nieuws

MoneyEyes: eerste financiële supermarkt

Archief

Onder de naam MoneyEyes wordt in november in Amsterdam Zuid-Oost de eerste financiële supermarkt van Nederland geopend. Interesse moet op internet (clicks) gewekt worden, de verkoop moet in het warenhuis (bricks) plaatsvinden.

De megastore opent volgens plan in november zijn deuren op het kruispunt van de rijkswegen A2 en A9 (Gaasperdammerweg), schuin tegenover de filialen van Ikea en Praxis. De financiële winkel (met een vloeroppervlak van 1.000 m2) krijgt een “trendy, afwisselend en enerverend” uiterlijk. “Je kunt het een beetje zien als een luxe internetcafé”, zegt algemeen directeur Paul van der Meijs. “Grote tafels met een computer”.
De financiële supermarkt zal zeven dagen in de week open zijn en van maandag tot en met zaterdag ook “tot diep in de avond”.
Internet
Het concept van MoneyEyes begint bij de internetsite www.moneyeyes.nl. Daarop kunnen consumenten zich oriënteren op hun financiële situatie. “Onze site zal echter meer bieden dan alleen vergelijkingen”, zegt Van der Meijs. “Op basis van het klantprofiel wordt tevens bepaald welk soort product eigenlijk goed is voor de klant. Je kunt namelijk wel weten wat de meest voordelige spaarhypotheek is, maar de vraag is of een spaarhypotheek wel het beste product voor jou is.”
Klanten kunnen straks via internet producten afnemen, maar MoneyEyes verwacht daar weinig heil van. “Vroeger of later komt er een punt dat een website alleen niet genoeg is. Maar weinig mensen zullen zware financiële beslissingen achter hun pc nemen. Die willen iemand in de ogen kunnen kijken, vragen kunnen stellen, et cetera.”
Snelheid en prijs
Daartoe dient de zogeheten megastore. Van der Meijs: “Het zal duidelijk zijn dat wij ons richten op vrij homogene groepen. Anders kun je via internet geen passend klantprofiel maken. We verwachten dat mensen de moeite nemen om na een bezoek aan onze site de laagdrempelige megastore binnen te wandelen.”
De sleutel tot de deur van MoneyEyes is volgens Van der Meijs het duidelijk kunnen maken dat mensen voordeel ondervinden aan een bezoek. “Snelheid, gemak en prijs. Wij moeten goed en op alle tijden bereikbaar zijn, een breed en diep assortiment bieden dat via inkoopvoordeel tegen een gunstige prijs verkrijgbaar is.”
In de megastore zullen coaches en floormanagers de klant verder begeleiden. “We betrekken de klant nauw bij de beslissing, zodat-ie ook met een goed gevoel naar huis gaat. De coaches geven toelichting, beantwoorden vragen en zijn altijd betrokken bij de eindbeslissing.”
De coaches kunnen op hun beurt weer te rade gaan bij een floormanager. Van de laatste wordt ervaring in de financiële dienstverlening verwacht. Verder moet hij/zij zorgen voor de planning en aansturing van de coaches, die in de ogen van MoneyEyes het liefst tussen de twintig en dertig jaar oud zijn. Zij krijgen voorafgaand aan hun werk een twee weken durende opleiding, gericht op producten en op de verkoop. MoneyEyes wil van start gaan met acht coaches (in fte) en twee floormanagers.
Assortiment
Naast hypotheken zal het assortiment van MoneyEyes bestaan uit spaar- en beleggingsproducten. In een later stadium wil Van der Meijs het complete financiële dienstenpakket aanbieden, zoals schadeverzekeringen, credit-cards en consumptief krediet. “We doen alleen geen kasdiensten, zoals bij een bank.” MoneyEyes wil de producten afnemen van de leveranciers zelf of gebruik maken van bestaande inkoopbedrijven op hypotheek- en verzekeringsgebied.
Partners
Op de huidige internetsite schermt MoneyEyes met internationale ervaring. Die komt onder meer van eigenaar en investeerder Hans Eysink Smeets (47), een internationaal consultant uit Bloemendaal. Hij heeft het idee opgedaan in Spanje, waar de bank Argentaria het concept wilde starten. “Door fusieperikelen met bank BBV is het daar niet van gekomen”, weet Van der Meijs. “Hans heeft toen het clicks and bricks-concept mee naar Nederland genomen.”
Eysink Smeets is niet de enige financier. Participanten zijn de vooral in Noord-Holland actieve supermarktketen Vomar en de Deense bank Jyske. De dagelijkse leiding van MoneyEyes is in handen van algemeen directeur Paul van der Meijs (35), voormalig commercieel directeur van GeldXpert. Mede-directeur en verantwoordelijk voor de productinhoudelijk kant van het bedrijf is Martin Koot (31), voorheen werkzaam voor onder meer GeldXpert, Royal Nederland en Zwolsche Algemeene.
Als het concept een succes wordt – “daar ben ik van overtuigd”, aldus Van der Meijs – dan volgt nog dit jaar de opening van een tweede MoneyEyes-vestiging in de regio Rotterdam-Den Haag. “We denken aan een uiteindelijke spreiding naar het voorbeeld van Ikea, dus zo’n acht à negen vestigingen.” Via regionale reclamecampagnes wil MoneyEues ruchtbaarheid aan het concept geven. Daarbij moet gedacht worden aan billboards en spotjes op radio en televisie.
De plaats waar MoneyEyes zijn eerste vestiging opent, gezien vanuit de lucht.

Reageer op dit artikel