nieuws

Na Fortis komt nu ING met internetverzekeraar

Archief

Zo’n drie maanden na de lancering van het nieuwe Fortis-label Ditzo volgt ING met een nieuwe internetverzekeraar. De lancering volgt op zeer korte termijn, waarschijnlijk begin februari. Dit kwartaal wordt verder de lancering van Allsecur verwacht, de internetverzekeraar van Allianz.

ING besteedt zowel de backoffice als de schadebehandeling voor de nieuwe internetverzekeraar uit. Daartoe is afgelopen najaar een zogeheten tender uitgeschreven onder bedrijven die zijn gespecialiseerd in schadebehandeling voor verzekeraars. Mede door de beschikbaarheid van het nieuwe claimsmanagementsysteem Echo is Van Ameyde uitverkoren. Het in de wacht slepen van het ING-contract betekent dat Van Ameyde de Rijswijkse organisatie op korte termijn behoorlijk moet uitbreiden.
De keuze voor Van Ameyde betekent dat onder meer CED naast de opdracht grijpt. Dat is opmerkelijk, aangezien Nationale-Nederlanden in 2006 nog zijn expertisetak overdroeg aan CED.
Autoverzekeringen
ING houdt vooralsnog de lippen stijf op elkaar over de naam, startdatum en het assortiment van de internetverzekeraar. Gezien de keuze voor Van Ameyde, met zijn staat van dienst in de afhandeling van groenekaartschades, ligt het voor de hand dat de internetverzekeraar van ING, in navolging van Ditzo (Fortis) en Allsecur (Allianz), zich vooral zal richten op de online verkoop van autoverzekeringen.
Voor Nederland is dat een nieuwe tak van sport binnen het ING-concern; Nationale-Nederlanden, RVS en Postbank begeven zich nog niet op dit terrein. In 2006 was bij Postbank nog wel sprake van een toevoeging van een autopolis aan het assortiment online verzekeringen, maar van die plannen is sindsdien niets meer vernomen.
België
In België heeft ING nu ruim twee maanden ervaring opgedaan met de internetverkoop van autopolissen. Risicodrager is het Nederlandse ING Insurance Services.
De resultaten bij de zuiderburen zijn bemoedigend. De teller staat op 10.000 autoverzekeringen; gemiddeld worden per dag 300 polissen gesloten. Philippe Wallez, verantwoordelijk voor de marketing bij ING België, zegt in het Belgische dagblad De Tijd dat bij de verkoop van autoverzekeringen alleen de prijs telt: “Daarom is een autoverzekering ideaal om via het internet te verkopen.”
ING wil in België het marktaandeel in autoverzekeringen optrekken van 1% naar 12%. In ons land had ING bij motorrijtuigenverzekeringen in 2006 een marktaandeel van ruim 6%. Het concern nam daarmee na Eureko (25%), Fortis (11%), Allianz (10%) en Univé (7%) een vijfde positie in.
Ditzo
Midden februari verruimt Ditzo, de internetverzekeraar van Fortis, het assortiment met een aantal woonverzekeringen. “Wat later dan gepland, maar we zijn nog druk met het optimaliseren ervan. Naar aanleiding van de introductie van de autoverzekering hebben we veel input gekregen voor verbeteringen. Die willen we meenemen.” In een later stadium volgen een rechtsbijstand- en een reisverzekering. Ook een hypotheek zit nog in de pijplijn.

Reageer op dit artikel