wordt gevraagd “met de benen op tafel” “out of the box” te denken.”
Na afloop van het optreden van Kluun was er een signeersessie georganiseerd, waar door de aanwezige dames enthousiast gebruik van werd gemaakt.
elementen op de Loosdrechtse Plassen.
woord tijdens het signeren van zijn boeken.

Reageer op dit artikel