nieuws

Netpolis.nl voelt zich allang geen tussenpersoon meer

Archief

Netpolis.nl, het internetbedrijf van tussenpersoon Henry Bulle (Emmen), wil dit jaar het aanbod op de site uitbreiden met een woonpakket. Ook zijn er plannen om te starten met Regiopolis.nl, een site die het aangesloten intermediair leads moet bezorgen. “Dat kunstje is niet nieuw, maar het voordeel is dat Netpolis heel bekend is en dagelijks duizenden bezoekers trekt.”

“Een tussenpersoon investeert liever in nieuwe sportvelgen voor zijn bolide dan in automatisering.” Zo typeert internetintermediair Henry Bulle (46) van Netpolis.nl het gemiddelde assurantiekantoor. Zelf begon hij tien jaar geleden al met het pionieren op internet. Voor het bouwen van de site en voor de marketing legde hij in het eerste jaar ruim een ton op tafel. “Ik stond op een gegeven moment voor de keuze: of Bulle Assurantiën blijft gewoon een lokaal klein kantoor, of ik ga op internet zodat ik heel Nederland als markt heb. En eerlijk gezegd: vier keer op bezoek voor een hypotheekadvies dat vervolgens niets oplevert, ligt mij niet.”
Bulle Assurantiën, opgericht door zijn vader in 1956, maakte in 1998 de overstap naar internet. De sites www.netpolis.nl, www.bulle.nl en www.uitvaartpolisonline.nl trekken dagelijks “enkele duizenden bezoekers”. Het gemiddeld aantal gesloten polissen per dag ligt volgens Bulle op 25 à 30 per dag.
Cijfers over de premieomzet wil hij absoluut niet noemen. “Wie heeft daar wat aan? Maar ik kijk wel eens naar jullie top-100 van intermediairbedrijven en daar zit ik vrij aardig tegenaan” (premieomzet nummer 100 in 2004, _ 3,0 mln, red.).
Met hoge personeels- en huisvestingskosten heeft het bedrijf – in tegenstelling tot een middelgroot assurantiekantoor – in ieder geval niet te kampen. Bulle werkt samen met zijn vrouw vanuit huis. “We hebben twee freelancers die bij drukte in kunnen springen. Alles gaat per e-mail, dus ik zit ’s avonds nog vaak in de woonkamer de mail door te werken; bijvoorbeeld iets doorsturen naar een expertisebedrijf. Dan vind ik het geen straf om in de avonduurtjes nog te moeten werken.”
Te kleine markt
Op www.netpolis.nl worden autoverzekeringen (inclusief oldtimers), reis- en uitvaartverzekeringen aangeboden. Voor de autoverzekeringen werkt Bulle samen met Aegon, Amev, Avéro, AXA, Delta Lloyd, Europeesche, De Goudse en Reaal. Risicodrager voor de (verkeers)rechtsbijstanddekking is DAS of Arag. Als de internetter zijn auto- of motorgegevens invoert, zoekt het systeem de verzekeraar die het beste bij hem past, legt Bulle uit.
Bij reis- en uitvaartverzekeringen is die mogelijkheid er niet: reisverzekeringen worden standaard ondergebracht bij Elvia en uitvaart bij Monuta. Het logo van beide maatschappijen staat prominent op de site. “Daar werk ik al jaren naar tevredenheid mee, dus waarom niet? Bovendien is deze markt te klein om er een heel vergelijkingssysteem voor te bouwen.”
Dat hij hier geen bezwaar in ziet, tekent de houding van de tussenpersoon die zegt zich meer direct-writer te voelen dan intermediair. “Ik sta dan wel in het SER-register en heb een WFD-vergunning aangevraagd, maar eigenlijk voel ik me meer een direct-writer. Ik ga zelden naar een klant toe, omdat daar eenvoudigweg geen behoefte aan is. De generatie die nu opstaat, ziet de tussenpersoon als iets antieks en zit echt niet te wachten op zijn bezoekje. Ze zoeken het zelf allemaal wel uit op internet. Als het intermediair niet oppast, raakt het de markt voor simple-risk-producten kwijt aan de direct-writers; dat staat voor mij als een paal boven water.”
Japanners
Assurantiekantoren die nu nog moeten beginnen met internet, hebben volgens hem de boot gemist. “Een site bouwen waarop je modules aanbiedt om je bestaande klanten van dienst te zijn – bijvoorbeeld het online volgen van het schadetraject of mutaties melden – dát kan iedereen. Maar een site beginnen waarmee je nieuwe klanten werft die direct polissen kunnen sluiten, is een heel ander verhaal. De marketing van zo’n site kost een vermogen. In de loop der jaren heb ik daar zeker een aantal miljoenen in geïnvesteerd. Als je dat in één keer op moet brengen… Bovendien gaan bij internetinvesteringen de kosten geruime tijd voor de baat uit en dat is iets wat het intermediair niet bepaald aantrekt.”
