nieuws

Mr.Finch kan nu nog niet genoeg www.mrfinch.nl

Archief

De website van MrFinch verrast: in taalgebruik, in opzet, in originaliteit. De term ‘IK’ speelt een belangrijke rol. Verder gaat het om ‘Doe’ en ‘Wil’. Deze termen verschijnen opvallend in beeld op een vrijwel lege zwarte pagina. Dat is wel typerend voor deze website, want veel valt er nog niet te doen.

Ik, Doe, Wil, wat moet de bezoeker beginnen met zulke cryptische teksten? Met ‘IK’ kunnen we een persoonlijke pagina opstellen. Het biedt de mogelijkheid om persoonsgegevens achter te laten die MrFinch voor ons bewaart. De pagina biedt ook de mogelijkheid om al lopende verzekeringen in te voeren en zodoende een digitale verzekeringsdossier te creëren. MrFinch wil best een seintje geven als de einddatum van een polis is bereikt.
Goedkoopste
‘Doe’ komt tot de kern van de site, namelijk vergelijkingen maken van verzekeringspremies van auto-, reis- of ziektekostenverzekeringen. Op grond van enkele gegevens die we moeten invoeren, selecteert MrFinch uit diverse aanbieders de goedkoopste polis. Van de laagste tot de hoogste aanbieder worden ze gepresenteerd. We kunnen maximaal vijf maatschappijen uitkiezen om een offerte aan te vragen. MrFinch trekt zich dan terug. De heer Finch geeft aan met verzekeraars de afspraak te hebben gemaakt dat we binnen twee weken antwoord krijgen.
‘Wil’ geeft offerte-aanvragers de mogelijkheid om een t-shirt te winnen en om advies aan te vragen. Advies over reizen, auto’s, gezondheid en zelfs adviezen van de Consumentenbond. Het advies wordt uitgebracht op basis van een aantal voorgeprogrammeerde vragen. MrFinch beperkt zich niet tot verzekeringssvraagstukken, maar informeert over voeding, buitenlands geld en auto’s. Bij de beantwoording van de vragen wordt regelmatig naar andere sites verwezen.
Betrouwbaar
Wie is MrFinch? Ook daarover is volop uitleg te vinden op de site. De website is opgezet door Scaramea, de groep binnen Achmea die zich richt op het ontwikkelen van internetapplicaties in de wereld van verzekeren en financiën. MrFinch geeft voortdurend aan volledig betrouwbaar te zijn. De accountantsverklaring van KPMG wordt hiervoor als bewijs opgevoerd. KPMG komt ook terug in het lijstje van partners, waartoe ook de Consumentenbond blijkt te behoren. De Consumentenbond heeft zorg gedragen voor de aanlevering van de adviesrubriek, maar draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de overige informatie.
MrFinch zal zijn geld (gaan) verdienen met de vergoeding van de verzekeraars, die hij krijgt voor elke aangevraagde offerte. Wat niet op de site staat vermeld, is of MrFinch wel samenwerkt met alle aanbieders uit de markt. Hoe weten wij als bezoeker of de vergelijking compleet is?
Slagvaardigheid
Is dit de zoveelste vergelijkingssite? MrFinch stelt ons in staat om informatie in te winnen, premies te vergelijken en direct een offerte aan te vragen. Jammergenoeg zijn we daarna overgeleverd aan de slagvaardigheid van de uitgekozen financiële instelling. Twee weken wachten is lang en er zijn dan ongetwijfeld weer nieuwe aanbieders langs geweest. De direct-writers onder de verzekeraars blijken overigens binnen een week te reageren.
De interactie op de site is nog beperkt. Het is goed toegepast voor het maken van persoonlijke premieberekeningen. Veel meer kunnen we er niet. Ook niet de status van de aanvraag volgen bijvoorbeeld.
Kunnen we MrFinch een virtuele tussenpersoon noemen? Immers, hij kan voor ons de goedkoopste verzekering uitkiezen en wil graag adviseren. Als we een vergelijking maken met een andere virtuele intermediair, PremieDirect.nl, is het een verbetering dat we bij Finch te zien krijgen bij wie de offerte wordt aangevraagd. Dat komt de roep om betrouwbaarheid tegemoet.
Maar evenals bij de vergelijkingssites van Independer (die meer inhoudelijk vergelijkt) kunnen we bij MrFinch niks aanschaffen via internet. Daarvoor moeten we bij de sites zijn van virtuele verzekeraars als Ineas en Polisforyou. Of toch bij de financiële instelling zelf.
Het Nederlandse broertje van Quickquote (de aanstaande e-broker van Nationale-Nederlanden) zal ongetwijfeld in dit gat duiken.
Conclusie
Het IK-uitgangspunt is prachtig, ervan uitgaande dat de potentiële verzekeringnemer hiermee wordt bedoeld. Niet helemaal duidelijk is de keuze tussen ‘Doe’ en ‘Wil’. Meestal wil ik eerst iets om het vervolgens te doen. Waarom is het logisch dat ik een vergelijking ‘Doe’, en niet zou ‘Willen’?
En – het belangrijkste – de bezoeker wil iets (een verzekering), vervolgens doet hij iets (vergelijken, oriënteren) en ten slotte wil hij iets kunnen (aanschaffen). We zijn benieuwd wanneer de button ‘Ik Kan’ wordt toegevoegd.
Langzaam maar zeker wordt de branding van sites van steeds groter belang. De arme verzekeringsnemer moet een weg weten te vinden in het woud van vergelijkers en verwijzers; niet alleen wordt het woud steeds dichter, maar er komen ook steeds meer boomsoorten. Maak maar eens duidelijk waar ‘Ik’ het beste terecht kan. De marketeers kunnen hun pennen gaan slijpen. De lange adem, het grote marketing-budget en de internationale markt: het wordt steeds interessanter. Ik volg, met belangstelling. (kader)
Pluspunten
+ Lef: na de introductiepagina verschijnt er een vrijwel lege, zwarte pagina. De inhoud volgt pas, nadat we een keuze hebben gemaakt. Een bevrijding ten opzichte van de webpagina’s met een overdaad aan keuzes en stock-foto’s.
+ De eenvoud van de navigatie is opvallend. Pas nadat we op een onderwerp geklikt te hebben, verschijnen de daarbij behorende items. Horizontaal scrollen; je ziet het niet dagelijks, en het is overzichtelijk.
Minpunten
– Zoals Cruyff zou zeggen: ‘ieder voordeel heb zijn nadeel’. Het horizontale scrollen is mooi, maar ook traag, vooral als je vergeet iets in te vullen. De hele rol ontwikkelt zich dan opnieuw.
– Het kleine lettertype, met name bij de Voorwaarden.
– Het gebruik van steeds nieuwe schermen. De introductiepagina blijft als apart scherm openstaan en daarmee verliezen we de navigatiemogelijkheden van de browser.
– Op de ‘IK-pagina’ moeten we vrij veel gegevens invoeren. Het verbaast ons dat we daarna bij de formulieren voor een offerte-aanvraag sommige gegevens als postcode en leeftijd nogmaals moeten invoeren.
– Het invoeren van de formulieren verloopt niet vlekkeloos. Soms krijgen we een keurige bevestiging, maar de site blijft ook weleens hangen, vervolgens foutmeldingen en site verdwijnt uit zicht. IK wil meteen afsluiten.

Reageer op dit artikel