Veel over de techniek achter zijn sites wil Bulle niet verklappen. “Tussenpersonen zijn net Japanners; ze kunnen heel goed kopiëren en bedenken niets zelf. Alles wat ik nu uit de doeken doe, wordt morgen nagedaan. Het is dus zaak om steeds een stap voor te blijven. Zo hebben we binnenkort een sms-service waarmee we de verzekerde constant op de hoogte houden van het verloop van het schadetraject.”
Problemen met de techniek heeft hij nooit gehad. “Mijn site is nu zo gebouwd dat ik er zonder aanpassingen in één klap honderdduizend klanten bij kan hebben.”
Scepsis verdwenen
Elke aanvraag voor een autoverzekering die binnenkomt via Netpolis.nl, gaat eerst via het systeem Vertrouwelijke Mededelingen, legt Bulle uit. “Je kunt zeggen dat Netpolis hierdoor veel strikter is dan de gemiddelde tussenpersoon. De tussenpersoon opereert in een grijs gebied; hij kent zijn klant al jaren en gelooft de verhaaltjes wel. Bijvoorbeeld dat een mevrouw van 55 nog in een Honda CRX rijdt…! Zo’n aanvraag komt er bij ons niet door: Netpolis is wat dat betreft meer een ‘zwartwitorganisatie’.”
De strenge screening werpt volgens Bulle vruchten af. “Bij de meeste verzekeraars is de scepsis verdwenen. Netpolis heeft een veel lager schadecijfer dan de gemiddelde tussenpersoon. Bij een zielig verhaal van zijn klant krijgt hij de tranen in zijn ogen en strijkt met zijn hand over zijn hart. Wij kennen de klant niet en hebben daar dus ook geen last van.”
Ellenlange vragenlijsten
Dit jaar wil Bulle wil het productenpakket op Netpolis.nl uitbreiden met een woonpakket. Voor de gezinsrechtsbijstand is hij al in gesprek met Arag.
“De bottleneck is het vinden van een inboedelverzekeraar. Het punt is dat een standaardinboedelpolis voor internet niet voldoet. De polis moet veel eenvoudiger worden en de premie moet concurrerender, maar dat snappen de meeste verzekeraars nog niet. Je kunt de internetter geen ellenlange vragenlijsten voorschotelen, dan haakt ie af. Het kan allemaal veel eenvoudiger. Centraal Beheer bijvoorbeeld stelt een paar vragen en klaar is Kees.”
Volgens Bulle willen de meeste intermediairverzekeraars hier nog niet aan. “Het lijkt wel alsof de verzekerde moet denken: ‘Wat een ingewikkeld werk, zo’n inboedelpolis aanvragen, daar heb ik echt een tussenpersoon voor nodig’. Alsof zo het bestaan van de tussenpersoon gerechtvaardigd moet worden!” Op dit moment lopen er wel gesprekken met een inboedelverzekeraar; welke wil Bulle niet zeggen. “Het is nog een heel lang traject.”
Om ook in ziektekostenpolissen of inkomensverzekeringen te stappen, ziet hij niet zitten. “De marge op die producten is veel te klein. Dan moet je als tussenpersoon wel gigantische volumes omzetten om het winstgevend te maken. Als de tarieven niet concurrerend zijn, kun je er sowieso beter niet aan beginnen. Dan win je het niet van de direct-writers.” Om die reden biedt hij bijvoorbeeld ook geen bromfietspolissen aan. Aan hypotheken en levenproducten waagt hij zich niet “vanwege de adviesgevoeligheid”.
Regiopolis
Een andere nieuwe dienst waar Bulle aan loopt te denken, is een site waar tussenpersonen zich in kunnen schrijven en gaan betalen voor elke lead die binnenkomt. De naam www.regiopolis.nl is al geclaimd, maar verder gaan de voorbereidingen nog niet. “Bij Regiopolis kan de consument straks alle premies online berekenen. Wil hij toch advies, dan krijgt hij de naam door van de dichtstbijzijnde tussenpersoon. Het kunstje is natuurlijk niet nieuw, dat weet ik ook. Maar doordat Netpolis zo bekend is en veel klanten heeft, denk ik dat het een kans van slagen heeft.”
Opvallend is dat Bulle zegt zich niet alleen te willen richten op tussenpersonen. “Ik denk bijvoorbeeld ook aan grote landelijke hypotheekketens die met ons kunnen gaan samenwerken.”
Dat het opzetten van een dergelijke dienst heel wat voeten in de aarde zal hebben, geeft hij grif toe. “Het is een moeilijk traject; een tijdsplanning heb ik dan ook nog niet gemaakt. Misschien neem ik te veel hooi op mijn vork, maar dat zien we dan wel weer.”
als iets antieks en zit echt niet te wachten op zijn bezoekje.”

Reageer op dit artikel